Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Bartosz Wawryszuk
|

Minister wskazuje, gdzie powinien powstać Centralny Port Lotniczy

63
Podziel się:

Andrzej Adamczyk ocenił, że realizacja tej inwestycji potrwa około dekady.

Minister wskazuje, gdzie powinien powstać Centralny Port Lotniczy
(STEFAN MASZEWSKI/REPORTER/EAST NEWS)

Centralny Port Lotniczy powinien powstać między Łodzią a Warszawą, blisko głównych szklaków komunikacyjnych - powiedział w środę minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Aktualizacja 13:40

We wtorek Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję o przygotowaniu kierunkowej uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego (CPL), w celu przedłożenia jej Radzie Ministrów.

Szef MIB był pytany w TVP1 o to, gdzie powstanie Centralny Port Lotniczy. Jego zdaniem, lotnisko powinno być zlokalizowane między Łodzią a Warszawą. - Jeżeli mówimy o dobrym dostępie do szlaków kolejowych, z ewentualną ich częściową przebudową, do autostrady A2 i autostrady A1, to geograficznie między Łodzią a Warszawą; dzisiaj tyle można powiedzieć - odparł minister. Zaznaczył, że CPL powinien być dobrze skomunikowany z "głównymi trasami drogowymi" i być łatwo dostępny, "dzięki sprawnej komunikacji kolejowej dla wszystkich warszawiaków".

Adamczyk ocenił, że realizacja tej inwestycji potrwa około dekady. - Proces realizacji takiego dużego przedsięwzięcia, to proces około dziesięciu lat. My mówimy o rozpoczęciu przygotowań i realizacji, do momentu dopóty wystartuje pierwszy samolot, nie dopóty kiedy powstaną pasy startowe, dworce lotnicze, infrastruktura komunikacyjna - mówił.

Dodał, że nie wyobraża sobie sytuacji, w której po zmianie ekipy rządzącej, inwestycja jest blokowana. - Tego typu inwestycje to swoista sztafeta. Gdyby na końcówce rządził ktoś inny, nie wyobrażam sobie, by zablokował taką inwestycję - powiedział minister. Podkreślił, że w przypadku CPL "nie powtórzy się sytuacja, która wydarzyła się w Modlinie przed kilkoma laty".

Komunikacyjne serce Polski

Centralny Port Lotniczy może być komunikacyjnym sercem Polski, a jego realizacja - współczesnym dużym projektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym - powiedział w środę wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

Na konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów wicepremier przypomniał, że we wtorek Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przeprowadził podsumowującą debatę dotyczącą Centralnego Portu Lotniczego i pozytywnie zaopiniował projekt. - Jednogłośnie wszyscy bardzo zdecydowanie określiliśmy, że jest to potrzebne - zaznaczył.

Morawiecki wyjaśnił, że decyzja została podjęta na podstawie wieloletnich analiz. - Te analizy sprowadzają się do tego, że tu, w tym miejscu, między Warszawą a Łodzią powinno być duże lotnisko międzynarodowe, które ma szanse nie tylko obsługiwać loty nazwijmy to lokalne czy regionalne, ale również być wielkim hubem międzynarodowym - powiedział Morawiecki.

- Zaczynamy to nazywać centralnym portem komunikacyjnym, ponieważ to nie jest tylko port lotniczy, choć rzeczywiście w pierwszej fazie pierwszych 10-15 lat analizy pokazują, może to być nawet do 50 mln pasażerów. Czyli na taką pojemność lotnisko powinno być przygotowywane. I w kolejnych dekadach chcemy, żeby ten potencjał był cały czas dostępny - dodał.

Jak zauważył, analizy potencjału lotniska określają na około 180 mln pasażerów, ze zdolnością do obsługi państw takich jak Ukraina, Białoruś, część Rosji, kraje nadbałtyckie, kraje południowej Europy, graniczące z Polską od południa.

- Może łączyć Polskę z Jedwabnym Szlakiem; może rzeczywiście być wielką jednostką, ośrodkiem, który stanowi na tym szlaku Wschód-Zachód bardzo ważne miejsce - mówił wicepremier. - Również na szlaku Północ-Południe. Wczoraj te drogi były analizowane od Gdańska. Terminal w Gdańsku staje się jednym z bardziej liczących na Bałtyku - dodał.

Bez wydatków z budżetu

Morawiecki wskazał też, że finansowanie projektu ma opierać się na inżynierii finansowej, bez środków budżetowych lub z bardzo niewielkim udziałem środków budżetowych, żeby zapewnić inwestycji profil komercyjny.

- Co do finansowania, będziemy w najbliższych miesiącach nad tym pracować, ale jestem spokojny, że podołamy temu wysiłkowi finansowemu - podkreślił Morawiecki.

W rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w działaniach do 2020 r. przewidziano "prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych".

Z kolei w ramach działań do 2030 r. zapisano "podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania z transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi".

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już 60 mln osób.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(63)
WYRÓŻNIONE
rys
8 lat temu
Zakladam ze będzie się nazywał im kaczynskiego ( trzezwego ) to przez jego ofermostwo zginęło tylu ludzi .
inwestor
8 lat temu
Najlepszy sposób na wyprowadzenie pieniędzy dla rodziny ? Po to ta inwestycja ?
mm
8 lat temu
Dekada to tyle, ile czasu będą pobierać pieniądze koledzy pisowi za "gonienie króliczka", dobre pieniądze - za utopijny projekt. Tyle w temacie.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (63)
Leon Z
8 lat temu
Czyli na Okęciu.
Krowa w lampa...
8 lat temu
Przecież Radom już zbudowano. Po co nam kolejne fale korupcji w Polsce
Typ spode łba
8 lat temu
Potężne i zdyscyplinowane Niemcy władowali miliardy w swój niedziałający projekt megalotniska, a ma się to udać naszym kiedy od 1989 roku nie są w stanie wybudować kręgosłupa drogowego Polski czyli połączyć autostradą Gdańsk z Cieszynem.
TRP
8 lat temu
To bardzo trafna i być może intratna propozycja, która nie będzie miała wiele wspólnego z dotychczasową siecią lotnisk. Sceptykom polecam odrobinę wyobraźni. Nowe przedsięwzięcia inwestycyjne to nie jest wygaszanie państwa z czasów PO, tylko jego intensywna rozbudowa.
odyseusz
8 lat temu
Ciekawe czyje imię będzie nosił ten port.Domyślacie się.No i trzeba będzie powołać kilka spółek: budującą,nadzorującą,odbierającą,utrzymującą i jeszcze kilka innych.no i prezesi,rady nadzorcze,zarządy,a kto za to płaci.Ja zapłacę,Pan zapłaci ,Pani zapłaci,moje dzieci i wnuki zapłacą też.
...
Następna strona