Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Sebastian Ogórek
|

Polski e-samochód ma podbić świat. W listopadzie rusza konkurs

43
Podziel się:

Już w listopadzie ruszy konkurs na prototyp polskiego samochodu elektrycznego - zapowiada ElectroMobility Poland. Państwowa spółka liczy, że uda się jej wejść w niszę małych, miejskich elektryków. I podbić nie tylko polskie ulice. Na razie zorganizowano specjalne targi dla firm z branży.

Konkurs jest szansą dla producentów aut i komponentów z branży
Konkurs jest szansą dla producentów aut i komponentów z branży (materiały prasowe)

Już w listopadzie ruszy konkurs na prototyp polskiego samochodu elektrycznego - zapowiada ElectroMobility Poland. Państwowa spółka liczy, że uda się jej wejść w niszę małych, miejskich elektryków. I podbić nie tylko polskie ulice. Na razie zorganizowano specjalne targi dla firm z branży.

- Targi Elektromobilności zostały zorganizowane, aby pokazać potencjał polskiego przemysłu w zakresie elektromobilności, ale również po to, aby rozpocząć nawiązywanie kontaktów między producentami pojazdów a producentami komponentów - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Zaremba, szef projektu ElectroMobility Poland. - Chcielibyśmy, aby do naszego konkursu na prototypy zgłosili się producenci, którzy mają doświadczenie w budowie i we wdrażaniu pojazdów na rynek, ale muszą oni być zasileni wiedzą producentów komponentów.

W połowie września spółka ElectroMobility Poland rozstrzygnęła konkurs na wizualizację nadwozia polskiego elektryka. Wyłonione zostały cztery najlepsze projekty. Pod koniec listopada EMP zamierza uruchomić kolejny etap - konkurs na budowę prototypów polskiego auta na prąd, który kierowany jest do producentów pojazdów lub komponentów z branży samochodowej.

- Celem jest pozyskanie dobrych, funkcjonalnych prototypów. Chcieliśmy dać szansę polskim, zdolnym zespołom, które pracowały nad prototypami, aby mogły te prace sfinalizować. Liczymy, że po roku pracy te prototypy będą gotowe, by wyjechać na ulice. W ramach ElectroMobility Poland powołany zostanie zespół, który będzie oceniał jakość tych prototypów, i na koniec jeden zespół i jeden prototyp zostanie zaproszony do przedsięwzięcia produkcyjnego - mówi Piotr Zaremba.

Zobacz także: Ubezpieczenie OC. Zobacz, kiedy dostaniesz mniejsze odszkodowanie

ElectroMobility Poland ogłosiła już wstępne założenia konkursu na prototyp. Obecnie konsultuje je z potencjalnymi uczestnikami konkursu.

- Chcemy być pewni, że te założenia odpowiadają na ich potrzeby, które sygnalizowali w trakcie przygotowań. Jeśli nie będzie dużych zmian, chcielibyśmy pod koniec listopada ogłosić konkurs na prototypy - potwierdza Piotr Zaremba.

Rolą EMP będzie nadzorowanie procesu budowy prototypów i przygotowania ich do produkcji. Harmonogram prac nad stworzeniem polskiego elektryka został zaprezentowany właśnie podczas Targów Elektromobilności.

- Sektor motoryzacyjny podlega dzisiaj dużym zmianom. Silnik spalinowy zastępowany jest silnikiem elektrycznym i nie jest to jednostkowe zjawisko - wszystkie koncerny nad tym pracują. To stwarza szanse dla nowych producentów, ponieważ silnik i napęd elektryczny są prostsze niż napęd spalinowy. Samochód elektryczny składa się z mniejszej liczby podzespołów niż samochód spalinowy. Liczymy, że ten trend, coraz bardziej popularny, jest szansą na to, żeby polscy producenci mogli zaistnieć w świecie – dodaje Piotr Zaremba.

- Będzie nam bardzo trudno tworzyć nowe trendy na rynku elektromobilności, ponieważ jest to rynek całkowicie zdominowany przez obce koncerny, to one rozdają karty i dyktują warunki. Możemy jednak spróbować otworzyć sobie kolejne nisze - typu mały, miejski pojazd elektryczny. Stopniowo możemy wchodzić na kolejne rynki na całym świecie - mówi Wacław Stevnert z firmy SAM Polska.

- Wszyscy, którzy działamy w ramach rynku elektromobilności, liczymy na jego szybki i spektakularny wzrost - mówi Rafał Budweil, prezes zarządu spółki Triggo, która stworzyła pojazd łączący zalety motocykla i samochodu, zasilany napędem elektrycznym.

Wsparciem dla polskiego przemysłu ma być ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, której konsultacje właśnie się zakończyły. Wprowadza ona wiele korzystnych rozwiązań dla osób, które zdecydują się na zakup samochodu elektrycznego.

