Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Hubert Orzechowski
Hubert Orzechowski
|

Kręta droga do e-aut. Sejm przyjął ustawę o elektromobilności

7
Podziel się:

Sejm po poprawkach przyjął ustawę o elektromobilności. Eksperci wskazują na jej liczne uchybienia. Teraz szansę naprawienia błędów posłów będą mieli senatorowie.

Oficjalnie w Polsce jest 300 punktów do ładowania samochodów elektrycznych
Oficjalnie w Polsce jest 300 punktów do ładowania samochodów elektrycznych (Dawid Tatarkiewicz)

Sejm po poprawkach przyjął ustawę o elektromobilności. Eksperci wskazują na jej liczne uchybienia. Teraz szansę naprawienia błędów posłów będą mieli senatorowie.

Nowe prawo ma przede wszystkim przyczynić się do powstania w Polsce odpowiedniej infrastruktury. Z pieniędzy publicznych do 2022 r. ma powstać 400 punktów szybkiego ładowania (ok. 15 min) samochodów elektrycznych oraz 6 tys. tzw. wolnych ładowarek. Zaplanowano także 104 stacje tankowania CNG i 14 LNG.

To bardzo ambitne założenia. Obecnie oficjalnie e-auta można podładować w 300 punktach na terenie kraju. W praktyce, jak sprawdziło Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, jest ich dwa razy mniej. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda, jeśli chodzi o stacje CNG – jest ich ok. 25.

Ponadto projekt zakłada m.in., że kierowcy pojazdów przyjaznych dla środowiska będą mogli korzystać z buspasów, będą zwolnieni z akcyzy oraz obowiązywać ich będą wyższe odpisy amortyzacyjne.

I dobrze, i źle

Eksperci oceniają projekt ambiwalentnie. - Generalnie jesteśmy zadowoleni. Czekaliśmy na ten moment długie miesiące. Z drugiej strony dziwi nas tak szybkie tempo prac. Przez długie miesiące nie było w Polsce żadnego prawa o elektromobilności, podczas gdy praktycznie wszystkie państwa europejskie zaimplementowały odpowiednie ustawy. A gdy już zdecydowano się na przyjęcie tego prawa, to zrobiono to praktycznie z dnia na dzień. Pierwsze czytanie we wtorek, środa prace w komisji a czwartek głosowanie w Sejmie. To przechodzenie ze skrajności w skrajność – mówi Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Podkreśla, że ustawa jest „absolutnie kluczowa” dla rozwoju rynku w Polsce. Jednak nie wszystkie uwagi, które mieli zainteresowani, zostały uwzględnione. - Na samym początku zgłosiliśmy pięćdziesiąt uwag. Mamy wrażenie, że cały czas są obszary, które wymagają doprecyzowania i ustalenia interpretacji. Obawiamy się, że przy takim tempie może na to zabraknąć czasu. Szkoda, że nie wsłuchano się w głos branży i nie zrobiono tak, aby ustawa była jednoznacznie dobra – podkreśla.

Nowe prawo ma bowiem ewidentne braki. Wspomniane ulgi finansowe są niewystarczające. - Potrzebne są przede wszystkim dopłaty bezpośrednie. Bez tego elektromobilność nie rozwinęła się na żadnym rynku – twierdzi Mazur. Poza tym pozafinansowe zachęty także kuleją. Podstawowym instrumentem, który miał zachęcić do przesiadania się na e-auta, miały być strefy czystego transportu. Ich ustanawianiem miał się zająć samorząd. Poprawki w komisji, zgłoszone przez posła Krzysztofa Sitarskiego z Kukiz '15, sprawiły, że ich wyznaczanie nie ma większego sensu. Lokalne władze bowiem nie będą mogły pobierać opłaty za wjazd do stref od użytkowników samochodów spalinowych.

Nadzieja w senatorach

Przepisy w sprawie stref czystego transportu kuleją także w innych obszarach. Na liście uprzywilejowanych aut brakuje samochodów elektryczno-hybrydowych (tzw. plug-iny). Jest to niezrozumiałe, gdyż sens ich powstania jest taki, że w mieście poruszają się one na silniku elektrycznym, a na dłuższych dystansach na konwencjonalnym. Wszędzie w Europie, gdzie funkcjonują specjalne strefy transportu, plug-iny mają tam dostęp.

