Aż 22 mld zł wydali Polacy w 2017 roku na prywatne usługi medyczne - szacuje firma badawcza PMR. Eksperci uważają, że rynek usług medycznych poza NFZ będzie nadal szybko rósł. Na wzrost popularności prywatnych usług medycznych powinno mieć dodatkowo wpływ umawianie wizyt przez internet.
Według firmy badawczej PMR rynek prywatnych usług medycznych będzie rósł w tempie 7 proc. w najbliższych latach. Jego wartość ma wzrosnąć z 22 mld zł w 2017 roku do 31 mld zł w 2022 r.
Najczęściej korzystamy zarówno ze świadczeń dostępnych w ramach NFZ, jak i usług zdrowotnych, które nie są objęte publicznym finansowaniem. Z badania CBOS z 2016 r. wynika, że na taki "mieszany" model decydowało się 40 proc. Polaków. Z kolei PMR szacuje obecnie, że jest to nawet 60 proc.
Warto zaznaczyć, że osoby, które polegają wyłącznie na prywatnych usługach medycznych, opłacanych z własnej kieszeni lub poprzez komercyjne ubezpieczenia zdrowotne, stanowią zaledwie kilka procent wszystkich pacjentów.
Tradycyjnie najczęściej korzystamy z prywatnych usług medycznych w dziedzinie stomatologii. To zresztą jedyna dziedzina medycyna, w której osoby korzystające z usług zakontraktowanych w ramach NFZ są w mniejszości. Główny powód jest dość prosty - NFZ finansuje bardzo ograniczony zakres zabiegów dentystycznych.
Na drugim miejscu wśród najpopularniejszych usług medycznych poza NFZ znajdują się porady lekarzy specjalistów. Głównym czynnikiem skłaniającym pacjentów do wyboru prywatnego systemu ochrony zdrowia jest bardzo długi czas oczekiwania na wizytę w ramach NFZ.
Średni czas oczekiwania na poradę lekarza specjalisty w ramach NFZ przekracza trzy miesiące, ale nierzadko zdarzają się przypadki, gdy jest to więcej niż rok. W sytuacji, gdy te same usługi na zasadach komercyjnych są dostępne niemal natychmiast, wielu pacjentów decyduje się na wybór sektora prywatnego.
Znacznie krótszy czas oczekiwania na wizytę u lekarza to podstawowa zaleta komercyjnych usług medycznych. Dla wielu osób dodatkową motywacją do wyboru świadczeń poza NFZ może okazać się łatwość umawiania wizyt za pośrednictwem internetowych platform.
Taką funkcjonalność właśnie uruchomił serwis WP abcZdrowie. Wystarczy w wyszukiwarce znaleźć odpowiedniego specjalistę, wypełnić formularz i potwierdzić umówienie wizyty poprzez SMS lub dokonać płatności. Umawianie wizyt działa oczywiście także za pośrednictwem smartfona.