Obwodnica będzie elementem korytarza transportowego północ-południe biegnącego przez Opolszczyznę. Ma też pomóc rozwiązać problemy komunikacyjne związane z dojazdem do rozbudowywanej Elektrowni Opole.
Jak podkreślał marszałek woj. opolskiego Andrzej Buła podczas wtorkowego podpisywania umowy z wykonawcą - częstochowską firmą Drog-Bud - obwodnica ma też odciążyć ruch w podopolskiej miejscowości Czarnowąsy oraz ułatwić i usprawnić dojazd do Opola i wyjazd z miasta osobom mieszkającym po jego północnej stronie. Buła podał, że trasa biegnąca przez Czarnowąsy to jeden z najbardziej obciążonych w regionie odcinków dróg wojewódzkich, którym w ciągu doby przejeżdża 17 tys. pojazdów.
Całkowita wartość tego zadania ma wynieść ponad 124 mln zł - z tego roboty budowlane kosztować będą ponad 106,8 mln zł; koszt wykupu gruntów wyniesie ponad 16 mln zł, a nadzoru inwestorskiego ponad 1,3 mln zł. To mniej, niż zakładano. Opolski Zarząd Dróg Wojewódzkich rezerwował na to przedsięwzięcie 142 mln zł, a wraz z wykupem gruntów i nadzorem inwestorskim inwestycja miała kosztować ok. 160 mln zł. Przetarg przyniósł jednak oszczędności.
Pieniądze na sfinansowanie inwestycji pochodzić będą z trzech źródeł: ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego woj. opolskiego (ponad 105,5 mln zł); budżetu woj. opolskiego (ponad 10,1 mln zł) oraz budżetu miasta Opola (8,5 mln zł).
Trasa obwodnicy rozpocznie się na wysokości węzła drogowego Północnej obwodnicy Opola przy ul. Sobieskiego, a zakończy się włączeniem do drogi wojewódzkiej nr 454 pomiędzy miejscowościami Czarnowąsy i Borki. W ramach robót wybudowany zostanie odcinek 5,3 kilometra nowych dróg; a także powstanie 6 skrzyżowań - w tym pięć rond oraz pięć obiektów mostowych, w tym cztery wiadukty i jeden most nad rzeką Mała Panew. Jak tłumaczono na wtorkowej konferencji - do najtrudniejszych przedsięwzięć należeć będzie budowa ok. 100-metrowego mostu nad Małą Panwią czy ok. 200-metrowego wiaduktu nad torami kolejowymi.
Wiceprezes zarządu spółki Drog-Bud Tomasz Kędzior tłumaczył na wtorkowej konferencji, że w 2016 roku firma planuje wykonanie obiektów inżynieryjnych, które mają powstać w ramach inwestycji, a także wykonanie np. przezbrojeń czy nasypów w części od strony istniejącego węzła na terenie Opola do obiektu nad rzeką Mała Panew. W przyszłym roku wykonawca skupi się na węźle, gdzie obwodnica łączyć się będzie z drogą wojewódzką 454. - Główne utrudnienia związane z ruchem na drodze numer 454 będą na początku przyszłego roku - dodał Kędzior.
Budową obwodnicy Czarnowąsów zainteresowanych było łącznie 12 firm i konsorcjów, które złożyły oferty cenowe. Najtańszą z ofert okazała się ta firmy Drog-Bud; najdroższa opiewała na ponad 135,5 mln zł.