Zysk sieci CCC okazał się najlepszy w historii jeśli chodzi o drugi kwartał roku i był dużo wyższy od oczekiwań analityków. Spółka inwestuje duże pieniądze za granicą, ale nadal to głównie polskie sklepy przynoszą profity. Polską sieć obuwniczą bardziej od Polaków polubili tylko Bułgarzy.
Sieć CCC miała 148 mln zł skonsolidowanego zysku netto w drugim kwartale 2017 r. wobec 132 mln zł zysku rok wcześniej. W jej historii tylko dwa razy wynik był lepszy - i to w czwartych kwartałach lat 2014 i 2016. Drugi kwartał roku jeszcze nigdy dla CCC nie był jednak tak dobry.
Dane zaskoczyły analityków rynku.Ankietowani przez PAP prognozowali średnio 128 mln zł zysku, czyli o 15 proc. mniej od rzeczywistego wyniku. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 125,1 mln zł wobec 864,9 mln zł rok wcześniej - to prawie równo z prognozami.
Wybrane wyniki finansowe CCC (skonsolidowane w mln zł) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 2 kw. 2017 | 2 kw. 2016 | zmiana % | 1 p. 2017 | 1 p. 2016 | zmiana % |
Przychody | 1 125 | 865 | 30,1 | 1 846 | 1 395 | 32,4 |
Wynik operacyjny EBIT | 181 | 138 | 30,9 | 164 | 131 | 25,4 |
EBITDA | 200 | 151 | 32,6 | 204 | 160 | 27,5 |
zysk netto | 148 | 134 | 10,5 | 113 | 113 | -0,1 |
marża EBITDA % | 17,8 | 17,5 | 0,3 | 11,0 | 11,5 | -0,4 |
marża netto % | 13,2 | 15,5 | -2,3 | 6,1 | 8,1 | -2,0 |
przepływy operacyjne | 175 | 235 | -25,6 | -147 | 26 | -664,1 |
przepływy inwestycyjne | -80 | -137 | 41,5 | -93 | -294 | 68,5 |
przepływy finansowe | -68 | 2 | -3208,1 | 425 | 182 | 133,8 |
Źródło: raporty finansowe CCC |
Wzrost sprzedaży w porównywalnych sklepach (bez nowo otwieranych) wyniósł +9,6 proc. z czego 12,9 proc. w Polsce. Dużo wolniej sprzedaż "porównywalna" przyrastała w sklepach w Europie zachodniej (+2,7 proc.) i w Europie środkowo-wschodniej (+4,7 proc.).
Sklepy polskie mają nie tylko większą dynamikę przychodów, ale i dużo większą efektywność niż te za granicą. Jeden sklep w kraju osiągał w pierwszym półroczu sprzedaż na poziomie 2,1 mln zł i 4,2 tys. zł na mkw.
To odpowiednio dwa i cztery razy lepiej, niż sklepy w Niemczech i Austrii, gdzie CCC skierowało większość swojego wysiłku inwestycyjnego. Lepsze wyniki od sklepów polskich osiągały jedynie te w Bułgarii - odpowiednio 5 mln zł i 7,7 tys. zł na mkw.
Najlepsze wyniki grupa CCC osiąga w Polsce - 152 mln zł zysku EBITDA w pierwszym półroczu, czyli 13 proc. więcej niż rok wcześniej. W krajach Europy środkowej i wschodniej zysk był na poziomie 35,7 mln zł (+4,4 proc.).
Najgorzej firma radzi sobie na rodzimym rynku jej głównego konkurenta - Deichmanna. Mimo że otwiera tam wiele sklepów to łączna strata w Niemczech i Austrii urosła do 54 mln zł w pierwszym półroczu 2017 r., czyli była o połowę wyższa niż rok wcześniej.
Świetnie radzi sobie natomiast sklep internetowy eobuwie.pl. Jego zyski to w pierwszym półroczu aż 45 mln zł, czyli 107 proc. więcej niż rok temu. W połączeniu z dobrym wynikiem sprzedaży hurtowej zadecydowało to o dobrym wyniku całej grupy.
Giełda na raport finansowy za drugi kwartał zareagowała tylko niewielkim wzrostem kursu 1 proc. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że od początku roku cena akcji spółki urosła o aż 31 proc. a jej wartość rynkowa doszła do aż 10,6 mld zł. Jest większa o 2,3 mld zł niż na początku roku.
W czwartek został ustanowiony kolejny rekord notowań na poziomie 269,50 zł za akcję.
Notowania CCC w ostatnim tygodniu src="https://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1503568563&de=1504192200&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=CCC&colors%5B0%5D=%230082ff&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>