Dzisiejsze przyjęcie ustawy o elektromobilności to więc dopiero początek, a nie koniec prac. - Warto ją doprecyzować, bo tak to trzeba to będzie robić w następnych ustawach, a to już będzie dużo trudniejsze – kończy Mazur.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(7)
WYRÓŻNIONE
nelka
7 lat temu
budżet bardzo kryzysowy.kiedy okupant kłamie...
Toms
7 lat temu
A no właśnie PiS-cwaniaczki. Aut elektrycznych jest mało to można sobie robić ustawę pod publiczkę, hybryd zarówno tych ładowanych jak i tylko tankowanych jest coraz więcej zatem się je pomija, a można by było użytkownikom takich aut które przecież trują mniej jak tradycyjne, obniżyć OC, opłaty parkingowe itd.
spalinowy jan...
7 lat temu
Wyrzucanie pieniedzy w błoto. W kraju w którym energię elektryczną produkuje się z węgla auta elektryczne są znacznie bardziej szkodliwe dla środowiska niż te z silnikiem spalinowym.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (7)
gosc
6 lat temu
polski rzadzie pis i wojewodo mazowiecki pisze do was wszystkich pora wybudowac na mazowszu wschodnim stacje ladowania samochodow elektrycznych w gmniach mazowsza wschodniego i miejscowoscjach mazowsza wschodniego punkty ladowania samochodow elektrycznych pora w polsce wschodnie wybudowac wrescie dla samochodow elektrycznych kturych brakuje wlasnie na wyjezdzzie z warszawy do minsk mazowiecki , wegrow , sulejowek , chalnow gmina , konik stary , debe wielkie , obwodnica autostradowa minsk maz , kaluszyn , az do siedlce , mordy , drochiczyn , Losice , sarnaki , kornica , lesna podlaska , a puznie gminy sulejowek , okuniew , dobre , wegrow , gmina wiazowna , duchnow , rzadka , radiowek . polski rzadzie pis i wojewodo mazowiecki pora ruszyc do boju z budowa stacji ladowania samochodow elektrycznych w polsce wschodnej wrescie budowe tych stacji ladowania samochodow elektrycznych w polsce wschodniej i ich gminach , pora ruszyc swoje cztery litery z krzesel zaczac dzialac wrescie z budowa tych stacji ladowania samochodow elektrycznych w polsce wschodniej wrescie , bo polski rzad pis i wojewoda mazowiecki przynosza polsce wstyd polakom i polsce i europie i posiadajacym samochody elektryczne polskom w polsce...
gosc 2018
7 lat temu
w polsce jest stacij ladowania aut elektrycznych okolo 30 sztuk w polsce calej , na mazowszu wogule tych punktow ladowania aut elektrycznych wogule niema , na wylotowce z warszawy na wschod polski wogule niema takich punktow niema wogule warszawie w aninie czy ulicy bronislawa czecha las w kierunku milosny starej niema nawet w zakrecje auta elektrycznego niema gdzie naladowac tym bardziej w konik stary czy debe wielkie na mazowszu na obwodnicy minsk mazowieckiego tym bardziej zaden samochod elektryczny sie nie naladuje pradem dalej jechac do siedlce miasta po trasie nie zobaczym zadnej stacji ladowania aut elektrycznych na mazowszu , a posiadam samochod elektryczny bmw i 3 elektryczne i auta ninsson leaf e - nv 200 elektryczne dostawcze , musialem kupic samochod na bezyne suv mazde cx 5 do jezdzenia na codzien , bo niema gdzie naladowac samochodu elektrycznego wogule gdzie kolwiek na mazowszu naszym polskim , wojewoda mazowiecik olewa sobie mieszkancow mazowsza w sprawie stacji ladowania samochodow elektrycznych na mazowszu - mial wysylane pisma w tej sprawie stacji ladowania samochodow elektrycznych zeby powstaly na mazowszu w tym sprawie odbijamy sie od muru wielkiego aby powstaly stacje ladowania ssamochodow elektrycznych na mazowszu w gminach wesola , milosna stara , zakret , sulejowek , konik stary , debe wielkie , kaluszyn , bojmie kierunek trasy na terspol i seidlce miasto , losice .....
spalinowy jan...
7 lat temu
Wyrzucanie pieniedzy w błoto. W kraju w którym energię elektryczną produkuje się z węgla auta elektryczne są znacznie bardziej szkodliwe dla środowiska niż te z silnikiem spalinowym.
Andrzej
7 lat temu
Nie rozumie dlaczego tak promuje sie cnd,przeciez ten sam efekt daje llg, a jest pelna dostepnosc tankowania, co innego lng to wkontekscie ze mamy gazoport lng byloby doskonalem rozwiazaniem.
Ja
7 lat temu
Hybryda to nie elektryczne auto.