W grudniu ub.r. sprzedaż grupy kapitałowej LPP, czyli operatora sklepów Reserved, Cropp, House, Mohito i SiNSAY, wyniosła 893 mln zł i była wyższa o ok. 18 proc. w skali roku. Prawdziwe plony spółka zbiera w internecie, gdzie sprzedaż wzrosła do 61 mln zł i była o 135 proc. wyższa rok do roku.
Co więcej, marża brutto na sprzedaży wzrosła do 56 proc., z 36 proc. rok temu. Sprzyja temu mocny złoty (LPP importuje odzież głównie z Chin), ale wysoki wzrost zyskowności świadczy o tym, że konkurencja nie depcze LPP po piętach. Nie dziwne, że akcje spółki zbliżyły się do historycznego rekordu z 2014 roku i płacono za jedną na giełdzie w piątek aż 10190 zł.
Notowania historyczne LPP src="https://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=883996253&de=1515168600&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=LPP&colors%5B0%5D=%230082ff&tid=0&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
Jeszcze lepsze wyniki osiągała CCC. W grudniu ze sprzedaży obuwia lider polskiego rynku zainkasował 467,8 mln zł, tj. o 41,9 proc. więcej niż w grudniu 2016. W internecie, poprzez sklep eobuwie.pl firma uzyskała większe kwoty niż LPP - sprzedaż na poziomie 63,2 mln zł to o 103,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Gdyby nie liczyć sprzedaży internetowej, to dynamika i tak byłaby wysoka - 33,7 proc. rok do roku.
Wyniki dwóch głównych polskich sieci biją na głowę większość mniejszych operatorów. Ci jakby zatrzymali się w rozwoju.
Przychody sieci odzieżowych i obuwniczych (mln zł) | ||||
---|---|---|---|---|
sprzedaż w grudniu | zmiana proc. rdr | sprzedaż w 2017 | zmiana proc. rdr | |
LPP | 893,0 | 18,0% | 7033,0 | 17,0% |
CCC | 467,8 | 41,9% | 4193,0 | 31,6% |
Redan | 73,0 | -1,0% | 615,0 | -0,7% |
- w tym: TXM | 47,0 | -2,0% | 381,0 | 1,0% |
- w tym: Top Secret, Troll i DryWash | 26,0 | 1,0% | 233,0 | -4,0% |
Vistula (Vistula, Wólczanka, Deni Cler) | 52,0 | 17,9% | 387,6 | 16,0% |
Grupa Gino Rossi | 26,4 | -6,7% | 283,6 | 6,0% |
- w tym: Gino Rossi | 18,6 | 0,0% | 193,5 | 14,7% |
- w tym: Simple | 7,8 | -20,1% | 90,1 | -8,9% |
Bytom | 23,6 | 17,0% | 179,8 | 20,2% |
Wojas | 23,4 | 4,4% | 237,0 | 3,3% |
Intersport | 22,3 | 6,3% | 182,9 | -10,9% |
Coccodrillo | 15,6 | 20,0% | 147,1 | 30,0% |
Źródło: spółki |
Redan wraz z TXM zatrzymali się w miejscu
Ze swoich problemów powoli wychodzi sieć Redan, w tym dyskontowe sklepy TXM, które straciły w ub.r. przez wpadkę z systemem informatycznym. Ich przychody w grudniu były o 2 proc. mniejsze niż rok wcześniej, a pozostałe sklepy Redanu zwiększyły przychody o zaledwie 1 proc.
Spółce nie idzie przy tym w internecie. Podczas gdy najwięksi informują w grudniu kilukudziesięcioprocentowej dynamice wzrostu przychodów w sieci, to Top Secret o 9 proc. spadku sprzedaży rok do roku. Sklep internetowy TXM zmniejszył sprzedaż o 15 proc. Prezes TXM jest jednak generalnie zadowolony. Najwyraźniej spodziewał się, że będzie gorzej.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni ze sprawności operacyjnej jaką osiągnęliśmy w grudniu. Poradziliśmy sobie ze znacznie zwiększonym wolumenem towaru w porównaniu do poprzednich miesięcy - dostawy zostały przyjęte w magazynach zgodnie z harmonogramem, a towar został dostarczony do właściwych sklepów w terminie. Problemy, z którymi TXM borykał się w ubiegłym roku mają coraz mniejszy wpływ na działalność spółki i oceniamy, że w kolejnych miesiącach zostanie on całkowicie zniwelowany. Nadal pracujemy m.in. nad poprawą oferty oraz zwiększeniem udziału towarów z importu, a także nad przebudową kanału e-commerce, w który naszym zdaniem drzemie spory - jeszcze nie w pełni wykorzystywany - potencjał - komentuje Marcin Gregorowicz, prezes TXM.
Garnitury, koszule i ubranka dla dzieci idą jak świeże bułki
Słaby czas w porównaniu z LPP i CCC mają za sobą sieci Gino Rossi/Simple (spadek przychodów o 7 proc.), Wojas (wzrost o 4 proc.) i Intersport (wzrost o 6 proc.). Dobre chwile przeżywają natomiast Vistula i Bytom.
Dynamika ich sprzedaży w grudniu dorównywała największym. Vistula chwali się prawie 18-procentowym wzrostem rok do roku, a Bytom 17-procentowym.
Dobrymi wynikami chwali się jeszcze sieć z ubraniami dziecięcymi Coccodrillo. W grudniu osiągnęła prawie 16 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 20 proc. rdr., z czego prawie 10 proc dał sklep internetowy. W internecie dynamika wynosiła 72 proc. rdr.
- Nasza oferta została świetnie przyjęta przez naszych klientów. Efektem tego są bardzo dobre wyniki zanotowane w grudniu, we wszystkich kanałach sprzedaży - powiedział prezes CDRL Marek Dworczak.
Marża w Vistuli, licząc razem z segmentem jubilerskim, wzrosła o 1,2 pkt. proc. w ciągu roku do 53,7 proc., była więc porównywalna z LPP. Spadała natomiast i sprzedaż o 20,1 proc. rdr, i marża w sklepach Simple (Gino Rossi) - o 6,9 pkt proc. rdr i wyniosła 48,3 proc.