Tak źle w CCC jeszcze nie było. Zazwyczaj słaby pierwszy kwartał okazał się w tym roku katastrofalny. Przez pogodę opóźniona została sprzedaż wiosennej kolekcji. Tylko na Czechów spółka mogła liczyć.
64 nowe sklepy otwarte w 20 krajach świata, a tu porażka. Przychody CCC, zamiast rosnąć w pierwszym kwartale, to spadły do 694 mln zł z 720 mln zł rok wcześniej.
"Na spadek sprzedaży zasadniczy wpływ miały niekorzystne warunki pogodowe" - pisze spółka w raporcie kwartalnym. Z tego właśnie powodu opóźniony był start sprzedaży kolekcji wiosennej.
Ogłoszona przez spółkę na początku maja poprawa sprzedaży w kwietniu wskazuje na to, że sytuacja wraca do normy, ale złe wrażenie zostaje. Strata jest rekordowa w historii CCC.
Grupa odnotowała 145,7 mln zł skonsolidowanej straty netto w pierwszym kwartale wobec 40,8 mln zł straty rok wcześniej.
Wybrane dane finansowe grupy CCC (skons. mln zł) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 1 kw. 2018 | 1 kw. 2017 | Zmiana % | 2017 | 2016 | Zmiana % |
Przychody ze sprzedaży | 694,1 | 720,4 | -3,7 | 4194,0 | 3185,3 | 31,7 |
Zysk operacyjny | -119,6 | -16,1 | -642,1 | 404,5 | 373,4 | 8,3 |
Zysk EBITDA | 16,6 | 3,5 | 376,8 | 497,2 | 446,1 | 11,5 |
Zysk netto | -144,1 | -37,5 | -284,0 | 286,9 | 50,7 | 465,9 |
Przepływy operacyjne | -130,7 | 7,4 | -1856,6 | 78,2 | 174,7 | -55,2 |
Przepływy inwestycyjne | -86,4 | -27,5 | -214,3 | -222,3 | -362,0 | 38,6 |
Przepływy finansowe | -47,6 | 1,7 | -2879,3 | 514,8 | -9,9 | 5300,0 |
Marża EBITDA | 2,40 | 0,48 | 1,91 | 11,86 | 14,00 | -2,15 |
Marża netto | -20,76 | -5,21 | -15,55 | 6,84 | 1,59 | 5,25 |
Źródło: raport CCC |
Najgorzej złą pogodę odczuły sklepy na Słowacji, bo choć liczba salonów wzrosła do 51 z 44 rok temu, to przychody spadły o 16 proc. W przeliczeniu na sklep przychody spadły tam o 27 proc. do 171 tys. zł miesięcznie, a przeliczając na metr kwadratowy powierzchni o aż 31 proc., do 900 zł z 1,3 tys. zł.
Dane finansowe grupy CCC są tym bardziej bolesne, że powiększono sieć sprzedaży do 934 salonów z 870 rok wcześniej. Co więcej, zwiększała rozmiar samych salonów - najbardziej w Rosji, na Węgrzech i w Polsce.
Teraz przeciętny sklep ma 591 mkw. czyli o 49 m.kw. więcej niż rok temu. Największe są w Niemczech (przeciętnie 795 mkw.), Rosji (758 mkw.) na Węgrzech (632 mkw.). Polskie sklepy są poniżej średniej (561 mkw.).
Z tej grupy tylko na Węgrzech efektywność sklepów, czyli sprzedaż na sklep, spadała mniej niż o 20 proc.
Małym pocieszeniem jest, że marża na sprzedaży w kanale offline w okresie 01-03.2018 r. wyniosła 268,9 mln zł (51,2 proc.) i była wyższa o 0,9 pkt proc. w stosunku do okresu porównywalnego.
Klienci w Polsce omijali salony
Największym rynkiem dla CCC wciąż pozostaje Polska, której udział w łącznej sprzedaży w pierwszym kwartale 2018 r. wyniósł 55 proc., jeśli wyłączyć sprzedaż e-commerce. Rok wcześniej było to 56,3 proc.
Na kolejnych miejscach są Czechy z 9-procentowym udziałem w sprzedaży i Niemcy (7 proc.). Tam sprzedaż spadała odpowiednio o 5 i 18 proc.
Nawet bezsprzeczny sukces CCC, jeśli chodzi o przychody, czyli działalność sklepu internetowego e-obuwie, nie daje chwilowo zwiększonych zysków. W pierwszym kwartale, mimo przyrostu, sprzedaży e-commerce do 169 mln zł z 111 mln zł, wynik sklepu spadł do 17,6 mln zł z 17,9 mln zł.
Powyższe dane nie odbiły się negatywnie na notowaniach spółki. Akcje CCC wzrosły o 0,2 proc. we wtorek. Giełda znała już wcześniej wstępne wyniki, a przy tym dane za kwiecień zmniejszyły negatywny odbiór.
Notowania CCC w ostatnim tygodniu src="https://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1525774913&de=1526397000&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=CCC&colors%5B0%5D=%230082ff&tid=0&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl