Pół Polski czeka na tę inwestycję. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała dwie umowy na budowę drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn na Podlasiu. Wykonawcami będą Budimex i konsorcjum Grupy Strabag. Pierwsze samochody pojadą nową trasą za trzy lata.
- Przyszła trasa poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży, m.in. wyprowadzając ruch ciężki z miejscowości oraz wpłynie na skrócenie czasu przejazdu - powiedział Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Kondraciuk, cytowany w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. - Co ważne, przyczyni się do uaktywnienia całego, północno-wschodniego regionu kraju. Patrząc szerzej pozwoli także na realizację korytarzy komunikacyjnych w układach południkowym i równoleżnikowym zarazem, łącząc granicę Polski z Litwą z autostradami A2 i A4 po zachodniej stronie kraju - dodał.
Część nowej trasy zbuduje Budimex. Firma zawarła z GDDKiA umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn na odcinku węzeł Stawiski (bez węzła) - początek obwodnicy Szczuczyna za 278,16 mln zł netto.
"W ramach odcinka drogi ekspresowej S61 o długości 18 km powstanie węzeł drogowy Grabowo. Zadanie obejmuje także wykonanie części drugiej nitki obwodnicy Stawisk oraz przebudowanie fragmentu istniejącej jezdni obwodnicy" - napisano w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Odcinek będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i nawierzchnię z betonu cementowego, przystosowaną do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś. Jego oddanie do ruchu jest planowane w czwartym kwartale 2020 roku.
Inwestycja będzie prowadzona w formule "projektuj i buduj". Wykonawca zadeklarował ukończenie zadania w okresie 31 miesięcy od podpisania umowy. Na projekt i uzyskanie decyzji ZRID przewidziano 15 miesięcy, natomiast na roboty drogowe, wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie - 16 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych), podał także resort.
Strabag dostanie 234,5 mln zł
Podobne warunki czasowe ma też Grupa Strabag, której konsorcjum wygrało przetarg na inny odcinek S61. GDDKiA podpisała z nim umowę na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S61 na odcinku od węzła "Kolno" (z węzłem) do węzła "Stawiski" (bez węzła). Jego wartość opiewa na ok. 234,5 mln zł netto, a oddanie drogi do użytku planowane jest na listopad 2020 r.
"W ramach kontraktu wybudowany zostanie fragment drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn o długości ok. 16,5 km. Powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne i pas rozdziału, a także węzeł drogowy 'Kolno' i dwa Miejsca Obsługi Podróżnych. Ponadto kontrakt przewiduje przebudowę istniejącej jezdni obwodnicy Stawisk o długości 3,061 km, budowę 2,2-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 63, a także ok. 1-km odcinka drogi krajowej nr 64 w miejscu istniejącej drogi powiatowej nr 1903B" - czytamy w komunikacie.
Oprócz prac zleconych Budimeksowi i Strabagowi w procedurze przetargowej są jeszcze pozostałe fragmenty podlaskiej S61.
"Na odcinku Łomża Południe - Łomża Zachód została wybrana najkorzystniejsza oferta, podpisanie umowy planowane jest na styczeń 2018 r. Podpisanie umów na pozostałe odcinki S61 od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do Łomży (Podborze - Śniadowo, Śniadowo - Łomża Południe, Łomża Zachód - Kolno) jest planowane w I kwartale 2018 r" - podsumował w komunikacie resort.