Internet rzeczy coraz bardziej wpływa na biznes. Cisco szacuje, że w ciągu 10 lat dzięki zaawansowanej analityce i automatyzacji sama tylko produkcja przemysłowa może osiągnąć korzyści na poziomie 220 mld dolarów. A w transporcie i logistyce internet rzeczy może posłużyć do sprawniejszego śledzenia i utrzymania floty czy do wprowadzenia nowych usług.
W ciągu najbliższych 3 lat internet rzeczy wpłynie na strategię biznesową polskich firm - twierdzi prawie 2/3 uczestników Cisco Forum 2015. Internet of things to ogół przedmiotów, które mogą gromadzić, przetwarzać i wymieniać między sobą dane za pośrednictwem sieci komputerowej.
Badanie objęło 900 menedżerów i specjalistów IT z największych polskich firm i instytucji publicznych.
Internet rzeczy w praktyce zapewnia szybszy i skuteczniejszy obieg informacji. Dzięki niemu powstają np. inteligentne budynki, w których systemy komputerowe sterują oświetleniem, ogrzewaniem, automatycznie uchylają lub zamykają okna czy zarządzają alarmem.
Internet rzeczy coraz bardziej wpływa też na biznes, a specjaliści i menedżerowie IT na całym świecie coraz wyraźniej to dostrzegają. Cisco szacuje, że w ciągu 10 lat dzięki zaawansowanej analityce i automatyzacji sama tylko produkcja przemysłowa może osiągnąć korzyści na poziomie 220 mld dolarów. A np. w transporcie i logistyce internet rzeczy może posłużyć do sprawniejszego śledzenia i utrzymania floty czy do wprowadzenia nowych usług.
Zdaniem uczestników Cisco Forum, w Polsce rosnące znaczenie internetu rzeczy najbardziej odczują właśnie transport i logistyka (37 proc.), a poza tym: produkcja przemysłowa (33 proc.), handel detaliczny (33 proc.), sektor publiczny (31 proc.) i usługi finansowe (27 proc.).
Według raportu firmy McKinsley & Company Polska 2025 - Nowy motor wzrostu w Europie, naszą gospodarkę czeka jeden z dwóch możliwych scenariuszy rozwoju. W "scenariuszu kontynuacji" będzie się ona rozwijać w tempie zbliżonym do obecnego. W "scenariuszu aspiracyjnym" rozwój będzie dwukrotnie szybszy i pozwoli nam nadrobić dystans do gospodarek "starej Unii". W ten sposób w 2025 roku mielibyśmy osiągnąć poziom PKB per capita porównywalny z Hiszpanią, Portugalią czy Włochami. Ale żeby to się udało, musimy doprowadzić do większej efektywności takich sektorów gospodarki jak energetyka, produkcja przemysłowa, zaawansowane usługi dla biznesu czy cyfryzacja.
"Naszym zdaniem internet rzeczy będzie odgrywał kluczową rolę w realizacji scenariusza aspiracyjnego. Aby tak się stało, potrzebny jest rozwój i wdrażanie technologii, które z jednej strony pozwolą połączyć ze sobą niepołączone do tej pory elementy fizycznego świata, a z drugiej umożliwią biznesowe wykorzystanie ogromnej ilości generowanych w ten sposób danych" - powiedział dyrektor generalny Cisco Polska Dariusz Fabiszewski. Dodał, że korzyści z internetu rzeczy mogą być bardzo wyraźnie odczuwalne również w sektorach niekojarzonych tradycyjnie z nowoczesnymi technologiami, jak np. górnictwo czy energetyka.
Na rozwój internetu rzeczy składa się kilka głównych trendów. Zdaniem uczestników Cisco Forum to przede wszystkim: mobilność (42 proc.), chmura obliczeniowa (35 proc.) i big data (31 proc.). Ważne jest też zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa rozwiązań tworzących internet rzeczy - tę kwestię wskazało aż 41 proc. badanych.
Jak twierdzi Fabiszewski, te nowe trendy "w coraz większym stopniu kształtują rzeczywistość biznesową polskich firm". "Jednocześnie stanowią one podstawę internetu rzeczy, który jak pokazują liczne analizy i przykłady z innych krajów przekłada się na konkretne korzyści biznesowe. Badanie przeprowadzone przez nas podczas Cisco Forum 2015 pokazuje, że polscy menedżerowie i specjaliści IT w coraz większym stopniu dostrzegają ten potencjał, co daje nadzieję na przyspieszenie rozwoju w tym obszarze i realizację konkretnych projektów w najbliższych latach" - powiedział.
Oprócz korzyści są też jednak bariery. Jako największe przeszkody w korzystaniu z internetu rzeczy badani wymieni kwestie budżetowe (21 proc.), brak wizji i niedostrzeganie znaczenia internetu rzeczy dla biznesu (20 proc.) oraz brak wiedzy, czym jest internet rzeczy i jak może wpłynąć na firmę (15 proc.).
Czytaj więcej w Money.pl