- Dzisiaj przyjmowaliśmy budżet i dość znacznie przedłużyło się posiedzenie rządu. Centralny Port Komunikacyjny też wymaga dłuższego omówienia. Podjęłam decyzję, żeby dzisiaj na posiedzeniu nie zajmować się tym tematem. Ale w najbliższym czasie, prawdopodobnie w przyszłym tygodniu, będziemy na ten temat rozmawiać - powiedziała premier na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu.
Przypomniała, że Komitet Ekonomiczny przyjął już założenia co do tej inwestycji i że to samo zrobi rząd.
Na zeszłotygodniowym posiedzeniu Rada Ministrów wysłuchała informacji w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, w ostatni czwartek koncepcję CPK zaaprobował Komitet Stały Rady Ministrów. We wtorek 26 września miał się nią zająć rząd.
Port lotniczy "Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim. Zgodnie z przyjętym w kwietniu rozporządzeniem w tej sprawie, CPK ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym.
27 kwietnia br. zostało wydane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej. Został nim Mikołaj Wild.
Jak mówił w piątek Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu do spraw CPK, pierwszy samolot odleci z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 r. Przez najbliższe dwa lata mają trwać prace przygotowawcze do inwestycji. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł.
Wild podał, że sama budowa portu lotniczego pochłonie 20 mld zł; rozbudowa węzła kolejowego waha się, zgodnie z szacunkami przyjętymi w studium wykonalności dla kolei dużych prędkości, między kwotą 8 a 9 mld zł. Węzeł drogowy może zaś kosztować - w zależności od zakresu prac - między 2 a 7 mld zł.
Wild podał, że na umiejscowienie CPK potrzeba 3 tys. hektarów. Dla porównania największy port lotniczy w Polsce, czyli warszawskie Lotnisko Chopina (które po uruchomieniu CPK miałoby zostać zamknięte dla ruchu cywilnego), ma 635 ha.
Koncepcja portu "wymaga zmiany dokumentów strategicznych". - Już wkrótce będziemy pracować nad nową strategią transportu - tłumaczył Wild. Ma być także przyjęta tzw. specustawa, aby przyspieszyć realizację inwestycji.
Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów - to o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina wynosi 20 mln osób rocznie.
autor: Aneta Oksiuta, edytor: Dorota Skrobisz