Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

CCC pobiło rekord przychodów i zysków. Czesi i Niemcy szturmują sklepy

68
Podziel się:

Ubiegły rok był dla CCC przełomowy. Przychody po raz pierwszy przekroczyły 3 mld zł, a zyski 300 mln zł. Spółka po Polsce postawiła na Niemcy, najwięcej inwestując tam w rozbudowę sieci. Nakłady zaczynają się powoli zwracać i coraz więcej Niemców zagląda do sklepów CCC. Poziomy sprzedaży nadal są jednak dalekie od wyników największego konkurenta - Deichmanna. Najwięcej w CCC poza Polakami wydają Słowacy i Czesi.

CCC pobiło rekord przychodów i zysków. Czesi i Niemcy szturmują sklepy
(CCC/materiały prasowe)

Ubiegły rok był dla CCC przełomowy. Przychody po raz pierwszy przekroczyły 3 mld zł, a zyski 300 mln zł. Spółka po Polsce postawiła na Niemcy, najwięcej inwestując tam w rozbudowę sieci. Nakłady zaczynają się powoli zwracać i coraz więcej Niemców zagląda do sklepów CCC. Poziomy sprzedaży nadal są jednak dalekie od wyników największego konkurenta - Deichmanna. Najwięcej w CCC poza Polakami wydają Słowacy i Czesi.

Rok 2016 był przełomowy w historii Grupy CCC. "Ustanowiliśmy w nim nowe rekordy na różnych polach działalności, zarówno operacyjnych jak i finansowych" - pisze spółka w swoim raporcie rocznym.

CCC miała 306,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto w 2016 r. wobec 259,4 mln zł zysku rok wcześniej. To pierwszy raz, gdy zyski roczne spółki przekroczyły 300 mln zł.

Po raz pierwszy powyżej 3 mld zł znalazły się też obroty. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 3 185,3 mln zł w 2016 r. wobec 2 307 mln zł rok wcześniej.

- Dynamiczny wzrost powierzchni handlowej w ostatnich latach w połączeniu ze świetnym przyjęciem naszych kolekcji przez klientów i skuteczną kampanią marketingową pozwoliły nam w zeszłym roku na skokową poprawę wyników finansowych - podał Dariusz Miłek, prezes CCC.

Spółka rozbudowuje swoją sieć sklepów. W ciągu roku przybyło ich 103, z czego 26 w Polsce. Po krajowym rynku najbardziej inwestuje w rozbudowę sieci w Niemczech, gdzie przybyło 24 punkty ze znaczkiem CCC. 12 sklepów otwarto w Austrii. CCC odważnie wchodzi więc na rynki swojego głównego konkurenta, czyli Deichmanna. Ten ma 3710 sklepów w 24 krajach Europy i w USA - CCC dysponuje już siecią 862 sklepów z czego 75 w Niemczech.

Efektywnością sklepy zagraniczne CCC chwilowo nie dorównują polskim. W kraju przeciętny punkt osiągał w ub.r. 3,9 mln zł sprzedaży rocznie, czyli o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Najbliżej tego rezultatu były sklepy na Słowacji i w Czechach.

Znaczna poprawa efektywności nastąpiła w Niemczech, ale skok popularności widać również w Czechach, w Rumunii i Chorwacji - tam wzrost przychodów na sklep wyniósł po około 20 proc. rok do roku.

Wyniki sieci CCC z podziałem na kraje
liczba sklepów sprzedaż na sklep (mln zł)
2016 2015 2016 2015
Polska 436 410 3,89 3,55
Czechy 82 79 3,13 2,60
Niemcy 75 51 2,87 2,43
Węgry 69 61 2,67 2,36
Rumunia 50 42 1,99 1,65
Słowacja 42 37 3,62 3,28
Austria 39 27 2,83 2,86
Chorwacja 20 13 2,97 2,47
Słowenia 11 8 2,95 3,19
Razem 862 759 3,36 3,04
Źródło: money.pl wyliczenia własne na bazie danych z raportu rocznego CCC

Wskaźniki sprzedaży na jeden sklep chwilowo są jednak nieporównywalne z tym, co osiąga Deichmann. W ubiegłym roku niemiecki konkurent CCC miał 5,3 mld euro sprzedaży i 3710 sklepów (z czego 245 w Polsce), co daje w przeliczeniu ponad 6 mln zł sprzedaży na sklep, czyli... prawie dwukrotnie więcej niż w CCC.

Choć efektywność sklepów zagranicznych sieci CCC rośnie, to chwilowo tylko te w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej przynoszą zyski. Straty sklepów w Europie Zachodniej wzrosły do 77,6 mln zł z 34,4 mln zł rok wcześniej. Wynika to z otwarć aż 36 sklepów łącznie w Austrii i Niemczech.

