Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

Anglicy zasmakowali w polskich słodyczach. Producent Grześków liczy zyski

25
Podziel się:

Przejęcie angielskiego dystrybutora słodyczy okazało się dla polskiego Coliana strzałem w dziesiątkę. Dzięki temu oraz eksportowi do Unii Europejskiej i Ameryki Południowej zyski firmy w drugim kwartale były czwarte najwyższe w historii spółki. Nie najlepiej sprzedawały się napoje. Wybór Kuby Wojewódzkiego na twarz kampanii oranżady Hellena nie wystarczył, by poprawić przychody w tym segmencie. Te wręcz spadały, choć akurat nie przez oranżadę.

Wafle Grześki to lubiany w Polsce produkt Coliana. Spółka jednak nie w Polsce znalazła zyski, ale za granicą
Wafle Grześki to lubiany w Polsce produkt Coliana. Spółka jednak nie w Polsce znalazła zyski, ale za granicą (Bartosz Wawryszuk)

Polski Colian (dawniej Jutrzenka)
kupił w kwietniu za 2,25 mln funtów angielską spółkę, zajmującą się dystrybucją słodyczy Elizabeth Shaw Limited. Choć ta zatrudnia zaledwie 14 osób, to okazała się na tyle dobrym nabytkiem, że zyski czołowego polskiego producenta słodyczy natychmiast poszły skokowo w górę.

Według przekazanego we wtorek raportu finansowego, w drugim kwartale grupa Colian osiągnęła wyniki, jakich nie widziano od końcówki 2015 r. Poziom 19 mln zł zysku netto w historii giełdowej spółki, czyli od dwunastu lat, udało się przebić tylko trzy razy.

Zobacz także: Zobacz również: Dawno nie było tak taniej czekolady. To koniec niskich cen?

To konsekwencja nie tylko samego zakupu angielskiej firmy Elizabeth Shaw Limited, ale i wzrostu eksportu Coliana do Unii Europejskiej i na rynek Ameryki Południowej, w tym głównie do Brazylii.

Marże są tam najwyraźniej dużo wyższe niż w Polsce, co widać po zyskach i przychodach. Choć sprzedaż nie skoczyła jakoś niesłychanie w górę, to zyski wzrosły już ostro.

Wybrane wyniki grupy Colian (mln zł)
mln zł 2 kw. 2017 2 kw. 2016 zmiana % 1 półrocze 2017 1 półrocze 2016 zmiana %
przychody 225,9 221,7 1,9 455,5 444,5 2,5
wynik operacyjny EBITDA 22,5 11,2 100,1 40,3 37,1 8,7
zysk netto 18,8 7,6 146,9 28,4 22,4 27,2
marża EBITDA % 10,0 5,1 4,9 8,9 8,3 0,5
marża netto % 8,3 3,4 4,9 6,2 5,0 1,2
przepływy operacyjne 25,5 13,8 85,2 47,8 38,9 22,8
przepływy inwestycyjne -12,5 -2,8 -346,4 -17,6 -20,5 14,4
przepływy finansowe -3,8 -18,1 79,3 -4,9 -30,2 83,7
Źródło: raporty finansowe spółki

Zamiast na polski rynek, słodycze zaczęły trafiać gdzie indziej. Eksport do UE wzrósł o aż 66 proc. w drugim kwartale i wyniósł 25 mln zł, czyli 11 proc. przychodów całej grupy Colian. Eksport do Ameryki Południowej jest co prawda stosunkowo niewielki (2,4 proc. przychodów grupy), ale za to bardzo dynamiczny - poszedł w górę o aż 190 proc.

Tymczasem sprzedaż w Polsce spadła o 1 proc. w drugi kwartale, a w całym półroczu o 2 proc.

Kuba Wojewódzki nie pomógł?

Colian znany jest głównie ze słodyczy, w tym wafle Grześki, ciasteczka Jeżyki, herbatniki Jutrzenka oraz czekolady Goplana. Ale produkuje też napoje, w tym oranżadę Hellena oraz przyprawy Appetita.

W przypadku napojów (w tym Oranżady), mimo zauważalnego wsparcia marketingowego i wprowadzenia nowych produktów (puszki i szklane butelki) sprzedaż nawet spadła o 4 proc. w drugim kwartale. A z nią i zyski w segmencie napoje, które wyniosły tylko 1,4 mln zł, podczas gdy rok temu było to 1,6 mln zł.