- Są to między innymi korzyści finansowe, jak obniżona akcyza i zwiększone odpisy amortyzacyjne, ale również miękkie korzyści, jak na przykład możliwość poruszania się po buspasach czy specjalne miejsca parkingowe w centrach miast oraz możliwość korzystania z darmowych parkingów. Pakiet korzyści, który wprowadzi ta ustawa, powinien uruchomić rynek pojazdów elektrycznych - mówi Michał Kurtyka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii.

Według wrześniowych zapowiedzi ministra Kurtyki ustawa prawdopodobnie wejdzie w życie w 2018 roku. Elektromobilność to jeden z kluczowych punktów uchwalonej w tym roku Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Rządowy plan zakłada, że do 2025 roku po polskich drogach ma jeździć już milion pojazdów zasilanych napędem elektrycznym (część krajowej produkcji).

- Powinniśmy się spodziewać na polskich drogach coraz większej liczby pojazdów elektrycznych. Ważnym elementem ich upowszechnienia będzie rozbudowa infrastruktury do ładowania. Zakładamy, że do 2020 roku powstanie około 6,5 tys. punktów ładowania w całej Polsce. Doprowadzi to do sytuacji, w której będziemy mogli powiedzieć, że pojazd elektryczny jest takim środkiem transportu, z którego możemy bezpiecznie, spokojnie i również bardzo ekologicznie skorzystać - mówi Michał Kurtyka.

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Newseria
KOMENTARZE
(43)
WYRÓŻNIONE
miś
7 lat temu
Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest Miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo. Konkurs na render karoserii, teatrzyk dla niemyślących
Jan 235
7 lat temu
Aby zasilić e. samochód energią elektryczną niezbędną do przejechania 1 km, elektrownia węglowa NOWEJ GENERACJI wydzieli 150 d0 170 g CO2, + inne zanieczyszczenia. Dla produkowanych obecnie samochodów benzynowych, norma wydzielania CO2 wynosi 90 di 120 g/km. Z prostego rachunku wynika że w Polsce ( gdzie 90% energii elektrycznej pochodzi z elektrowni węglowych), wprowadzając E samochody, nie zmniejszymy a wręcz przeciwnie ZWIĘKSZYMY zanieczyszczenie powietrza i to w ilości 600.000 ton CO2/rok ...
paranoik
7 lat temu
Nie trzeba baterii, na kablu będzie jeździł. Wtykasz sobie wtyczkę w chałupie i jedziesz 1 km, dzwonisz do swojej baby żeby ci wypięła i nawijasz kabel na bęben. Wtykasz tam gdzie jesteś i jedziesz kolejny 1 km, dzwonisz do innej baby gdzie byłeś żeby wpięła, znowu nawijasz na bęben i wtykasz ponownie tam gdzie jesteś. Warunkiem jednak jest obecność jakiejś baby do wypinania. Stąd proponuje aby rząd wprowadził program baba+ do którego mógłby przystąpić każdy właściciel takiego pojazdu. Np z Krakowa do Gdańska abonament obejmowałby 600 bab.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (43)
T.
7 lat temu
Firmy samochodowe na swoją markę ,a więc na jakość ,niezawodność i trwałość swoich produktów pracują dziesiątki lat , a nawet setki jak amerykańskie . A my ,jeszcze nie zaczęliśmy produkować nie mówiąc już pierwszych sondażowych egzemplarzach samochodów , a już chcemy podbijać świat ... Melexy na imprezy plenerowe , owszem . Ale nie samochody osobowe które miałyby konkurować ze starymi ,znanymi markami na świecie.
zal
7 lat temu
Osmieszania sie...ciag dalszy...... !
tola
7 lat temu
jak to jakis nowy samochód? przeciez mamy jeszcze przed sobą budowe kilkaset kosciołów a i rydzykowi przelac setki milionów ,przeciez jest zawsze w potrzebie z kościołem a do tego sprowadzanie pomników z zagranicy w koncu to tradycja chrzescijańska i powrót do wczesnego sredniowiecza
gtml
7 lat temu
Potrzebuję samochodu, który można przywołać we wskazane miejsce, gdy wracam z pracy pociągiem i wiem, że pociąg przesiadkowy nie pojedzie albo gdy opóźnienie pociągu jest znaczne. Stać mnie i taki samochód chętnie kupię.
Observateur
7 lat temu
Co chwila w mediach pojawiaja sie artykuly o jakims polskim wynalazku, ktory ma podbic swiat... ale jakos jeszcze zaden polski produkt nigdy nie podbil swiata. Kiedy w koncu przestaniemy sie kompromitowac ? ... bo swiat sie smieje.
...
Następna strona