Chiński import wina podskoczył o 44 proc. do 5,5 mln hektolitrów, podczas gdy konsumpcja wzrosła o 3 proc. do prawie 16 mln hektolitrów. "Chiński popyt krajowy był czynnikiem mającym największy wkład we wzrost sprzedaży w 2015 r." - komentuje OIV.
Spadek konsumpcji w 2013 i 2014 r. był przypisywany rządowej walce z korupcją. Wcześniej wiele urzędowych spraw załatwiano przy pomocy drogich upominków.
Zeszłoroczny wzrost jest tłumaczony rosnącą popularnością czerwonego wina wśród chińskiej klasy średniej. Nie dość, że jest ono symbolem statusu, to oferuje również korzyści zdrowotne.
Dzięki wzrostowi w Chinach, które są piątym największym konsumentem wina na świecie, światowy handel winem wzrósł o prawie 2 proc. do 104,3 mln hektolitrów, a jego wartość wzrosła o 10,6 proc. do 28,3 mld euro.
Rosnąca popularność wina w Chinach doprowadziła także do rozwoju miejscowych winnic. W zeszłym roku Chiny zajęły drugie miejsce na świecie, po Hiszpanii, jeśli chodzi o powierzchnię winnic.