Nie pomogły liczne spoty telewizyjne i zaangażowanie dziennikarza TVN Kuby Wojewódzkiego jako twarzy kampanii? Spółka zaprzecza, informując, że choć cały segment napoje spadał, to akurat oranżada sprzedawała się świetnie.

- Spoglądając na sprzedaż oranżady pod marką Hellena, ze satysfakcją informujemy o utrzymaniu dynamicznego wzrostu jej sprzedaży w podstawowym formacie, czyli w butelkach 1,25 l - informuje Piotr Woźniak, doradca zarządu Coliana. - Zarówno w drugim kwartale 2017 roku, kiedy był wzrost o +17 proc. rok do roku, jak i w całym pierwszym półroczu 2017 roku, kiedy uzyskaliśmy wzrost o +15 proc. rok do roku. Wzrosty te przekładają się na dalsze umocnienie marki Hellena w kategorii oranżad - dodał.

Jak podaje Woźniak, kategoria oranżad jest najszybciej rosnącą kategorią w segmencie napojów gazowanych (CSD - Carbonated Soft Drinks), tj. segmencie o największej sprzedaży napojów orzeźwiających w Polsce. Hellena jest liderem w tym segmencie.

Oprócz napojów, tj. z wyłączeniem oranżady, nie najlepiej wygląda też sytuacja w segmencie kulinarnym, który obejmuje m.in. przyprawy Appetita. Sprzedaż spadła o 5 proc. i pojawiła się strata 1,2 mln zł.

Sukcesowi swoich słodyczy na rynkach zagranicznych oraz dynamice sprzedaży Oranżady Colian zawdzięcza więc lepsze wyniki, które docenione zostały przez giełdę. Akcje Coliana wzrosły we wtorek o prawie 3 proc. i kurs 3,29 zł jest najwyższy od prawie miesiąca. By wyjść z trendu spadkowego, który na spółce jest od maja musiałby jednak wyjść ponad 3,32 zł.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(25)
WYRÓŻNIONE
oko
7 lat temu
Jak można dać Wojewódzkiego starca reklamującego oranzade dla młodzieży jak nastolatki nie wiedzą kto to jest. .. Totalny samoboj
a61
7 lat temu
Kupa W. POwinien reklamować papier toaletowy a nie oranżadę
Polak
7 lat temu
Anglicy się rozsmakowali, eksport w górę, ceny w Polsce w górę. I tak ze wszystkim, masło, jabłka, słodycze. Niedługo nasze dobre produkty będą eksportowane do bogatych krajów zachodnich a w zamian przyślą do nas chłam GMO. Świetny układ. Naprawdę!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (25)
Zdcxgcfb vbvv
7 lat temu
I od kogo angole sa zalezni :) oj nieladnie olewac europe brexitem
Krak
7 lat temu
Akurat Hellena nikomu w domu nie smakuje .
Melchior
7 lat temu
Brać tak antynarodowe twarze jak Wojewódzki czy Stuhr do kampanii w tak patriotycznym kraju jak Polska to wręcz niedorzeczny strzał w stopę. Oni tam w zarządach reklamy chyba są nieprzytomni.
olo
7 lat temu
Ostatnio kolega przyniósł moim dzieciakom kilka takich oranżad i ewidentnie nie przypadły dzieciakom do gustu bo większość butelek została niedopita. Osobiście skosztowałem i też mi nie podeszła ale ja nigdy jakimś miłośnikiem oranżad nie byłem /tę z czasów komuny wspominam lepiej/. Oczywiście to kwestia gustu bo dzieciak który je przyniósł wypił chyba 2 zupełnie. Konkurencja na rynku napojów jest ogromna i niełatwo się na tym rynku odnaleźć/. Wystarczy popatrzyć na Orang..., która w dyskontach mocno staniała mimo, że to to mocna marka i ciekawy smak i skład. Wojewódzki cóż, raczej nie kojarzy się z jakością a tandetą - dla dzieciaków to raczej nie jest idol prędzej dla młodzieży choć pan po 50tce z zachowaniem nastolatka to raczej nie trafi do zbyt wielkiej grupy odbiorców.
bogu
7 lat temu
Jak czyta , że ktoś się ,,zajada,, to lojarzy i się to z zajadłością.
...
Następna strona