Przedsiębiorstwa, które zarabiają na obsłudze systemów rowerów miejskich, znalazły sposób na zwiększanie zysków. Rosnącą część ich przychodów stanowią kontrakty reklamowe. W czasie, gdy praktyka w Polsce jest nowością, władze chińskich miast zaczęły z nią walczyć.
Rowery miejskie przez wielu uważane są za sposób na rozładowanie korków w miastach i poprawę jakości powietrza. Posunięcie władz Pekinu, który od lat zmaga się ze smogiem, może w tym kontekście wydawać się niezrozumiałym.
2,3 miliona rowerów w Pekinie
W samym Pekinie działa 15 przedsiębiorstw, które udostępniają ponad 2,3 miliona rowerów, ale liczba ta w najbliższej przyszłości nie wzrośnie W stolicy Państwa Środka oraz 12 innych dużych ośrodkach miejskich wprowadzono zakaz dalszego rozwijania sieci jednośladów do wynajęcia.
Co więcej, władze Pekinu zabroniły umieszczania na rowerach reklam – praktyki, która przynosiła przedsiębiorcom coraz większe zyski. Reklamy prezentowane były nie tylko na tzw. skrzydełkach, ale również wewnątrz obręczy kół. Kolejnym z wdrażanych rozwiązań miała być instalacja specjalnych wyświetlaczy służących jako nawigacja, a zarazem wyświetlałyby użytkownikom reklamy.
Prezes Moniko, największej firmy, która wynajmuje rowery w stolicy Chin, Wang Xiaofeng zapewnił, że dostosuje się do nowych przepisów. Co ważne, reklamy na rowerach uważane były przez wielu za sposób na doprowadzenie do sytuacji, w której firmy obsługujące systemy rowerów miejskich zaczną przynosić regularne zyski.
Reklamy na rowerach w Polsce
Praktyka umieszczania reklam na rowerach miejskich dotarła również do Polski. W marcu bieżącego roku w mediach branżowych pojawiły się informacje o tym, że firma Nextbike, która obsługuje system Veturilo, m.in. w Warszawie i Poznaniu, podpisała umowę z Citi Bankiem na udostępnienie powierzchni reklamowej na jednośladach. Od kilku miesięcy niemal wszystkie rowery w stolicy mają na sobie reklamy banku, a firma w swojej działalności biznesowej oferuje wynajem powierzchni kolejnym przedsiębiorstwom i przypomina, że z ponad 5,6 tys. rowerów korzysta niemal 700 tys. osób w całej Polsce.