Rząd zajmie się wtorek projektem uchwały Rady Ministrów ws. przyjęcia Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Centralny Port Komunikacyjny i być może zostanie ona przyjęta - powiedział w poniedziałek pełnomocnik rządu do spraw CPK Mikołaj Wild.
- Koncepcja dotycząca Portu Solidarność jest w jutrzejszym programie obrad Rady Ministrów. Będziemy się nią zajmować. I być może zostanie ona przyjęta - powiedział Wild w Łodzi, który uczestniczy w IV Kongresie Rozwoju Transportu.
Jak dodał, "to oznacza, że wszystkie kwestie, które były przedmiotem dyskusji, dojrzały do rozstrzygnięcia politycznego".
- Koncepcja nie rozstrzyga kwestii, jaki podmiot będzie budował infrastrukturę kolejową. To jest sprawa otwarta. Nie było to potrzebne do rozstrzygnięcia i do przyjęcia Koncepcji budowy Portu Solidarność. Kwestia jest wciąż otwarta - powiedział Wild.
Jak mówił, kolejnym krokiem będzie uchwalenie specustawy, powołanie spółki, której zostanie powierzona inwestycja jako całość. - I jak najszybsze wszczęcie postępowań środowiskowych - podkreślił Wild.
Port lotniczy Solidarność ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim.
Z punktu widzenia Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa temat Centralnego Portu Komunikacyjnego jest uzgodniony i nie ma żadnego problemu - powiedział w poniedziałek wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel, który w resorcie odpowiada za kolej.
Dodał, że "odbyła się dyskusja nad dokumentem". - My dążyliśmy do tego, żeby zapisy w tej Koncepcji, którą przygotował pan minister Mikołaj Wild, były jak najlepsze z punktu widzenia sektora transportu zbiorowego, publicznego, patrząc przez pryzmat wszystkich gałęzi, które się w ramach tej Koncepcji znajdują, czyli lotniczej, drogowej i kolejowej - tłumaczył wiceminister.
Bittel był pytany o to, czy Koncepcja zakłada, kto będzie budował infrastrukturę kolejową do Portu Solidarność. - Jest narodowy zarządca infrastruktury kolejowej, posiadający ogromne doświadczenia w budowaniu tejże infrastruktury i trzeba z tych doświadczeń skorzystać. Taka jest nasza ocena - powiedział. Jak wyjaśnił, nie zakłada on, żeby była konieczność powoływania dodatkowych spółek.
Jak mówił, w Koncepcji nie ma zapisów dotyczących tego, kto będzie budował komponent kolejowy. - I to nam wystarczy - dodał.
autorzy: Aneta Oksiuta i Bartłomiej Pawlak