Intensywna kampania reklamowa usług Cyfrowego Polsatu zaczyna się zwracać. Po jedenastu kwartałach spadkach liczby klientów kontraktowych Cyfrowego Polsatu trend się odwrócił. W czwartym kwartale przybyło ich prawie 22 tysiące. Za tym poszły i zyski, bo klienci płacą więcej.
Cyfrowy Polsat odnotował 341,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto w czwartym kwartale 2016 r. wobec 185,6 mln zł zysku rok wcześniej. To duża poprawa i odwrócenie długiego już spadkowego trendu.
Gdy przyjrzeć się na źródło dobrego wyniku, można je określić krótko - klienci płacą więcej. Klient kontraktowy w czwartym kwartale płacił średnio 90,7 zł miesięcznie i tak dobrego wyniku Cyfrowy Polsat nie miał od 2012 roku. Wzrosły też opłaty od klientów usług pre-paid do 19,2 zł miesięcznie i tu tak wysokiego wyniku nie było od drugiego kwartału 2013 r.
Spółka chwali się przy tym, że to zasługa m.in. powodzenia oferty SmartDom. Liczba sprzedanych usług płatnej telewizji wzrosła o 87,3 tys., w tym Multiroom o 39,7 tys. Przeciętny klient wykupuje coraz więcej usług - średnio 2,25 usługi w porównaniu z 2,13 rok wcześniej.
Poprawa dochodów z jednego klienta to też efekt przechodzenia z telefonów na kartę na abonament. Teoretycznie Cyfrowy Polsat tu stracił, bo choć liczba usług kontraktowych wzrosła o 113,8 tys., to o 250,8 tys. mniej było klientów telefonów na kartę.
Generalnie widać poprawę w danych o liczbie obsługiwanych klientów kontraktowych. Po serii 11 kolejnych spadkowych kwartałów, w czwartym kwartale 2016 roku przybyło ich 21,9 tysięcy.
Wynika to jednak nie tyle z faktycznego przyrostu liczby klientów, ile z przechodzenia użytkowników telefonii pre-paid na umowy. To jednak jest zgodne z interesem spółki, bo zyski czwartego kwartału są dużo lepsze od tych osiągniętych rok wcześniej. I to dużo lepsze od prognoz analityków, którzy w ankiecie PAP szacowali wynik o 35 proc. niższy (226,7 mln zł).
Mimo dobrego kwartału w całym 2016 roku zysk netto spadł o 12,2 proc. do 1021 mln zł.
Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Cyfrowego Polsatu (mln zł) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 4 kw. 2016 | 4 kw. 2015 | Zmiana % | 2016 | 2015 | Zmiana % |
Przychody ze sprzedaży | 2535 | 2610 | -2,9 | 9730 | 9823 | -0,9 |
EBIT | 390 | 444 | -12,3 | 1669 | 1986 | -15,9 |
EBITDA | 902 | 881 | 2,4 | 3641 | 3685 | -1,2 |
Zysk netto | 342 | 186 | 84,2 | 1021 | 1163 | -12,2 |
Przepływy operacyjne | 794 | 812 | -2,2 | 3152 | 2985 | 5,6 |
Przepływy inwestycyjne | 135 | -150 | 190,1 | -1003 | -727 | -38,1 |
Przepływy finansowe | -657 | -176 | -273,7 | -2071 | -2387 | 13,2 |
Marża EBITDA | 35,59 | 33,76 | 1,83 | 37,42 | 37,52 | -0,10 |
Marża netto | 13,48 | 7,11 | 6,37 | 10,49 | 11,84 | -1,35 |
Źródło: Cyfrowy Polsat |
"W segmencie usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym na dzień 31 grudnia 2016 roku łączna liczba usług, świadczonych przez Grupę zarówno w modelu kontraktowym jak i przedpłaconym, wyniosła 16 524 936, co stanowi wzrost o 55 240 usług w porównaniu do 16 469 696 usług na dzień 31 grudnia 2015 roku" - podaje spółka w raporcie rocznym.
Na koniec 2016 roku odnotowano przy tym wzrost rok do roku liczby wszystkich podstawowych usług świadczonych w modelu kontraktowym, tj. płatnej telewizji, telefonii komórkowej oraz szerokopasmowego dostępu do Internetu.
Wzrost ten został częściowo zniwelowany silnym spadkiem liczby usług telefonii komórkowej świadczonych w modelu przedpłaconym w analizowanym okresie, co związane było z obowiązkiem rejestracji przedpłaconych kart SIM.
"Na dzień 31 grudnia 2016 roku usługi kontraktowe stanowiły 80,2 proc. łącznej liczby świadczonych przez nas usług. Wskaźnik ten wzrósł z poziomu 76,6 proc. osiągniętego na dzień 31 grudnia 2015 roku" - czytamy w raporcie.
Telewizja na plusie
Firma wykorzystuje przy tym kłopoty wizerunkowe i utratę rynku jednego z głównych konkurentów na rynku kanałów telewizyjnych, czyli państwowej TVP. Polsat i inne kanały oferowane przez firmę zwiększyły w 2016 r. swój udział w oglądalności do 24,9 proc. z 24,6 proc. rok wcześniej. Dużo szybciej jednak rosły przychody z reklam - do 26,9 proc. z 25,8 proc.
"W całym 2016 roku zaobserwowaliśmy wzrost oglądalności całej Grupy, jak również kanałów tematycznych z naszego portfolio w porównaniu z analogicznymi okresami w ubiegłym roku. Głównym motorem wzrostu były rosnące udziały w oglądalności kanału TV6, co było wynikiem atrakcyjnej oferty programowej połączonej z dostępnością w systemie DTT" - podaje spółka w raporcie.
Spółka informuje przy tym, że w ciągu roku rósł zasięg techniczny jej kanałów, w tym najbardziej Polsat Viasat Explore, Polsat Viasat Nature i Polsat Viasat History.