- Moglibyśmy w przyszłości współfinansować projekt polegający na budowie Centralnego Portu Lotniczego, jeśli byłby on zgodny z polityką banku opartą na zasadzie łączenia kontynentów, czyli miał silny komponent azjatycki, a jego przepustowość wpływałaby na ruch pasażerski z Azją. Odbyliśmy kilka rozmów w tej sprawie z przedstawicielami rządu - powiedział Yee Ean Pang.
Jak dodał polski przedstawiciel w radzie dyrektorów AIIB Radosław Pyffel, AIIB mógłby być zainteresowany takimi projektami, jak Centralny Port Lotniczy, czy projektami infrastrukturalnymi, które łączą Europę z Azją. - Polska jest w takim miejscu, gdzie połączenia między Europą a Azją mogą być istotne - podkreślił Pyffel.
Bank działa obecnie głównie na terenie Azji. Jak wskazał Pyffel, dzisiaj to właśnie tam koncentrują się jego główne projekty, "ale toczy się rozmowa w sprawie zaangażowania w krajach Azji wielu polskich firm z szeroko pojętej branży infrastrukturalnej". - Takich rozmów odbyliśmy kilkanaście, zobaczymy, co z tego wyniknie - powiedział Pyffel.
Yee Ean Pang zapowiedział, że AIIB "będzie zainteresowany rozszerzaniem działalności w Polsce".
Dodał, że gdy po 2020 roku finansowanie unijne dla Polski wygaśnie, "silne zewnętrzne wsparcie" będzie bardzo ważne.
W AIIB pracuje obecnie ok. 100 osób. Docelowo ma ich być ok. 1 tys. Jak podkreślił Pyffel, to jest szansa dla Polaków, którzy mają doświadczenie w bankowości, finansach, zarządzaniu projektami.
Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych oficjalnie rozpoczął działalność w styczniu 2016 roku. - Jesteśmy dopiero w fazie startu, ale w pierwszym roku działalności nasze zaangażowanie finansowe w Azji wyniosło 1,7 mld dolarów - wskazał szef AIIB. Bank koncentruje się na projektach logistycznych, transportowych, energetycznych, ekologicznych. Powstał, by - jak wyjaśnił Yee Ean Pang - rozwinąć inwestycje infrastrukturalne w Azji.
AIIB to nowa chińska inicjatywa. Ma być alternatywą dla międzynarodowych instytucji finansowych zdominowanych przez USA, jak Bank Światowy czy Międzynarodowy Fundusz Walutowy, oraz motorem inwestycji infrastrukturalnych i rozwoju gospodarczego Chin. Należy do niego 70 państw, w tym Polska.