Dwie podziemne stacje - w centrum Łodzi oraz w pobliżu Manufaktury - zlokalizowane mają być na trasie podziemnej kolei po powstaniu tunelu łączącego dworce Łódź: Fabryczna, Kaliska i Żabieniec. Prace nad studium wykonalności PKP PLK chce zakończyć w 2015 r. W Kontrakcie Terytorialnym dla Łódzkiego na budowę tunelu kolejowego pod Łodzią zapisano 2 mld zł.
Jak poinformowano, PKP PLK opracowują studium wykonalności, które uwzględnia potrzebę budowy dwóch podziemnych stacji.
Według PKP PLK tunel wywiercony z pomocą tarcz TBM, używanych m.in. do budowy metra, będzie zaczynał się w zachodniej części nowej podziemnej stacji Łódź Fabryczna, dalej pobiegnie w okolice centrum handlowego Manufaktura. Następnie od okolic ul. Ogrodowej do stacji Łódź Kaliska i Żabieniec tunel rozgałęzi się na cztery jednotorowe odrębne tunele. Jego łączna długość sięgnie 5 km.
Jak podkreślił Marcin Mochocki, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK, taka inwestycja powstaje w mieście raz na 100-150 lat. "Wiemy, że jest to jedyna okazja, by tunel został zbudowany zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców i spełniał również potrzeby pasażerów podróżujących pociągami aglomeracyjnymi po regionie łódzkim" - zaznaczył.
Według niego prace prowadzone od drugiej połowy 2014 r. uwzględniają potrzebę budowy dwóch stacji: pierwszej - w centrum miasta, w pobliżu ulicy Zielonej i Piotrkowskiej oraz drugiej - w pobliżu centrum handlowego Manufaktura.
- Szukamy najlepszych rozwiązań, również finansowych, dla przeprowadzenia tej inwestycji. Przygotowując się do niej uwzględniamy wszystkie wymagania inżynieryjne, środowiskowe i związane z ochroną konserwatorską, na jakie natrafimy budując tunel i stacje pod centrum Łodzi - dodał.
Jak poinformował Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego PKP PLK, w pierwszej połowie 2015 r. wykonano dokumentację geologiczno-inżynierską, hydrogeologiczną oraz opracowano aktualizację techniczną. Prace nad studium wykonalności, warte prawie 3 mln zł, mają zakończyć się w 2015 r.
- Pozwoli to na ogłoszenie przetargu na inwestycję w formule "zaprojektuj i buduj", która będzie realizowana z wykorzystaniem środków UE na lata 2014-20 - zaznaczył Dutkiewicz.
Na razie nie wiadomo, kiedy rozpocznie się inwestycja, ale - według przedstawicieli kolejowej spółki - powinna zakończyć się do 2022 r. W Kontrakcie Terytorialnym dla Łódzkiego na budowę tunelu kolejowego pod Łodzią zapisano 2 mld zł.
Zobacz także: Ulice handlowe i dworce są przyszłością dla handlu src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1464069015&de=1471989600&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=ATT&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=600&h=300&cm=0&lp=1&rl=1"/>
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Zerwana umowa kolejowa. Duże opóźnienia PKP PLK podkreśliły, że pomimo wielu wezwań do podjęcia działań naprawczych i wsparcia udzielanego przez zamawiającego, firma nie realizowała kontraktu zgodnie z harmonogramem | |
Wielki kontrakt PKP PLK dla konsorcjum Polaqua W ramach wartej 100 mln zł inwestycji kolejowej, zaplanowano także budowę Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym w Radomiu. | |
PKP PLK buduje nowe perony i poprawia stare Nowe perony ułatwiają poruszanie się m.in. osobom starszym i niepełnosprawnym. |