Pakiet 51 proc. akcji lotniska kupiła spółka HNA Infrastructure, należąca do koncernu HNA Group, właściciela linii lotniczych Hainan Airlines.
Poza inwestycją w wysokości niecałych 16 mln dol., Chińczycy zobowiązali się też do dalszego zaangażowania na poziomie 318 mln dol. w lotniskowe opłaty licencyjne. Transakcja wymaga zgody ze strony przedstawicieli przemysłu lotniczego oraz regulatorów w Chinach i Brazylii.
Chiński dziennik "Caixin" przypomina, iż przejęcie w Brazylii to kolejna inwestycja HNA Group po marcowym przejęciu 82,5 proc. akcji lotniska tanich linii lotniczych Frankfurt-Hahn. Wartość tej transakcji nie została upubliczniona. W ciągu trzech lat koncern zainwestował 40 mld dol. na zagranicznych rynkach.
Lotnisko w Rio de Janeiro jest drugim portem lotniczym Brazylii pod względem ruchu pasażerskiego, w ub.r. obsłużyło 17 mln pasażerów. Jednak pomimo tej pozycji, przynosi straty, które w 2016 r. sięgnęły 110 mln dol.
Do HNA Infrastructure należy siedem lotnisk w Chinach, a do HNA Group linie lotnicze Hainan, które są jednymi z najstarszych prywatnych przewoźników w kraju. Przed rozpoczęciem terytorialnych sporów o archipelagi na M. Południowochińskim wyspa Hainan pozostawała najbardziej na południe wysuniętym terytorium Chin.
Obserwatorzy podkreślają, że Ameryka Południowa wciąż pozostaje kontynentem najmniej włączonym w inicjatywę "Pasa i Szlaku", nazywaną najważniejszą inicjatywą gospodarczą Chin.
Rafał Tomański