EI odkupił od Banku Paribas 12,28 proc. akcji 'Zielonej Budki' (ZB) i zainwestuje w podwyższenie jej kapitału akcyjnego 5 mln USD. Do końca roku inwestycje w ZB wyniosą 10 mln USD - poinformował EI na konferencji prasowej.
'Podniesiemy kapitał akcyjny 'Zielonej Budki' o 20,5 mln zł, czyli 5 mln USD, oraz odkupimy 12,28 proc. jej akcji od banku Paribas. W sumie do końca roku powinniśmy zainwestować około 10 mln USD' - zapowiedział Ryszard Wojtkowski, partner Enterprise Investors.
Nie chciał jednak ujawnić, za ile odkupione zostały akcje od banku Paribas.
'Przykro mi, ale chroni to tajemnica handlowa' - powiedział Wojtkowski.
Dodał, że EI zamierza docelowo zostać inwestorem większościowym w 'Zielonej Budce'. Horyzont czasowy tej inwestycji sięga około czterech lat, po tym okresie wpuszczony zostanie do spółki najprawdopodobniej inwestor strategiczny.
'Przekroczymy próg 50 proc. w kapitale akcyjnym, odkupując sukcesywnie akcje od Zbigniewa Grycana, właściciela firmy, i docelowo do końca roku będziemy się zbliżać do 100 proc. akcji, ale tego poziomu nie osiągniemy' - powiedział Wojtkowski.
Zbigniew Grycan zapowiedział, że nie oddaje całkowicie kontroli nad spółką, gdyż będzie posiadał jej akcje i zostanie przewodniczącym rady nadzorczej.
Środki uzyskane od Enterprise Investors 'Zielona Budka' chce przeznaczyć na inwestowanie w rozwój sprzedaży.
'Zakończyliśmy już inwestycje w potencjał produkcyjny, mamy bardzo nowoczesny zakład w Mielcu i teraz chcemy się skupić na rozwoju naszego potencjału rynkowego' - powiedział Grycan.
Enterprise Investors będzie inwestować w 'Zieloną Budkę' za pośrednictwem zarządzanego przez siebie Polish Enterprise Fund IV.
'W najbliższych latach sektor dóbr konsumpcyjnych będzie jednym z priorytetowych obszarów inwestycyjnych EI' - napisano w komunikacie wydanym przez EI przed konferencją prasową.
Ryszard Wojtkowski zaznaczył, że polski rynek lodów ma znaczny potencjał rozwojowy, a w latach dziewięćdziesiątych rósł średnio o około 16 proc. rocznie.
'Uważamy, że rynek lodów będzie się dalej rozwijał, choćby ze względu na niskie spożycie lodów w Polsce, które wynosi tylko 3 litry na mieszkańca rocznie, podczas gdy np. w Szwecji jest to około 14 litrów, a w USA 20 litrów' - powiedział Wojtkowski.
'Zielona Budka' jest jednym z największych producentów lodów na rynku polskim. W 2000 roku sprzedała 15 mln litrów lodów o wartości 88 mln zł, a jej udział rynkowy wynosi 11 proc.