Ubiegły rok był dla CCC przełomowy. Przychody po raz pierwszy przekroczyły 3 mld zł, a zyski 300 mln zł. Spółka po Polsce postawiła na Niemcy, najwięcej inwestując tam w rozbudowę sieci. Nakłady zaczynają się powoli zwracać i coraz więcej Niemców zagląda do sklepów CCC. Poziomy sprzedaży nadal są jednak dalekie od wyników największego konkurenta - Deichmanna. Najwięcej w CCC poza Polakami wydają Słowacy i Czesi.
Rok 2016 był przełomowy w historii Grupy CCC. "Ustanowiliśmy w nim nowe rekordy na różnych polach działalności, zarówno operacyjnych jak i finansowych" - pisze spółka w swoim raporcie rocznym.
CCC miała 306,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto w 2016 r. wobec 259,4 mln zł zysku rok wcześniej. To pierwszy raz, gdy zyski roczne spółki przekroczyły 300 mln zł.
Po raz pierwszy powyżej 3 mld zł znalazły się też obroty. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 3 185,3 mln zł w 2016 r. wobec 2 307 mln zł rok wcześniej.
- Dynamiczny wzrost powierzchni handlowej w ostatnich latach w połączeniu ze świetnym przyjęciem naszych kolekcji przez klientów i skuteczną kampanią marketingową pozwoliły nam w zeszłym roku na skokową poprawę wyników finansowych - podał Dariusz Miłek, prezes CCC.
Spółka rozbudowuje swoją sieć sklepów. W ciągu roku przybyło ich 103, z czego 26 w Polsce. Po krajowym rynku najbardziej inwestuje w rozbudowę sieci w Niemczech, gdzie przybyło 24 punkty ze znaczkiem CCC. 12 sklepów otwarto w Austrii. CCC odważnie wchodzi więc na rynki swojego głównego konkurenta, czyli Deichmanna. Ten ma 3710 sklepów w 24 krajach Europy i w USA - CCC dysponuje już siecią 862 sklepów z czego 75 w Niemczech.
Efektywnością sklepy zagraniczne CCC chwilowo nie dorównują polskim. W kraju przeciętny punkt osiągał w ub.r. 3,9 mln zł sprzedaży rocznie, czyli o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Najbliżej tego rezultatu były sklepy na Słowacji i w Czechach.
Znaczna poprawa efektywności nastąpiła w Niemczech, ale skok popularności widać również w Czechach, w Rumunii i Chorwacji - tam wzrost przychodów na sklep wyniósł po około 20 proc. rok do roku.
Wyniki sieci CCC z podziałem na kraje | ||||
---|---|---|---|---|
liczba sklepów | sprzedaż na sklep (mln zł) | |||
2016 | 2015 | 2016 | 2015 | |
Polska | 436 | 410 | 3,89 | 3,55 |
Czechy | 82 | 79 | 3,13 | 2,60 |
Niemcy | 75 | 51 | 2,87 | 2,43 |
Węgry | 69 | 61 | 2,67 | 2,36 |
Rumunia | 50 | 42 | 1,99 | 1,65 |
Słowacja | 42 | 37 | 3,62 | 3,28 |
Austria | 39 | 27 | 2,83 | 2,86 |
Chorwacja | 20 | 13 | 2,97 | 2,47 |
Słowenia | 11 | 8 | 2,95 | 3,19 |
Razem | 862 | 759 | 3,36 | 3,04 |
Źródło: money.pl wyliczenia własne na bazie danych z raportu rocznego CCC |
Wskaźniki sprzedaży na jeden sklep chwilowo są jednak nieporównywalne z tym, co osiąga Deichmann. W ubiegłym roku niemiecki konkurent CCC miał 5,3 mld euro sprzedaży i 3710 sklepów (z czego 245 w Polsce), co daje w przeliczeniu ponad 6 mln zł sprzedaży na sklep, czyli... prawie dwukrotnie więcej niż w CCC.
