O 30 mln euro mniejsza sprzedaż, spadek udziałów w polskim rynku o ponad 7 punktów proc. oraz zysk mniejszy o 16 mln euro - to wstępne wyniki za 2015 rok Grupy Stock, która jest jednym z największych graczy na rynku alkoholi mocnych w Polsce.
Żołądkowa Gorzka, Lubelska, Stock czy Żołądkowa de lux to tylko niektóre z marek jeszcze do niedawna lidera polskiego rynku. Spółka notowana na giełdzie w Londynie właśnie pokazała najnowsze dane za zeszły rok. Wskazują one, że kryzys Stocka trwa w najlepsze.
W 2015 roku sprzedaż wyniosła 262,6 mln euro. Rok wcześniej było to 293 mln euro. Firma sprzedała jedynie 106 mln litrów wódki, gdy jeszcze w 2014 było to niecałe 130 mln litrowych butelek. Spółka straciła też udziały w polskim rynku. Te spadły o 7,2 punktów proc. do 30,9 proc. Grupa Stock utrzymała dzięki Żołądkowej Gorzkiej pozycję lidera w kategorii wódek smakowych, a ogólnie jest drugim sprzedawcą wyrobów spirytusowych po firmie CEDC w Polsce.
Pozytywne informacje? Spółka zaznacza, że na naszym rynku cały czas rośnie sprzedaż bourbona Jim Beam. Nieduże 2-procentowe wzrosty w sprzedaży wódki zanotowano na rynku czeskim. Wraz jednak z ogólnym spadkiem przychodów, zmniejszył się też zysk netto. Za zeszły rok wyniósł on 19,4 mln euro wobec 35,8 mln rok wcześniej.
- 2015 był kolejnym rokiem zakłóceń na polskim rynku i osobiście jestem bardzo rozczarowany faktem, że w listopadzie 2015 r. musieliśmy zrewidować prognozę zysku. Nasz polski zespół wykonał niebywale ciężką pracę, by poukładać odpowiednie elementy naszego biznesu w taki sposób, aby spółka powróciła na ścieżkę wzrostu - mówi Chris Heath, dyrektor generalny Grupy Stock.
W komentarzu do wyników zaznacza też, że spółka ukończyła prace nad nową strategię na polskim rynku. Nie podaje jednak, na czym ona dokładnie ma polegać. Akcjonariusze mogą być jednak zadowoleni z innego faktu. Dywidenda ma być o 55 proc. większa niż rok wcześniej. A jak zapowiada Heath, jeśli firmie nie uda się dokonać przejęć, to może jeszcze wzrosnąć.
Grupa Stock Spirits jest jednym z największych producentów wódek w Europie. Swoje produkty sprzedaje głównie w Polsce, Czechach, na Słowacji, we Włoszech, Chorwacji oraz Bośni i Hercegowinie. W ofercie poza wódkami ma także brandy czy likiery. Na naszym rynku jest też dystrybutorem marek Smirnoff czy Jim Beam.
Spółka powstała w 2008 roku z połączenia Polmosu Lublin oraz firmy Eckes&Stock. Od trzech lat notowana jest na giełdzie w Londynie.