Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Izabela Trzaska
|

Centralny Port Lotniczy. W 2027 r. zostanie otwarty

20
Podziel się:

Centralny Port Lotniczy to jeden z ostatnich sztandarowych pomysłów PiS. - Z Centralnego Portu Komunikacyjnego "Solidarność" do większości największych polskich miast dojedziemy koleją w 2-2,5 godziny - powiedział w piątek pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

W 2027 r. port "Solidarność" zostanie otwarty - mówi Mikołaj Wild
W 2027 r. port "Solidarność" zostanie otwarty - mówi Mikołaj Wild (Andrzej Iwanczuk/REPORTER)

Wild podkreślił, że całe przedsięwzięcie zakłada, że port "Solidarność" jest sercem nowego systemu transportowego. - Wraz z budową portu mogą być przeprowadzone określone inwestycje kolejowe - powiedział Wild w piątek w RMF FM. Budowa kolei dużych prędkości między Łodzią a Warszawą należy do istoty koncepcji.

- To kiedy dojedziemy do poszczególnych miast koleją z portu "Solidarność", zależy od tego, jaki priorytet będą miały poszczególne inwestycje - przyznał Wild. - Na dzisiaj stawiamy dwie granice - jedna to 2027 r. - port "Solidarność" zostanie otwarty, druga to 2035 r. - to wówczas zostaną wprowadzone również całkiem nowe trasy kolejowe, które umożliwią podróżowanie z prędkością 200-250 km na godz. - dodał.

Dodał, że sposób, w jaki chcemy "osiągnąć prędkości umożliwiające dostanie się do największych polskich miast w 2-2,5 godz. jest jeszcze przed nami". Wild przyznał, że podróż do "Szczecina, jak i Koszalina potrwa 3 godz. 20 minut, 3 godz. 30 minut." Dodał, że w przypadku tych miast "to jest czas, który jest dopuszczalny".

- Gdy mówimy o kolejach dużych prędkości, rozumiemy zazwyczaj przez to francuskie TGV, mknące z prędkością 350 km na godz. Chciałbym podkreślić, do realizacji tego zamierzenia (CPK) nie jest konieczna budowa kolei tak dużych prędkości, nie jest konieczna budowa całkiem nowych szlaków kolejowych. Konieczne jest uzupełnienie obecnej sieci kolejowej i następnie taka jej modernizacja, aby była możliwość osiągnięcia prędkości na poziomie 200-250 km na godz. - powiedział.

Na pytanie ilu mieszkańców Baranowa będzie musiał pożegnać się ze sowimi domami, odpowiedział: - O tym, jaka liczba będzie tych osób, którym zaoferujemy odszkodowania, zadecyduje ostateczna lokalizacja. (...) Nie ma jeszcze ostatecznej lokalizacji. Znamy miejsce, które jest optymalne. Na to jeszcze mamy dwa lata.

Zgodnie ze wstępnymi założeniami port lotniczy "Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł, jego budowa ma potrwać 10 lat. Jak mówił Wild, przedstawiając koncepcję CPK, pierwszy samolot ma odlecieć z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 r.

Najbliższe dwa lata mają być okresem przygotowawczym do inwestycji. Zgodnie z przyjętym w kwietniu rozporządzeniem w tej sprawie CPK ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym.

Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów - to o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina wynosi 20 mln osób rocznie.

autor: Mariusz Polit

gospodarka
inwestycje
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(20)
WYRÓŻNIONE
Pan Tadeusz
7 lat temu
Ale jaja, niech Okęcie przeniosą na istniejące podwarszawskie lotnisko. To lotnisko jest wykorzystane w 10 %.
Ryszard V
7 lat temu
Niemcy buduja BER i wpadli tak ze nie ma na razie szansy na jego uruchomienie . Nic nie dziala a do tego jeszcze trasy nalotow wykluczaja sie z powodu ochrony srodowiska i bezpieczenstwa . Nasi zakladaja koszty na poziomie 8 mld Euro a ber mial kosztowac tylko 4 . Mial bo aktualnie zbliza sie do potrojenia tej kwoty
Miśkiewicz
7 lat temu
Jeżeli PIS zacznie budowę tego portu rozłoży się na amen. Taka inwestycja w rękach dzieci i jednego nieodpowiedzialnego faceta będzie katastrofa. A zamknięcie lotniska Chopin będzie najgłupszą rzeczą jaką zrobi PiS.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (20)
raf
7 lat temu
pytanie czy napewno ten port jest potrzebny. Dla polakow wiekszy porzytek to kolej szybkiej predkosci. Lotniska w Radomiu , Lublinie swieca pustkami. Wywalone pieniadze w bloto. Czy ktos zastanaiwal sie nad zyskiem jakie te lotniska przyniosa. Jest jakis biznesplan. A co z okeciem i modlinem . Czyzby nie wyrabialy ? Czy nie mozna modlin rozbudowac . Znacznie mniej kasy by kosztowalo. Pytanie tez o sytuacje Lotu- czy Lot bedzie generowal zyski czy bawimy sie w PRL II
Lupo
7 lat temu
Centralny Port Lotniczy jest potrzebny, bo z budowy i eksploatacji można zassać jak pucin & co. w sochi
Lechu
7 lat temu
Wymiary dróg startowych sięgają od 240 m (800 stóp) długości i 8 m (25 stóp) szerokości na mniejszych lotniskach dla awionetek... do 4800 m (16 000 stóp) długości i 80 m (250 stóp) szerokości w wielkich międzynarodowych portach lotniczych zbudowanych do obsługi dużych odrzutowców pasażerskich. .... Gdzie w tym Stanisławowie znajdą miejsce na prawie 5-cio kilometrowy (z myslą o największych samolotach) pas startowy, skoro na mapie widać, że prawie co kilometr, to jakaś wieś (zabudowania)!?
re
7 lat temu
Jak nie lubię pis, tak kibicuję tej inwestycji. Trzeba wykorzystywać nasze położenie geograficzne, a mamy doskonałe do takiego właśnie huba lotniczego i transportowego. Wszystkim marudom życzę więcej optymizmu
Antykaczysta
7 lat temu
Bardziej mnie interesuje, kiedy zostanie zamknięty i jakie straty przyniesie.