Rządzący kierowcom nie odpuszczają. Raz po raz sięgają do ich kieszeni.Jak? Opłatą emisyjną, jakościową czy parkingową. Senat przyjął właśnie nowelizację ustawy, która umożliwi samorządom ponad trzykrotnie podnieść cenę godziny postoju w centrach dużych miast. Będą też wyższe kary za brak biletu parkingowego.
Obecnie maksymalny koszt godziny postoju w centrum to 3 zł. Zgodnie z nowymi przepisami, miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców będą mogły wprowadzić w ścisłych centrach tzw. śródmiejskie strefy płatnego parkowania. href="https://www.money.pl/gielda/wiadomosci/artykul/mir-senat-przyjal-ustawe-ktora-ma,37,0,2412069.html">
Zmiany w piątek usankcjonował Senat, a wcześniej przegłosowali posłowie. Teraz ustawa powędruje do prezydenta Andrzeja Dudy. Znaczne podniesienie cen za parkowanie umożliwi samorządom nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, czyli tzw. PPP.
A więc podwyżki mogą dotknąć 39 miast w Polsce. Mogą, bo samorządy oczywiście nie muszą ich wprowadzać, ale trudno uwierzyć, że zrezygnują z możliwości pozyskania dodatkowych funduszy. Przychylne do pomysłu już nastawiony jest Sopot. Również władze Wrocławia jakiś czas temu informowały, że rozważają ewentualne wprowadzenie tzw. ekostref.
O jakich pieniądzach mówimy? Zgodnie z ustawą, miasta będą mogły pobierać maksymalnie 0,45 procenta płacy minimalnej za pierwszą godzinę parkowania przez 7 dni w tygodniu. W 2018 roku byłoby to 9,45 zł.
Zobacz również: Drogie parkowanie musi poczekać. Przynajmniej do końca 2019 r.
Na co pójdą pieniądze? Jak podaje Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju 65 proc. środków z opłat za parkowanie będzie musiało iść na rozwój infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Część środków trafi również na transport publiczny, czyli tramwaje, autobusy, trolejbusy oraz na rozwój terenów zielonych.
- Są trzy powody, dla których dajemy samorządom nowe uprawnienia - poinformował wiceminister Witold Słowik, który w resorcie pilotuje projekt ustawy.
Pierwszym są względy inwestycyjne. - Chcemy dać samorządom finansowe narzędzie do budowy wielopoziomowych parkingów w formule PPP. Po drugie po to, by miasta były bardziej przyjazne. Duże polskie miasta należą do najbardziej zatłoczonych w Europie. Obecną wysokość opłat za parkowanie - maksymalnie 3 zł za pierwszą godzinę - ustalono w innej rzeczywistości, bo aż 15 lat temu. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie było wtedy o połowę mniejsze. Po trzecie, ze względu na środowisko i nasze zdrowie. Dajemy miastom kolejne narzędzie do walki ze smogiem - wyjaśnia przedstawiciel resortu.
Jak podkreśla MIR, przepisy dotyczące parkingówzaczną obowiązywać pod koniec 2019r.
czytaj też: Przełom w sprawie opłat za parkowanie w weekend
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl