CCC rozbudowuje sieć w wielu krajach Europy, ale mimo wielkich nakładów, zyski na razie są tylko w Polsce i krajach Europy środkowo-wschodniej. Spółka chyba zauważyła, że w Niemczech sukcesu nie będzie, bo w tym roku otworzyła tam zaledwie dwa sklepy.
CCC ma już w całej Europie łącznie 897 sklepów. W ciągu ostatniego roku przybyło ich aż 72. Z tego 15 otwarto w Polsce, a 12 w Austrii. Zaledwie sześć powstało w Niemczech, a w tym roku tylko dwa.
Wyjaśnienie spowolnienia rozwoju sieci akurat w Niemczech widać po liczbach. Sklepy CCC na zachód od Odry dają przychody o ponad połowę niższe w przeliczeniu na mkw powierzchni niż w Polsce, a koszty zatrudnienia pracowników i wynajęcia sklepu są tam o wiele wyższe. Od stycznia do września b.r. strata CCC w Niemczech i Austrii łącznie wyniosła 79 mln zł i była o 14 mln zł wyższa niż rok temu.
Dane o przychodach w poszczególnych krajach pokazują, że to nie Austria jest źródłem problemu, ale Niemcy. Przeciętny sklep CCC w tym kraju daje przychody poniżej 260 tys. zł miesięcznie i 0,3 tys. zł na mkw. W Polsce te wskaźniki są odpowiednio na poziomie 350 tys. zł i 0,7 tys. zł.
Efektywność punktów niemieckich jest trzecia najniższa wśród krajów, w których CCC zainwestowało. Już w Austrii jest o wiele lepiej - prawdopodobnie dlatego polska firma zdecydowała się tam właśnie wyłożyć w tym roku większe kwoty i otwarła prawie tyle samo nowych sklepów, co w Polsce.
Świetnie radzą sobie natomiast sklepy CCC w Bułgarii. Jest ich co prawda tylko dziesięć (o dwa więcej niż rok temu), ale za to ich efektywność jest wysoka - nawet dwa razy wyższa niż polskich sklepów.
Efektywność sklepów | ||||
---|---|---|---|---|
liczba sklepów na koniec września 2017 | przychody na sklep miesięcznie w 1-3 kw. 2017 | liczba sklepów na koniec września 2016 | przychody na sklep miesięcznie w 1-3 kw. 2016 | |
Polska | 439 | 349,8 | 424 | 287,9 |
Czechy | 85 | 264,7 | 80 | 227,6 |
Niemcy | 77 | 257,3 | 71 | 219,4 |
Węgry | 69 | 246,9 | 67 | 192,2 |
Rumunia | 52 | 170,3 | 44 | 157,6 |
Słowacja | 47 | 280,9 | 39 | 278,1 |
Austria | 44 | 278,8 | 32 | 232,6 |
Chorwacja | 21 | 272,0 | 20 | 215,0 |
Rosja | 15 | - | 9 | - |
Słowenia | 13 | 257,3 | 10 | 223,3 |
Bułgaria | 10 | 885,6 | 8 | 866,7 |
Źródło: raport kwartalny CCC |
Zyski w górę, ale poniżej oczekiwań
CCC miało 38,6 mln zł skonsolidowanego zysku netto w trzecim kwartale 2017 r. wobec 8,2 mln zł zysku rok wcześniej. To nieznacznie mniej niż wyliczono we wstępnych szacunkach, ale już sporo mniej niż 44,5 mln zł, prognozowane przez analityków giełdowych ankietowanych przez PAP sześć dni temu.
Z tego powodu od prawie tygodnia akcje spółki spadają i oddalają się tym samym od wyżyn, czyli kursu przekraczającego 300 zł na sesji 4 października. We wtorek akcje lekko odbiły w górę, ale kurs jest poniżej 270 zł.
Notowania akcji CCC we wtorek src="https://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1510588800&de=1510675800&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=CCC&colors%5B0%5D=%230082ff&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
Wybrane dane finansowe grupy CCC (mln zł) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 3 kw. 2017 | 3 kw. 2016 | zmiana % | 1-3 kw. 2017 | 1-3 kw. 2016 | zmiana % |
Przychody | 987 | 665 | 48,5 | 2 834 | 2 059 | 37,6 |
Wynik operacyjny EBIT | 52 | 25 | 107,5 | 216 | 156 | 38,6 |
EBITDA | 82 | 47 | 74,7 | 285 | 207 | 38,1 |
zysk netto | 41 | 10 | 303,9 | 154 | 123 | 25,1 |
marża EBITDA % | 8,3 | 7,0 | 1,2 | 10,1 | 10,0 | 0,0 |
marża netto % | 4,2 | 1,5 | 2,6 | 5,4 | 6,0 | -0,5 |
przepływy operacyjne | -88 | -189 | 53,3 | -235 | -163 | -44,5 |
przepływy inwestycyjne | -45 | -30 | -49,7 | -138 | -324 | 57,5 |
przepływy finansowe | -91 | 125 | -172,4 | 334 | 307 | 8,9 |
Źródło: raport kwartalny CCC |
"Na wzrost sprzedaży zasadniczy wpływ miał rozwój działalności i ekspansja na poszczególnych rynkach detalicznych oraz sprzedaż w kanale e-commerce" - podaje spółka w raporcie.
Za 75 proc. akcji sklepu internetowego eobuwie CCC zapłaciło w ubiegłym roku 236 mln zł. Czas zwrotu wydatków na inwestycję nie będzie długi. W pierwszych trzech kwartałach b.r. eobuwie dało CCC 64 mln zł zysku operacyjnego. Co prawda marże brutto na sprzedaży są tam niższe o około 10 pkt. proc., ale też i koszty nie te same, co w sklepach stacjonarnych.
Przychody eobuwie wzrosły w tym roku do 407 mln zł z 182 mln zł rok temu. Marża brutto na sprzedaży wynosi 41 proc., podczas gdy w sklepach stacjonarnych w Polsce jest to 51 proc., a w Europie zachodniej i środkowo-wschodniej poziom rzędu 58 proc.
Wzrosty sprzedaży w placówkach porównywalnych odnotowano na wszystkich rynkach (Polska +18,1 proc.; Europa Środkowo-Wsch. +11,1 proc.; Europa Zachodnia +6,9 proc.), podano w komunikacie.