Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Anna Frankowska
|

Polskie mega lotnisko. Pytanie, skąd wezmą na to pieniądze

28
Podziel się:

Polski Fundusz Rozwoju przygotował wstępną koncepcję finansowania budowy Centralnego Portu Lotniczego - poinformował prezes PFR Paweł Borys. Dodał, że tego typu finansowanie "nie obciąży budżetu państwa", a Fundusz ma wystarczające środki, by w tym uczestniczyć. Eksperci dodają, że tego typu port jest w Polsce potrzebny.

Polskie mega lotnisko. Pytanie, skąd wezmą na to pieniądze
(DAMIAN RUCINSKI/REPORTER)

Polska powinna wybudować Centralny Port Lotniczy. Tak wynika z raportu Warsaw Enterprise Institute. Nowa inwestycja będzie miała sens jedynie w przypadku połączenia z infrastrukturą drogową i kolejową.Czytaj więcej: Centralny Port Lotniczy jest potrzebny - tak twierdzą eksperci.

"Jako Polski Fundusz Rozwoju przygotowaliśmy wstępną koncepcję struktury finansowania inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny" - powiedział w środę dziennikarzom Borys. Jego zdaniem tego typu finansowanie "nie obciąży budżetu państwa".

"Polski Fundusz Rozwoju posiada wystarczające środki, instrumenty, aby też w tym uczestniczyć. Mamy szereg możliwości pozyskania finansowania od międzynarodowych instytucji finansowych, takich jak Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, czy tym podobne. Jest oczywiście rynek komercyjny, banki, które mają w Polsce duży apetyt na finansowanie takich inwestycji infrastrukturalnych" - powiedział prezes PFR.

Podkreślił, że realizacja tak dużej inwestycji wymaga bardzo profesjonalnego przygotowania, "dobrej koordynacji wielu instytucji - zarówno rządowych, jak i związanych z lotnictwem, jak narodowy przewoźnik LOT, porty lotnicze" - powiedział. "Wierzę, że jako Polska mamy zdolność do przeprowadzenia tego typu inwestycji" - zaznaczył.

Pytany o finansowanie Centralnego Portu Lotniczego Borys powiedział, że Unia Europejska obecnie nie finansuje budowy samego portu lotniczego. "Natomiast z tych środków można sfinansować bardzo dużo jeśli chodzi o infrastrukturę towarzyszącą Centralnemu Potowi Lotniczemu, zwłaszcza jeśli chodzi o infrastrukturę drogową czy kolejową" - wyjaśnił.

Centralny Port Lotniczy - koszt 20 mld złotych

Według szacunków budowa samego portu lotniczego mogłaby kosztować ok. 20 mld zł. Natomiast łączny koszt inwestycji związanej również m.in. z budową terminalu kolejowego, infrastrukturą logistyczną, może przekroczyć - jak powiedział szef PFR - 30 mld zł. "To środki rozłożone w długim okresie czasu i one nie będą obciążały budżetu państwa. Można tutaj zaaranżować finansowanie w pełni inwestycyjne, komercyjne" - powiedział.

Jak mówił, w tym przedsięwzięciu nie chodzi tylko o wybudowanie samego portu pasażerskiego, ale także o szerszą koncepcję przewozów lotniczych, towarowych, kolejowych czy transportu drogowego. "Tego typu inwestycja ma bardzo dużo korzyści gospodarczych. Może być opłacalna i warto ją jak najsprawniej zrealizować" - zaznaczył.

Jak powiedział Borys, Polski Fundusz Rozwoju prezentował analizy związane z potencjalną strukturą finansowania CPL na komitecie Ekonomicznym Rady Ministrów, kiedy ten projekt był odmawiany.

W połowie marca Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję o przygotowaniu kierunkowej uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego, w celu przedłożenia jej Radzie Ministrów. We wtorek wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit poinformował, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz resort rozwoju uzgodniły projekt uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego.

Prezes PFR uczestniczył w środowej debacie Warsaw Enterprise Institute: Polskie Centrum Komunikacyjne, poświęconej budowie Centralnego Portu Lotniczego. Udział w niej wziął również dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze (PPL) Mariusz Szpikowski, który zarządza największym portem w Polsce, czyli warszawskim Lotniskiem Chopina.

"Jesteśmy na etapie takiej analizy, jak długo taki Port Centralny byłby budowany. Oczywiście zastrzegam, że budowa takiego portu to nie jest sprawa tylko jednego ministerstwa (...). To jest zdecydowanie sprawa wielu resortów, na pewno infrastruktury i rozwoju" - powiedział Szpikowski.

Jak podkreślił, inwestycja ta będzie wymagała przyjęcia wielu specustaw. "Moim zdaniem, taki port nie może być poza kontrolą państwa, co nie oznacza, że nie może być do udziału dopuszczony podmiot prywatny" - podkreślił.

Prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych Artur Tomasik powiedział, że realizacja budowy CPL powinna być poprzedzona "gruntowną analizą wyników, potrzeb, dla kogo go robimy, dla jakich przewoźników". "I to jest dobre, że ta decyzja została podjęta" - powiedział. Dodał, że realizację tej inwestycji powinna poprzedzić analiza rynku i prognoz ruchu pasażerskiego. "Musimy to bardzo rzetelnie przygotować" - podkreślił.

