Wiceminister uczestniczył w środę wieczorem w posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury. Przedstawił dane, z których wynika, że w programie w realizacji jest 89 zadań o wartości ponad 47 mld zł, a długość odcinków to 1195 km. Jak mówił, do tej pory w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zakończono budowę 23 zadań o wartości ponad 8,4 mld zł. Oddane odcinki miały długość ponad 273 km.
- W przetargach znajduje się 49 zadań o wartości 27,5 mld zł, długość tych odcinków to 679 km. Na przetarg oczekują zadania o wartości prawie 52 mld zł - powiedział wiceminister.
Chodkiewicz dodał, że od października 2015 r. podpisano umowy na odcinki o długości 763 km, wartość umów to prawie 31 mld zł.
- Biorąc za kryterium termin oddania drogi oraz wartość kontraktu wraz z rezerwą na prace dodatkowe, to średni koszt budowy jednego kilometra drogi ekspresowej wyniósł w tym okresie 36 mln zł, zaś koszt budowy jednego kilometra obwodnicy wyniósł 19,9 mln zł - powiedział Chodkiewicz.
Jak podkreślił wiceminister, w latach 2014-2015 na drogi krajowe i autostrady wydano z budżetu państwa i Krajowego Funduszu Drogowego łącznie prawie 21 mld zł. Natomiast w 2016 r. było to ponad 15,7 mld zł. W tym roku, od stycznia do września, wydano już 8,9 mld zł.
Chodkiewicz powiedział też, że dotąd Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała 36 umów, które są dofinansowane z budżetu UE.
- Wartość wkładu unijnego dla tych umów wynosi ponad 22 mld zł. Oznacz to, że GDDKiA wykorzystała już 56 proc. przyznanych środków w ramach programu Infrastruktura i Środowisko - zaznaczył wiceminister infrastruktury i budownictwa.
W tym roku rząd zaakceptował wniosek resortu infrastruktury i zwiększył o 20 mld zł limit finansowy na program budowy dróg do 135 mld zł ze 107 mld zł na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).