Przed końcem roku ruszy pierwszy polski sklep Conforamy, francuskiej sieci oferującej wyposażenie wnętrz. W ciągu kilku najbliższych lat firma zainwestuje w 10 sklepów na terenie naszego kraju, co ma ją kosztować 600 mln FRF (360 mln zł).
Conforama, francuska sieć sklepów oferujących wyposażenie wnętrz, już w grudniu uruchomi swoją pierwszą polską placówkę. Sieć należy do Pinault Printemps-Redoute, jednej z największych francuskich grup wyspecjalizowanych w masowej dystrybucji dóbr. PPR prowadzi także sprzedaż wysyłkową i internetową. W jej skład wchodzą, poza Conforamą, Fnac (odpowiednik Empiku), Rexel, Gucci oraz firmy zajmujące się handlem B2B.
Zwiastun sieci
Conforama ma być pierwszym przyczółkiem PPR w Europie Środkowej. W krótkim czasie francuska sieć może stać się największym konkurentem dla sklepów szwedzkiej IKEA, która ma w naszym kraju 6 placówek. Zapowiada się zresztą większa konkurencja na rynku, na którym do tej pory, królowała IKEA. Ekspansję zapowiada także niemiecka sieć sklepów z meblami Moebel Walther.
- Do końca przyszłego roku otworzymy trzy sklepy w Warszawie. Zainwestujemy około 180 mln FRF (108 mln zł) - mówi Francois Guin, dyrektor generalny Conforama Polska.
Pierwszy sklep o powierzchni 4,25 tys. mkw., francuska sieć otworzy w grudniu w podwarszawskich Jankach, czyli tuż obok obiektu Szwedów. Drugi sklep o takiej samej powierzchni uruchomi w Warszawie przy ulicy Ostrobramskiej, trzeci w grudniu 2001 roku - na Targówku, gdzie właśnie trwa budowa kolejnego obiektu IKEI.
- Po 2002 roku chcemy otwierać przynajmniej jedną placówkę rocznie. Chcemy stworzyć w Polsce w ciągu kilku lat sieć 10 sklepów - zapowiada Francois Guin.
Pierwszą placówkę poza stolicą Conforama planuje otworzyć w Katowicach, potem m.in. we Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku. Koszt wybudowania jednego sklepu szef Conforamy Polska szacuje na 60 mln FRF (36 mln zł).
Potrzebny partner
Placówki w Warszawie mają być testem dla zbadania rynku. Dopiero później Francuzi oszacują, ile tak naprawdę zainwestują w polski rynek.
- Jeżeli wszystko będzie dobrze funkcjonowało, powołamy spółkę, która zajmie się stworzeniem sieci. Już teraz szukamy partnera, który wszedłby z nami w tego typu inwestycję - ujawnia Francois Guin.
Francuzi prowadzą rozmowy przede wszystkim z funduszami inwestycyjnymi. Niewykluczone, że Conforamą zainteresuje się któryś fundusz venture capital. Obecnie wszystkie inwestycje francuska firma pokrywa ze środków własnych.
Bez konkurencji
Sklepy Conforamy będą oferowały artykuły z wyposażeniem wnętrz: meble, artykuły dekoracyjne, sprzęt AGD, RTV i informatyczny.
- Nie mamy, tak naprawdę, konkurencji na polskim rynku. Nasze sklepy nie będą przypominały oferty IKEA, która stworzyła własny styl. U nas wybór będzie o wiele bogatszy - zapewnia Fracois Guin.
W przeciwieństwie do Szwedów, francuska firma nie będzie sama projektowała i zlecała wykonanie mebli. Zamierza natomiast zaoferować klientom dosyć duży wybór artykułów, cen i stylów. Firma podpisała umowy z kilkoma polskimi producentami. Już teraz polskie meble sprzedaje we Francji i Szwajcarii.