Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Ciężkie trucki notują powolny wzrost

0
Podziel się:

To chyba jedyny segment rynku samochodowego, który oparł się tendencjom spadkowym. W 2000 r. sprzedano o 5,39 proc. ciężarówek o masie powyżej 6 ton więcej niż w 1999 r. / Puls Biznesu /

W 2000 r. sprzedano 6877 samochodów ciężarowych o masie powyżej 6 ton

To chyba jedyny segment rynku samochodowego, który oparł się tendencjom spadkowym. W 2000 r. sprzedano o 5,39 proc. ciężarówek o masie powyżej 6 ton więcej niż w 1999 r. Zdaniem analityków, ten rok będzie oznaczał dalszą stabilizację rynku. Możliwy jest niewielki kilkuprocentowy wzrost sprzedaży.

Mimo ogólnego spadku sprzedaży aut użytkowych w 2000 r. segment samochodów ciężkich i najcięższych o masie całkowitej powyżej 6 ton zanotował niewielką poprawę wyników. Do klientów trafiło 6877 tego typu trucków - o 352 sztuki więcej niż w 1999 r.

- Trzeba jednak pamiętać, że w 1999 r. notowano spory spadek popytu inwestycyjnego na pojazdy ciężarowe - zaznacza Piotr Maciejewski z Iveco Poland.
Analitycy i przedstawiciele branży motoryzacyjnej podkreślają również, że większe ożywienie rynku w 2000 r. także w tym segmencie rynku było hamowane przez napływ z zagranicy używanych ciężarówek.

Mała stabilizacja

Według danych firmy Samar, monitorującej polski rynek motoryzacyjny, w 2000 r. sprzedano 3701 ciężarówek o masie całkowitej powyżej 16 ton - o 3,26 proc. więcej niż w roku 1999 r. Ubiegłoroczna rywalizacja o pierwsze miejsce między firmami Scanią i Volvo Trucks zakończyła się ostatecznie zwycięstwem pierwszej. Scania zdystansowała rywala, sprzedając o 47 trucków więcej. Zdaniem analityków i przedstawicieli branży motoryzacyjnej, segment boryka się jednak z wieloma problemami.

- Nadal obserwujemy utrzymujący się zastój w transporcie międzynarodowym. Wiele firm liczy na ożywienie kontaktów handlowych ze Wschodem. Na razie jednak tego nie widać - podkreśla Roman Musiał, członek zarządu Star Trucks.
Jeśli chodzi o ciężarówki o masie od 10 do 16, w ubiegłym roku do klientów trafiło 1919 pojazdów - o 11,6 proc. więcej niż w 1999 r.

- Rynek w tym segmencie wzrastał głównie dzięki zamówieniom budżetowym. Miasta zaczęły przykładać więcej uwagi sprawom utylizacji odpadów komunalnych. Więcej pieniędzy wydano również na zakup nowych pojazdów dla straży pożarnej - mówi Roman Musiał.

Według danych Samaru, spośród aut użytkowych wzrost zanotował jeszcze segment trucków od 6 do 10 ton. W 2000 r. sprzedano 1257 takich pojazdów - o 3 proc. więcej niż w 1999 r.

Powolne ożywienie

Zdaniem większości analityków, w segmencie samochodów ciężarowych powyżej 6 ton obserwować będziemy w tym roku lekkie ożywienie rynku. Przekonują, że sprzedaż będzie podobna do ubiegłorocznej.

- Niewykluczone, że w marcu obniżone zostaną stopy procentowe, co może przyczynić się do potanienia kredytów i leasingu - podstawowego napędu w sprzedaży aut ciężarowych - mówi Piotr Maciejewski.

Trochę zmienić może również ewentualna decyzja rządu w sprawie ograniczenia importu pojazdów użytkowych. W tym celu niedawno powołano specjalny zespól pod przewodnictwem wiceministra gospodarki, Edwarda Nowaka.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)