Porty lotnicze obsłużyły 34 mln pasażerów

Podczas debaty zaprezentowano raport Warsaw Enterprise Institute na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zdaniem jego autorów, tylko połączenie Centralnego Portu Lotniczego z Centralnym Węzłem Kolejowym, arteriami szybkiej kolei i siecią autostrad może spełnić zarówno cele biznesowe, jak i strategiczne, stawiane przez rząd.

Z najnowszych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że polskie porty lotnicze w ubiegłym roku obsłużyły blisko 34 mln pasażerów - to o 12 proc. więcej niż w 2015 r. Według prognoz, w roku 2030 przekroczymy 60 mln pasażerów. Najwięcej osób w ub.r. obsłużyło warszawskie Lotnisko Chopina - 12,8 mln. To wzrost o 14,4 proc. wobec 2015 roku.

gospodarka
inwestycje
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(28)
WYRÓŻNIONE
Gośc
8 lat temu
Imieniem Lecha Kaczyńskiego inwestycje jak za Gierka i długi teź takie będą
HEJ
8 lat temu
Zamiast wybudować w końcu elektrownie atomową na którą nigdy nie ma pieniędzy to będzie się pakowało grube miliardy w port lotniczy. Czym ci ludzie myślą bo na pewno nie głową
buba
8 lat temu
Jeszcze parę miesięcy temu mówili, że autostrady były niepotrzebnie budowane , bo dla Niemców. Na razie niech pociągi jeżdżą trochę szybciej i będzie dobrze. Za parę lat zabraknie nam prądu, bo elektrownie polskie to skansen. O tym trzeba myśleć i działać.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (28)
nikos
6 lat temu
Pieniądze dadzą żydzi, bo to ma być ich lotnisko przerzutowe do Europy Środkowej.
napiechota
8 lat temu
Czy inwestora inwestowac swoja private money,czy kto brac kredyta i jaki zabezpieczenie kto dawac?
Baltazar
8 lat temu
CPL im bliżej Warszawy będzie tym mniej ludzi z południa Polski będzie przez niego latać a więcej przez inne huby z Europy Zachodniej. Wiadomo że na Śląsku i w Krakowie w sumie mieszka więcej ludzi niż w Warszawie. Pasażerów docelowych Warszawa ma mniej więcej tyle samo co Kraków i Katowice czyli około 8 mln. Drugie 8 mln jest generowane przez 4 mln tranzytu gdy są liczeni podwójnie przy przesiadce i im jest obojętne gdzie się przesiadają. Dlatego uważam że CPL powinien być wybudowany koło Opoczna lub Piotrkowa Trybunalskiego. CMK już istnieje i jadąc Pendolino z Katowic lub Krakowa to jest 1,5 godziny a z Warszawy 1 godzina i to jest tylko 20 minut więcej niż do Mszczonowa. To może zadecydować o tym czy ten CPL będzie miał odpowiednie wypełnienie pasażerami czy nie a bez tego linie lotnicze nawet jak tam przyjdą to nie będą oferowały zbyt wiele połączeń co z kolei nie będzie skłaniało zbyt wielu pasażerów z Europy Wschodniej do latania przez CPL. W dodatku dla wszystkich miejscowości położonych w odległości do 120 km nie trzeba szybkiej kolei i też dojadą do 1,5 godziny a trochę tych miejscowości jest, np. Łódź, Kielce, Radom, Częstochowa. Im więcej pasażerów na CPL tym większe szanse że będzie mógł konkurować z innymi lotniskami w Europie. A jeśli okaże się że CPL odnosi sukces to za jakiś czas trzeba będzie go rozbudować i jeśli będzie w pobliżu Warszawy to znowu będzie problem z brakiem terenów tak jak teraz jest z lotniskiem Chopina. Miasta się rozrastają i to co dziś jest szczerym polem za 30 lub 40 lat może być częścią Warszawy. Poza tym, im bliżej Warszawy tym cena za ziemię jest wyższa a lotnisko potrzebuje jej sporo, szczególnie jeśli to ma być mega lotnisko z możliwością rozwoju w przyszłości.
Host24
8 lat temu
Idiotyczny polmysl! Juz mamy w Polsce lotniska skd nikt prawie nie lata. Dajmy na przyklad cholubiony przez PIS port lotniczy Radom - ok 6 tysiecy podroznych przez rok. Drugi Olsztym Szymany - ok 26 tys podroznych. Zeby lotnisko moglo sie utrzymac przy zalozeniu ze lotnisko jest male i niezbyt duze to minimum 2 miliony pasazerow rocznie musi odprawic. Lotnisko typu Modlin co z tego ze odprawia ok 4 miliony to i tak jest pod kreska - a jak ktos tam byl i widzial infrastrukture to mimo iz jest nowy terminal to wstyd sie przeznac ze jest to w Polsce - nie ma nawet klimatyzacji na terminalu. Jak ktos mysli ze super lotnisko odprawi 30 milionow podronych to niech ten ktos powie z jakich lotnisk ludzie zrezygnuja. Z lotniska w Warszawie , labo w Krakowie . Gdansku czy Poznaniu! Bzdura nikt nikogo nie zmusi do podrozowania z lotnika ajie pasuje prezesowi!!!!
tomek
8 lat temu
budowa tylko po to zeby nosilo nazwe lech kaczynskiego i nic wiecej
...
Następna strona