Eurocash, który ze swoich hurtowni dostarcza towar do sieci abc, Lewiatan, Groszek i Euro, a także zarządza sieciami Eko i Delikatesy Centrum, coraz więcej sklepów przejmuje na własność. To kosztuje. W trzecim kwartale grupa Eurocash zmniejszyła zyski o połowę, a jej notowania zeszły do najniższych poziomów od 2011 roku.
Eurocash zaopatruje przez swoich 185 hurtowni Eurocash Cash&Carry wiele sieci detalicznych. Towary trafiają do 8,7 tys. sklepów sieci "abc", 1099 punktów franczyzowych i 118 własnych sklepów sieci Delikatesy Centrum, a do tego do 4,8 tys. sklepów franczyzowych zorganizowanych przez spółki zależne od Eurocash w sieciach: Groszek, Euro Sklep, Lewiatan, PSD.
Do spółki należą też 452 kioski Inmedio i 227 przejętych niedawno sklepów Eko. Gigant podpisał też w połowie września umowę przejęcia 188 marketów Mila.
Razem daje to 15,6 tys. własnych lub franczyzowych punktów handlowych. Klienci na sklepy z grupy Eurocash natykają się więc w Polsce sześć razy częściej niż na Biedronki, która dopiero w 2020 roku ma mieć 3 tys. sklepów.
Eurocash zresztą stopniowo przejmuje punkty na własność. Na kupno jednostek zależnych (w tym sieć Eko) do września wydał w tym roku 107 mln zł, a na inwestycje w środki trwałe 72 mln zł. Do tego dojdzie jeszcze 350 mln zł za sieć Mila.
Stąd zresztą bierze się spadek zysków w tym roku - trzeba wydać pieniądze na przejęcia, przebudowę, integrację placówek. Na wyniki trzech kwartałów wpływ miał też jednorazowy odpis - 114 mln zł - dotyczący szkody poniesionej przez Eurocash w wyniku działalności podmiotów zewnętrznych, uczestniczących w mechanizmie wyłudzania VAT.
W trzecim kwartale na czysto Eurocash zarobił 37 mln zł, czyli o 39 proc. mniej niż rok temu. Licząc od początku roku ma stratę 39 mln zł - po prostu pierwsza połowa 2017 r. była mocno na minusie.
Wybrane wyniki finansowe grupy Eurocash (mln zł) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 3 kw. 2017 | 3 kw. 2016 | zmiana % | 1-3 kwartał 2017 | 1-3 kwartał 2016 | zmiana % |
przychody | 6 187,58 | 5 761,2 | 7,4 | 17 465,1 | 15 866,0 | 10,1 |
wynik operacyjny EBITDA | 101,47 | 123,2 | -17,7 | 144,8* | 280,9 | -48,4 |
zysk netto | 37,46 | 61,7 | -39,3 | -39,3 | 116,8 | -133,7 |
marża EBITDA % | 1,6 | 2,1 | -0,5 | 0,8 | 1,8 | -0,9 |
marża netto % | 0,6 | 1,1 | -0,5 | -0,2 | 0,7 | -1,0 |
przepływy operacyjne | 119,4 | 130,4 | -8,5 | 300,7 | 273,0 | 10,2 |
przepływy inwestycyjne | -80,9 | -31,8 | -154,6 | -285,3 | -167,3 | -70,5 |
przepływy finansowe | -3,9 | -75,9 | 94,9 | -18,5 | -109,2 | 83,0 |
Źródło: raport kwartalny Eurocash * bez uwzględnienia jednorazowego odpisu na potencjalne zobowiązania VAT było by 259 mln zł |
- Głównym motorem dynamicznego wzrostu sprzedaży w segmencie detalicznym są akwizycje zrealizowane na przełomie 2016 i 2017 r., a w szczególności przejęcie blisko 250 supermarketów Eko - powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash. - Kontynuujemy integrację tych placówek z Delikatesami Centrum, tak, aby docelowo stworzyć ogólnopolską sieć supermarketów, z silną marką, obejmującą placówki franczyzowe oraz własne - dodał Owczarek. Jak przekonuje, większa skala działalności sieci umożliwi uzyskanie konkurencyjnych warunków zakupowych i w efekcie pozwoli mierzyć się cenowo z dyskontami.
W pierwszych trzech kwartałach 2017 r. 28 sklepów Eko zmieniło szyld na Delikatesy Centrum. Kolejne 9 placówek zostało odświeżonych w październiku 2017 r. Średni koszt odświeżenia jednej placówki wyniósł ok. 152 tys. zł.
"Wyniki Grupy Eurocash w trzecim kwartale br. były pod wpływem trzech najistotniejszych czynników. Po pierwsze, sprzedaż rośnie dzięki dokonanym akwizycjom oraz inwestycjom w nowe projekty. Z drugiej strony, inwestycje te obciążają przejściowo wyniki Grupy. Dodatkowy negatywny wpływ na wyniki trzeciego kwartału miała ponadto gorsza rentowność zanotowana w formacie Cash&Carry oraz w segmencie dystrybucji papierosów i produktów impulsowych" - napisała firma w komunikacie.
Niższy poziom zysku operacyjnego EBITDA wynika przede wszystkim ze spadku rentowności w formacie Cash&Carry oraz w segmencie dystrybucji papierosów i produktów impulsowych, a także dalszych inwestycji w rozwój innowacyjnych formatów detalicznych oraz w projekt dystrybucji artykułów świeżych - dodaje spółka.
Mniejsze przychody w segmencie sprzedaży do sieci niezależnych od Eurocash firma tłumaczy słabszym od oczekiwań sezonem letnim, co miało negatywny wpływ na sprzedaż napojów oraz piwa.
Zgodnie z zapowiedziami, w trzecim kwartale spółka kontynuowała restrukturyzację sieci Cash&Carry.
- Miało to pozytywne przełożenie na sprzedaż like-for-like, która drugi kwartał z rzędu była na lekkim plusie, ale w krótkim terminie odbiło się to na rentowności tego formatu, która znalazła się ponadto pod presją kosztów pracowniczych - wyjaśnił Owczarek. - Gorsze wyniki w tym roku notuje także Eurocash Serwis z uwagi na niższą sprzedaż i marżę na produktach impulsowych oraz dodatkowe koszty związane z reorganizacją logistyki.
Słabsze wyniki nie pozostały bez reakcji ze strony giełdy. Kurs Eurocashu spadł aż o 12 proc. do najniższych poziomów od prawie sześciu lat. Ostatni raz poniżej 30 zł akcje spółki były w lutym 2011 r.
Notowania Eurocash w ostatnim tygodniu src="https://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1509717084&de=1510330200&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=EUR&colors%5B0%5D=%230082ff&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>