- Decyzja w sprawie CPL będzie kluczowym elementem budowy nowej strategii lotnictwa w naszym kraju - dodał wiceminister i zaznaczył jednocześnie, że inwestycja nie powinna zaszkodzić portom regionalnym. Wiceminister, który brał udział w debacie zorganizowanej przez "Gazetę Polską", podkreślił, że takie lotniska są potrzebne ze względu na stale rozwijający się ruch lotniczy w Polsce. Powiedział też, że ma nadzieję, że za 2-3 lata LOT będzie miał więcej krajowych połączeń.
O tym, że decyzja w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego zapadnie w tym roku, mówił niedawno szef resortu Andrzej Adamczyk. W zeszłym tygodniu o potrzebie inwestycji mówił prezes PIS Jarosław Kaczyński. Lotnisko ma powstać między Warszawą a Łodzią i docelowo ma obsługiwać 50 milionów pasażerów rocznie. Port ma się stać jednym z najważniejszych punktów przesiadkowych w Europie.
- Bez względu na to, jaka będzie decyzja odnośnie Centralnego Portu Lotniczego, musimy zrobić wszystko, żeby cały system lotnisk lokalnych się rozwijał - powiedział Szmit. Zaznaczył, że decyzja o ewentualnej budowie CPL musi być wypracowana przez cały rząd.
Wiceminister przekazał, że w środę odbyło się spotkanie w ministerstwie infrastruktury z udziałem m.in. wiceminister rozwoju Jadwigi Emilewicz oraz przedstawicieli organizacji lotniczych. - Była to bardzo konkretna rozmowa w kompetentnym gronie. Dyskutowaliśmy na temat obecnej sytuacji w kontekście decyzji odnośnie Centralnego Portu Lotniczego, ale też działań, które muszą być podejmowane i na lotnisku w Modlinie oraz na Lotnisku Chopina, żeby zapewnić przepustowość zanim ewentualnie powstanie lotnisko centralne. A nim ono powstanie, minie kilkanaście lat. Jedni mówią, że 10, a inni, że 15. I w tym horyzoncie dzisiaj wyczerpują się możliwości przede wszystkim Lotniska Chopina w Warszawie - powiedział wiceminister.
Lotnisko Chopina, największy port lotniczy w Polsce, w ubiegłym roku obsłużyło rekordową liczbę 12,8 mln pasażerów. Port w Modlinie także bił rekordy - skorzystało z niego 2,8 mln podróżnych.
- Musimy się dziś zastanowić, co zrobić, żebyśmy nie mieli sytuacji, w której w Warszawie, na Mazowszu będą trudności związane z rozwojem połączeń lotniczych. Musi powstać bliższa współpraca między portem w Modlinie i portem Chopina - powiedział Szmit.
W trakcie debaty Szmit podkreślał, że lotniska lokalne muszą też być powiązane z drogami i koleją. - Bez współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, koleją, potencjał lotnisk regionalnych nie może być w pełni wykorzystany - powiedział.
Szmit podkreślił, że ruch pasażerski rośnie i wyraził nadzieję, że PLL LOT powróci do portów regionalnych, zwiększając liczbę połączeń krajowych. - Mam nadzieję, że ten aspekt rozwoju PLL LOT zostanie uwzględniony i za 2-3 lata połączeń wewnątrzkrajowych realizowanych przez PLL LOT będziemy mieli znacznie więcej - dodał.
Uczestniczący w debacie prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Niedziela ocenił, że w ostatnich latach nastąpił znaczący rozwój w branży lotniskowej. - Mamy kilka nowych lotnisk, są dobrze wyposażone wciąż inwestujemy np. w Katowicach, niedługo będziemy wbijać łopatę pod budowę nowej wieży kontroli lotów, tak żeby zapewnić temu lotnisku - które jest jednym z najbardziej perspektywicznych lotnisk w Polsce - prawidłową obsługę. W innych portach lotniczych zastanawiamy się m.in. nad wyborami technologii potrzebnej do naszej pracy- powiedział Niedziela.
W Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju opublikowanej w środę na stronie Ministerstwa Rozwoju zapisano, że w działaniach do 2020 r. przewidziano "prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych".
Z kolei w ramach działań do 2030 r. zapisano "podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi".
W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2030 r. będzie to już 60 mln osób.