Do 2021 roku powinien zostać zbudowany nowy pas startowy w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Kraków-Balice. W poniedziałek inwestycja zyskała akceptację zgromadzenia wspólników lotniska. Nowy pas będzie umożliwiał realizowanie lotów transatlantyckich.
Jak zaznaczył w poniedziałek minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, rozbudowa krakowskiego portu, wraz z innymi inwestycjami komunikacyjnymi planowanymi przez rząd w Małopolsce (m.in. północna obwodnica Krakowa, Beskidzka Droga Integracyjna), dobrze skomunikują cały region i przyczynią się do szybkiego rozwoju gospodarczego województwa. - Ten port jest potrzebny nie tylko miastu, jest potrzebny także gminom otaczającym Kraków i całemu regionowi - podkreślił minister.
Radosław Włoszek, p.o. prezesa Kraków Airport przypomniał, że strategia portu zakłada pozyskiwanie nowych połączeń europejskich i międzykontynentalnych oraz zwiększanie częstotliwości lotów na kierunkach już obsługiwanych. Zgodnie z długoterminowymi prognozami w 2023 r. z krakowskiego lotniska będzie korzystać około 6 mln pasażerów rocznie.
- Niezbędna do realizacji tych zamierzeń jest budowa nowego pasa startowego, który stanowi serce lotniska - zaznaczył Włoszek. Podkreślił, że remont istniejącej drogi wiązałby się z zamknięciem obecnego pasa na przynajmniej rok, na co lotnisko nie może sobie pozwolić.
Nowy pas startowy będzie miał 2,8 tys. metrów długości i 60 metrów szerokości, co pozwoli na wykonywanie lotów transatlantyckich przez samoloty LOT Boeing 787 Dreamliner do m.in. Chicago, Nowego Jorku czy Toronto. Inwestycja szacowana na około 250 mln zł ma zostać zrealizowana ze środków spółki zarządzającej lotniskiem.
Zarząd lotniska do decyzji środowiskowej przedstawi dwa warianty przebiegu nowej drogi startowej, które zostały opracowane i uszczegółowione. Rekomendowany przez władze portu jest tzw. wariant północny, biegnący prawie równolegle do istniejącego pasa z odchyleniem o około 4 stopnie. Tzw. wariant centralny jest alternatywny pod względem oddziaływania na środowisko i przecina obecną drogę startową. W przypadku obydwu opcji zminimalizowano liczbę tzw. przeszkód lotniczych w ich korytarzu.
Według zapowiedzi władz portu jeszcze przed wakacjami planowane są pierwsze spotkania informacyjne dla mieszkańców okolicznych miejscowości. Pierwsze wyniki analiz środowiskowych mają być znane jesienią tego roku, wtedy rozpoczną się konsultacje społeczne, które potrwają co najmniej do wiosny 2017 r. Pozwolenie na budowę ma zostać uzyskane do 2019 r., a sama budowa zakończy się w 2021 r.
Kraków Airport jest jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W tegorocznym sezonie letnim lotnisko oferuje 70 połączeń regularnych do 62 portów w 18 krajach i współpracuje z 21 przewoźnikami, zrzeszonymi w 3 największych sojuszach lotniczych na świecie.
W zeszłym roku lotnisko obsłużyło rekordową liczbę ponad 4,221 mln podróżnych, czyli o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Plany na ten rok zakładają przyjęcie ok. 4,7 mln pasażerów.
W lecie, po zakończeniu prac związanych z drugim etapem rozbudowy terminala pasażerskiego przepustowość krakowskiego lotniska zwiększy się do 8,5 milionów pasażerów rocznie.