Odnowiona elewacja i drewniane kasy, elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów, windy dla niepełnosprawnych, rozbudowany monitoring - takie zmiany zaszły na opolskim dworcu głównym PKP po remoncie. Inwestycja warta była 15 mln zł netto.
Wyremontowany zabytkowy dworzec PKP uroczyście otwarto w czwartek. Rzecznik Prasowy PKP SA we Wrocławiu Bartłomiej Sarna wyjaśnił, że głównym celem inwestycji była poprawa komfortu podróżnych, estetyki dworca, bezpieczeństwa obiektu i jego dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W ramach inwestycji dawny blask odzyskała elewacja budynku, co podkreśla specjalne oświetlenie dworca. Renowację przeszły wykonane z piaskowca detale architektoniczne czy rozetowe okna budynku głównego. Odnowiono drewniane kasy wraz z odkrytymi w czasie remontu dziewięcioma herbami, stoliki i barierki kas, okładziny z cegieł oraz posadzkę. Konserwację przeszły też malowidła w poczekalni.
Na wyremontowanym dworcu zainstalowano też szereg udogodnień dla osób niepełnosprawnych - m.in. obniżono okienka kasowe, zainstalowano windy czy - umiejscowione w posadzce - linie prowadzące z polami uwagi dla osób niewidzących. Dla poprawy bezpieczeństwa na dworcu i wokół niego rozbudowano monitoring. _ - Zamontowano też nowe systemy informacji wizualnej, głosowej oraz elektroniczne tablice z odjazdami i przyjazdami pociągów zsynchronizowane z tablicami na peronach. Poprzez wymianę instalacji i ocieplenie od wewnątrz poprawił się stan techniczny budynków i wzrosła ich energooszczędność _ - podał Sarna.
Na placu przed dworcem wybudowano parking na ok. 60 samochodów, a przed wejściem głównym powstał deptak.
Nowy prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski, który objął w czwartek stanowisko, mówił podczas otwarcia, że cieszy się z remontu tego _ wyjątkowo urokliwego obiektu _, który jego zdaniem _ doskonale oddaje charakter miasta _. Dodał też, że w związku z tym, iż jest to _ swoista brama do miasta _, które _ jest stolicą polskiej piosenki _, to miasto postara się umieścić w nim _ jakiś akcent muzyczny, festiwalowy _. Zapowiedział też zagospodarowanie placu przed dworcem. _ Dziś jest on tylko w części zagospodarowany. Reszta jest wyzwaniem, któremu mam nadzieję podołamy _ - dopowiedział.
Dyrektor projektu PKP SA Tomasz Lisiecki podkreślił w rozmowie z PAP, że remont opolskiego dworca był zadaniem trudnym przede wszystkim ze względu na zabytkowy charakter obiektu, jak i fakt, że nie był on na czas prowadzonych prac wyłączony z użytkowania. Dodał, że z powodu zabytkowego charakteru budowli koszt remontu wzrósł o ok. 2 mln zł, ale dzięki temu udało się zachować wiele historycznych elementów.
Wojewódzka konserwator zabytków Iwona Solisz podkreśliła w rozmowie z PAP, że dworzec PKP to jeden z najbardziej charakterystycznych zabytków Opola. Przyznała, że remont był skomplikowanym i trudnym zadaniem wymagającym dużego nakładu pracy nie tylko projektantów, ale też pracowników opolskiego urzędu ochrony zabytków. - _ W jego ramach planowany był bardzo duży zakres zmian i ingerencji. Miały być wymieniane wszystkie stropy, większość stolarki - czyli dużo działań, które niewiele mają wspólnego z konserwacją, a bardziej z przebudową _ - mówiła.
Solisz zaznaczyła jednak, że wiele zabytkowych elementów udało się uratować. - _ Po analizach okazało się, że nie było trzeba wymieniać wszystkich stropów, zabytkowych stolarek, udało się zachować oryginalne kafle, które były na ścianach i na podłogach _ - wyliczała wojewódzka konserwator. Zapewniła, że dzięki tak poprowadzonym pracom udało się zachować zabytkowy charakter miejsca. _ Choć czasami trzeba było iść na kompromis pomiędzy wymaganiami konserwatorskimi, a obecnymi wymaganiami i przepisami technicznymi _ - zaznaczyła.
Opole Główne to trzeci - po Brzegu i Kluczborku - dworzec na Opolszczyźnie, poddany w ostatnich latach kompleksowej przebudowie. Remont został sfinansowany ze środków własnych PKP SA i pieniędzy budżetowych.
Czytaj więcej w Money.pl