Choć efektywność sklepów zagranicznych sieci CCC rośnie, to chwilowo tylko te w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej przynoszą zyski. Straty sklepów w Europie Zachodniej wzrosły do 77,6 mln zł z 34,4 mln zł rok wcześniej. Wynika to z otwarć aż 36 sklepów łącznie w Austrii i Niemczech.
Ogółem, w odniesieniu do poprzedniego roku, wzrost sprzedaży w już istniejących sklepach (tzw. wskaźnik LFL, pokazujący, czy sprzedaż rośnie jeśli nie uwzględni się nowo otwieranych punktów) wyniósł - 127,3 mln zł (+8,0 proc.). Wzrosty w placówkach porównywalnych (LFL) odnotowano w Polsce (+10,4 proc.), krajach Europy Śr.-Wsch. (+4,2 proc.) oraz w krajach Europy Zachodniej (+4,0 proc.).
Grupa utrzymuje wysoką sprzedaż detaliczną na 1m2 - w ciągu ostatniego roku sprzedaż ta nieznacznie wzrosła w porównaniu do 2015 i wyniosła 6,43 tys. zł na m2 (rok temu 6,42 tys. zł na m2), przy wzroście średniej powierzchni sklepu CCC + 9,6 proc. do poziomu 535 m2.
Największą efektywność mają sklepy polskie (7,96 tys. zł sprzedaży na m2) i w Europie Środkowo-Wschodniej (5,69 tys. zł na m2). W Europie Zachodniej ten wskaźnik spadł do 3,99 tys. zł na m2 z 4,06 tys. zł na m2 rok wcześniej, ale w tym regionie sieć rozwijała się najszybciej.
Spółka wskazuje na wyższą dynamikę wzrostu kosztu własnego sprzedaży (+44,6 proc.) w porównaniu do przychodów ze sprzedaży (+38,1 proc.). Skutkiem tego jest obniżenie marży brutto na sprzedaży o 2,2 pkt proc. względem roku poprzedniego. "Wyższa dynamika kosztu własnego niż przychodów związana jest m.in. z funkcjonowaniem kanału e-commerce, który realizuje marżę brutto na poziomie 42,6 proc. Marża w segmencie sprzedaży detalicznej wyniosła w 2016 r. 54,9 proc. i była niższa o 1,0 p.p. w stosunku do roku ubiegłego" - napisała spółka w raporcie.
W 2016 r. najistotniejszą pozycją kosztową Grupy CCC były koszty funkcjonowania sklepów, które w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosły o 200,2 mln zł (27,4 proc.) do poziomu 931,3 mln zł. "Głównym powodem wzrostu kosztów funkcjonowania sklepów był wzrost powierzchni handlowej o 86,3 tys. m2" - podała spółka.
Powierzchnia handlowa grupy CCC wzrosła w porównaniu z rokiem 2015 o blisko 90 000 metrów kwadratowych (prawie 25 proc.). "Nigdy wcześniej nie zwiększyliśmy tak bardzo powierzchni handlowej w ciągu jednego roku" - podała spółka.
Łączna powierzchnia działających już w 16 krajach 862 sklepów Grupy wyniosła aż 459 000 metrów kwadratowych. Ponad 70 proc. nowej powierzchni znalazło się poza granicami Polski, "a co za tym idzie - udział powierzchni handlowej w kraju w całkowitej powierzchni naszych sklepów po raz pierwszy w historii spadł w zeszłym roku poniżej 50 proc." - podano w raporcie.
Liczba pracowników zatrudnionych we wszystkich sklepach Grupy CCC na 31 grudnia 2016 r. wyniosła 9 820, czyli o 1 073 więcej niż na koniec 2015 r. Największy przyrost osób zatrudnionych nastąpił w Europie Zachodniej (tj. w Niemczech oraz w Austrii), oraz w Polsce.