Negatywne oceny bieżącej sytuacji i nienajlepsze prognozy dotyczące dalszej sprzedaży spowodowały dalsze pogorszenie się ocen koniunktury w handlu w listopadzie - poinformował Główny Urząd Statystyczny w środę.
Wskaźnik koniunktury w listopadzie spadł do minus 25, czyli był gorszy niż w październiku i gorszy niż w analogicznym miesiącu ośmiu ostatnich lat.
Wśród badanych przedsiębiorstw 13 proc. sygnalizowało poprawę koniunktury, a 38 proc. jej pogorszenie. Przedsiębiorstwa odnotowały zmniejszenie się bieżącej sprzedaży, co spowodowało trudności w bieżącym regulowaniu zobowiązań finansowych.
Z kolei pesymistyczne prognozy sprzedaży i przewidywanej sytuacji finansowej przedsiębiorstw mogą zaowocować większym ograniczeniem zamówień na towary. Skala zwolnień pracowników może nieznacznie wzrosnąć w stosunku do poziomu prognoz z października, a ceny mogą rosnąć nieznacznie szybciej niż przewidywano w ubiegłym miesiącu.
Pozytywne oceny koniunktury odnotowano jedynie w jednostkach największych, gdzie liczba pracujących przekracza 250 osób. W największych firmach wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury nawet poprawił się w stosunku do października, do plus 14 z plus 13 przed miesiącem.
Najgorzej oceniano koniunkturę w firmach najmniejszych zatrudniających mniej niż dziewięć osób. W ich ocenie wskaźnik koniunktury pogorszył się do minus 37 w listopadzie z minus 28 w październiku.
W poszczególnych branżach handlu detalicznego sytuacja była także zróżnicowana. Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury uległ niewielkiej poprawie tylko w firmach zajmujących się sprzedażą pojazdów mechanicznych. Spadek natomiast odnotowano w branży meble, rtv, agd, żywnościowej, odzieżowej.