Ogółem, w odniesieniu do poprzedniego roku, wzrost sprzedaży w już istniejących sklepach (tzw. wskaźnik LFL, pokazujący, czy sprzedaż rośnie jeśli nie uwzględni się nowo otwieranych punktów) wyniósł - 127,3 mln zł (+8,0 proc.). Wzrosty w placówkach porównywalnych (LFL) odnotowano w Polsce (+10,4 proc.), krajach Europy Śr.-Wsch. (+4,2 proc.) oraz w krajach Europy Zachodniej (+4,0 proc.).

Grupa utrzymuje wysoką sprzedaż detaliczną na 1m2 - w ciągu ostatniego roku sprzedaż ta nieznacznie wzrosła w porównaniu do 2015 i wyniosła 6,43 tys. zł na m2 (rok temu 6,42 tys. zł na m2), przy wzroście średniej powierzchni sklepu CCC + 9,6 proc. do poziomu 535 m2.

Największą efektywność mają sklepy polskie (7,96 tys. zł sprzedaży na m2) i w Europie Środkowo-Wschodniej (5,69 tys. zł na m2). W Europie Zachodniej ten wskaźnik spadł do 3,99 tys. zł na m2 z 4,06 tys. zł na m2 rok wcześniej, ale w tym regionie sieć rozwijała się najszybciej.

Spółka wskazuje na wyższą dynamikę wzrostu kosztu własnego sprzedaży (+44,6 proc.) w porównaniu do przychodów ze sprzedaży (+38,1 proc.). Skutkiem tego jest obniżenie marży brutto na sprzedaży o 2,2 pkt proc. względem roku poprzedniego. "Wyższa dynamika kosztu własnego niż przychodów związana jest m.in. z funkcjonowaniem kanału e-commerce, który realizuje marżę brutto na poziomie 42,6 proc. Marża w segmencie sprzedaży detalicznej wyniosła w 2016 r. 54,9 proc. i była niższa o 1,0 p.p. w stosunku do roku ubiegłego" - napisała spółka w raporcie.

W 2016 r. najistotniejszą pozycją kosztową Grupy CCC były koszty funkcjonowania sklepów, które w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosły o 200,2 mln zł (27,4 proc.) do poziomu 931,3 mln zł. "Głównym powodem wzrostu kosztów funkcjonowania sklepów był wzrost powierzchni handlowej o 86,3 tys. m2" - podała spółka.

Powierzchnia handlowa grupy CCC wzrosła w porównaniu z rokiem 2015 o blisko 90 000 metrów kwadratowych (prawie 25 proc.). "Nigdy wcześniej nie zwiększyliśmy tak bardzo powierzchni handlowej w ciągu jednego roku" - podała spółka.

Łączna powierzchnia działających już w 16 krajach 862 sklepów Grupy wyniosła aż 459 000 metrów kwadratowych. Ponad 70 proc. nowej powierzchni znalazło się poza granicami Polski, "a co za tym idzie - udział powierzchni handlowej w kraju w całkowitej powierzchni naszych sklepów po raz pierwszy w historii spadł w zeszłym roku poniżej 50 proc." - podano w raporcie.

Liczba pracowników zatrudnionych we wszystkich sklepach Grupy CCC na 31 grudnia 2016 r. wyniosła 9 820, czyli o 1 073 więcej niż na koniec 2015 r. Największy przyrost osób zatrudnionych nastąpił w Europie Zachodniej (tj. w Niemczech oraz w Austrii), oraz w Polsce.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(68)
WYRÓŻNIONE
emeryt
8 lat temu
Polski gigant obuwniczy ale się uśmiałem-toż to zwykły handlarz chińskim badziewiem
beka
8 lat temu
CCC sprzedaje w PL 84 % swoich produktow ! Polacy wiedza ze to taki Aldi wsrod producentow obuwia ktore nie nadaje sie do uzytku ! i rozsypuje sie ko kilku dniach gora miesiacach ! uzytkowania.
mon
8 lat temu
Niemcy szturmują Polskę? I dopiero teraz o tym piszecie?? Należy podnieść larum!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (68)
add
8 lat temu
Omijam szerokim łukiem ze względu na politykę reklamacji. Naciąłem się 2 razy. Po upływie pół roku od zakupu (kiedy ciężar dowodu istnienia wady ukrytej przechodzi na klienta) pozostaje jedynie droga sądowa. Nawet w ewidentnym przypadku CCC napisze, że uszkodzenie jest z winy klienta (bo np. krzywo chodzi albo inne równie bezczelne wykręty). Sąd konsumencki ignorują, więc pozostaje założenie normalnej sprawy cywilnej.
rghwhw
8 lat temu
ok. jeśli jeszcze te buty są produkowane w pl to super
bnick
8 lat temu
proponuje uważać ze sformułowaniem "Niemcy szturmują sklepy", żeby nie wywolać mobilizacji w szeregach obrony terytorialnej
prawda
8 lat temu
Buty jak buty,wszystkie z Chin
Rwg!
8 lat temu
Tanio owszem, ale jakość żadna i o reklamacji zapomnij. Typowo polski interes - wcisnąć bubel i goń się kliencie.
...
Następna strona