Przy marketach Dino wyrosną stacje benzynowe? Należąca do Grupy spółka córka właśnie otrzymała koncesję. Dzięki temu sieć będzie mogła handlować również w niedziele bez ograniczeń.
Od pięciu lat w portfolio Grupy Dino znajduje się spółka Dino Oil Sp. z o.o. Ta jednak do tej pory nie prowadziła działalności operacyjnej. W maju złożyła jednak wniosek o udzielenie koncesji na obrót paliwami płynnymi, o czym informowaliśmy w money.pl. Na początku sierpnia Urząd Regulacji Energetyki wydał zgodę. Koncesja będzie ważna do końca 2030 roku.
To może oznaczać, że niebawem na polskim rynku przybędzie stacji przy marketach polskiej sieci.
Obecnie stacji paliw w sieciach sklepowych jest 187 w całym kraju. Od 2011 roku ich liczba sukcesywnie rośnie. Liderem jest Intermarche, który posiada ich najwięcej, bo aż 63. Drugi w kolejności Carrefour ma ich 43 – wynika z ostatnich danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).
Stacja paliw zintegrowana ze sklepem pozwala również prowadzić handel w każdą niedzielę bez ograniczeń, jakie nakłada ustawa o niedzielnym zakazie handlu. Wykorzystanie tego potencjału może przynieść sieci ogromne zyski.
Również sprzedaż paliwa będzie cennym źródłem dochodu dla grupy. Jak pisaliśmy w money.pl, cena paliw na tych stacjach bywa często o kilkanaście groszy niższa. Stacje przy sklepach sprzedają rocznie nawet trzy raz więcej paliwa niż inne stacje.
Ceny są niższe również z powodu polityki handlowej. Stacja paliw jest przecież jedynie dodatkiem, a nie głównym źródłem dochodu sieci.
Stacje paliw w sieciach sklepowych | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Auchan | 24 | 24 | 24 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Carrefour | 44 | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 |
E.Leclerc | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 16 | 16 |
Intermarche | 35 | 41 | 47 | 51 | 58 | 62 | 62 | 63 |
Makro własne | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 5 |
Tesco | 28 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 |
Inne | 5 | 5 | 5 | 5 | 6 | 6 | 6 | 6 |
TOTAL | 154 | 160 | 166 | 171 | 179 | 183 | 187 | 187 |
Źródło: POPiHN i rejestr URE |
Wśród wszystkich stacji te przy marketach stanowią 2,7 procent, ale udział w rynku - jeśli chodzi o sprzedaż paliw - to już 6,5 proc. Jak tłumaczył na łamach money.pl Grzegorz Maziak, przy dużym wolumenie mogą one dodatkowo wynegocjować znacznie lepsze ceny paliw u hurtowników. Ci z kolei zabiegają o współpracę z tymi stacjami.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl