Każdego dnia słyszymy, jak czwarta rewolucja technologiczna zmienia świat i naszą codzienność, w tym jak wpływa na rynek i dotychczasowe modele biznesowe. Nie zdziwi więc fakt, że także branża marketingowa i reklamowa zastanawiają się, jak w obliczu transformacji cyfrowej zmieniają się oczekiwania wobec marketerów – ich sposobu myślenia, schematów działania i koniecznych kompetencji.
Żyjemy w czasach, w których codziennie zbieramy i przetwarzamy niezliczone ilości danych, analizujemy zależności i tworzymy matematyczne modele zarządzające wieloma sferami naszego życia. Dlatego też opanowana do perfekcji sprawność posługiwania się wielkimi zasobami informacji, interpretowania ich, znajdowania nieoczywistych powiązań to dziś umiejętności absolutnie niezbędne. By móc podjąć najlepsze decyzje biznesowe marketer często musi dokonywać kompleksowych analiz, łączyć różnorakie strumienie danych, korzystając z coraz nowszych i bardziej zaawansowanych narzędzi analitycznych. Czy jednak sama sucha logika i sprawność analityczna wystarczą? Od marek oczekujemy przecież, by budziły emocje i wywoływały cały szereg odczuć – poruszały, bawiły, wywoływały refleksje czy zachęcały do działania. A zatem marketer XXI wieku, by tworzyć marki godne zaufania, powinien być także humanistą, który potrafi wsłuchać się w ludzkie emocje i potrzeby, dostrzegać sprzeczności i odgadywać niewypowiedziane pragnienia i
obawy. Budowanie marek w obliczu technologicznej transformacji wymaga od marketerów wszechstronności, kompetencji na miarę mistrzów renesansu, którzy potrafili łączyć „naukę i sztukę”.
Słuchać i rozumieć ludzi
Dogłębne poznanie i zrozumienie potrzeb i pragnień ludzi to konieczny początek drogi do budowania marki, która może zdobyć ich zaufanie. Intuicja i wniknięcie w konsumenckie potrzeby i emocje są niezbędne do wychwycenia tych aspektów życia, do których może się odnosić budowana marka. To uniwersalna prawda marketingowa, która sprawdza się niezależnie od epoki. Jeśli wrażliwość i wsłuchiwanie się w ludzi połączymy z analityką i umiejętnością potwierdzania tego, co podpowiada nami intuicja w faktach i danych, to sprostamy wyzwaniu budowania marki odpowiadającej na prawdziwe potrzeby i mogącej odnieść rynkowy sukces. Szczególnie w czasach, kiedy ludzkie emocje i pragnienia, motywacje i obawy pozostawiają czytelny ślad w świecie cyfrowym.
Być pierwszym na froncie zmian
Nasza marka ma największe szanse na wzrost i przyciąganie konsumentów, jeśli szybciej niż konkurencja będziemy zauważać ewolucje oczekiwań i potrzeb, nowe trendy i zmieniające się zachowania. I za każdym razem będziemy zapewniać, że marka, którą zarządzamy, będzie pierwsza na froncie zmian, spełniając, a najlepiej wyprzedzając nowe oczekiwania. Poszukiwanie inspiracji w innych sektorach, na przykład wśród start-upów technologicznych, poszerza perspektywę patrzenia na biznes i pozwala szybciej dotrzeć do właściwego rozwiązania służącego konsumentom. A szybkość reagowania liczy się obecnie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej!
Kreatywna Konsekwencja
Transformacja technologiczna oferuje coraz szersze możliwości komunikacji i docierania do konsumentów, podnosząc tym samym poprzeczkę kreatywności. Mnogość dostępnych kanałów i narzędzi sprawia, że marka jest obecna na wielu platformach. Dlatego tak istotne jest, by marketerzy dążyli do tworzenia spójnego obrazu i świata marki. Kampania musi być oparta na silnym _ insighcie _, dotykającym głębokich ludzkich prawd i spraw, odzwierciedlonym w prostej i konsekwentnej idei kreatywnej. Wówczas stworzymy kampanię spójną, rozpisaną na wiele kanałów i form, rozpoznawalną pomimo różnorodnych narzędzi i docierającą do odbiorcy w miejscu i czasie, w którym jest on najbardziej otwarty na interakcje. Marketer musi pamiętać, że to idea kreatywna jest nadrzędna w stosunku do wyboru kanałów i narzędzi komunikacji, a te powinny być dobierane tak, by wybranej idei służyć.
O temacie budowania marek w dobie wyzwań stawianych przez czwartą rewolucje opowiadali eksperci branży podczas FORUM IAB - najbardziej inspirującej konferencji marketingowej w kraju, organizowanej przez IAB Polska. 6-7 czerwca 2018 odbyła się ona w warszawskich Złotych Tarasach pod tematem przewodnim „Powrót do przyszłości: nowy marketing, człowiek, technologia”.