W tym roku cztery działające już spółki internetowe Computerlandu przyniosą straty wysokości 37,6-40,3 mln zł. Mimo to firma wyda 12,5 mln zł na inwestycje w outsourcing, ASP, hosting i integrację e-biznesową. W 2002 r. usługi te mają przynieść CL 16-19 mln zł zysku.
Computerland, warszawski integrator informatyczny, w 2001 roku planuje wydać około 30 mln zł na inwestycje w istniejące już spółki internetowe (które założył z partnerami branżowymi) oraz w tzw. budowanie kompetencji w kilku nowych obszarach. Wiadomo, że ważne miejsce w internetowej strategii Computerlandu zajmą usługi outsourcingowe, web hosting, wypożyczanie aplikacji (Application Service Provision) oraz integracja e-biznesowa. Prawdopodobnie do realizacji tych przedsięwzięć zostaną powołane oddzielne spółki. Organizacja projektów będzie kosztować w 2001 roku 12,5 mln zł.
Na razie straty
Na inne inwestycje Computerland wyda kolejne 17 mln zł. Centrum Handlu Internetowego, czyli spółka utworzona wspólnie z Agorą, pochłonie 4,5 mln zł. Kolejny projekt - Clinika, utworzona z Polską Grupą Farmaceutyczną, dostanie od CL 8 mln zł. Wreszcie e-card i Stalportal otrzymają odpowiednio 2,4 oraz 1,95 mln zł. W 2001 r. firmy te będą generować straty. Na finansową prostą wyjdą w 2003-2004 roku.
Najbardziej zaawansowanym projektem jest e-card, który podpisał już 40 umów ze sklepami na autoryzację on-line i rozliczenia transakcji elektronicznych. Do 2003 roku firma chce pozyskać 1,5 tys. klientów. Clinika.pl - portal farmaceutyczno-medyczny - będzie zaś najbardziej kapitałochłonnym projektem w portfelu Computerlandu. Ogólne inwestycje na ten projekt mają wynieść 16 mln zł, z czego integrator wniesie połowę. W powijakach znajduje się na razie portal stalowy - CL nie udało się porozumieć ze Stalexportem w sprawie wspólnego uruchomienia platformy i dlatego oddał 43 proc. akcji kilku hurtownikom stali oraz wydawnictwom branżowym. Stalexport może wejść do projektu na późniejszym etapie. Uruchomienie giełdy stali nastąpi w drugim kwartale 2001 roku. Testowa wersja pasażu handlowego CHI ma natomiast ruszyć jeszcze w lutym.
Licząc na rozwój
O ile wymienione spółki jeszcze długo będą generować straty, o tyle usługi informatyczne związane z Internetem mają od początku przynosić zyski. CL bardzo liczy szczególnie na rozwój rynku outsourcingu. Na razie zewnętrzna obsługa systemów informatycznych firm nie jest w Polsce popularna. CL szacuje jednak, że rynek ten wzrośnie do 1,5 mld zł w 2002 roku. W tym samym roku spółka liczy na osiągnięcie 9 mln zł zysku z tych usług.
W drugim kwartale 2001 roku ma ruszyć centrum webhostingowe, którego oferta będzie skierowana do 100 największych przedsiębiorstw oraz kluczowych projektów internetowych w kraju. Według zapewnień firmy, już podpisano pierwsze kontrakty. Nowym rodzajem usług CL jest też integracja e-biznesowa. Spółka wydzieliła zespół 30 osób, które zajmują się obsługą klientów w zakresie aplikacji e-commerce, portali korporacyjnych, rozwiązań CRM (Customer Relationship Management). W 2002 roku rynek tego typu usług ma osiągnąć w Polsce prawie 500 mln zł. Do małych i średnich przedsiębiorstw CL chce zaś zaadresować ofertę ASP (Application Service Provision), czyli wypożyczania aplikacji przez Internet. Do końca marca CL zamierza podpisać umowy z partnerami aplikacyjnymi, a w pierwszym półroczu zakończyć kompletowanie zespołu. W sumie usługi outsourcingowe i internetowe mają przynieść CL 16-19 mln zł zysku w 2002 roku.