Sprzedaż nowych samochodów w Europie Środkowo-Wschodniej w I półroczu 2009 spadła aż o 28 proc. Z tego trendu wyłamały się jedynie Polska i Słowacja.
W pierwszych sześciu miesiącach 2009 roku w Środkowo-Wschodniej Europie sprzedano 504,6 tysięcy nowych samochodów, o niemal 200 tys. mniej niż w tym samym okresie poprzedniego roku, kiedy nabywców znalazło 701 tys. nowych samochodów - wynika z raportu firmy badawczej JATO Consult.
Polska opiera się spadkom na rynku aut
Nasz kraj pozostał największym rynkiem w regionie, ze sprzedażą 168,88 tys. pojazdów w tym okresie. Oznacza to wzrost o 0,1 procent w porównaniu z I półroczem 2008. Jednocześnie Polska zdecydowanie zdystansowała inne kraje regionu pod względem sprzedaży samochodów. Drugie w rankingu Czechy zanotowały niemal dwa razy mniejszą sprzedaż niż Polska.
Obok naszego kraju wzrost sprzedaży zanotowała Słowacja (3,6 proc.). Zakupiono tu 45,73 tys. nowych samochodów. Wszystkie pozostałe rynki odnotowały spadki, najbardziej odczuły je państwa nadbałtyckie Łotwa (-73,7 proc.), Litwa (-67,9 proc.), Estonia (-62,4 proc.), ale również Chorwacja (-48,6 proc.).
- _ Rynki państw Europy Środkowej i Wschodniej wyraźnie zahamowały, jeśli chodzi o sprzedaż nowych samochodów. Niedawny wzrost, jakim mogły cieszyć się rynki z tego regionu, zbliżył je do poziomu Europy Zachodniej, jednak teraz wzrost został zatrzymany głównie przez recesję _ - zaznacza David Di Girolamo, szef JATO Consult.
| Sprzedaż nowych samochodów w I półroczu 2009 w Europie Środkowo-Wschodniej |
| --- |
Kraj | I półrocze 2009 | I półrocze 2008 | Różnica | % Zmiana |
---|---|---|---|---|
Polska | 168,888 | 168,645 | 243 | +0.1 |
Czechy | 85,608 | 93,765 | -8,157 | -8.7 |
Rumunia | 70,612 | 144,988 | -74,376 | -51.3 |
Słowacja | 45,728 | 44,118 | 1,610 | +3.6 |
Węgry | 39,613 | 82,003 | -42,390 | -51.7 |
Słowenia | 29,446 | 39,070 | -9,624 | -24.6 |
Chorwacja | 25,302 | 49,242 | -23,940 | -48.6 |
Serbia | 17,819 | 26,918 | -9,099 | -33.8 |
Cypr | 8,478 | 11,801 | -3,323 | -28.2 |
Estonia | 5,725 | 15,206 | -9,481 | -62.4 |
Litwa | 4,312 | 13,416 | -9,104 | -67.9 |
Łotwa | 3,110 | 11,847 | -8,737 | -73.7 |
Suma całkowita | 504,641 | 701,019 | -196,378 | -28.0 |
źródło: JATO Consult
Perspektywy sprzedaży
W ocenie firmy badawczej Samar istotny wpływ na odnotowany przez polskich dealerów wynik, mieli klienci spoza Polski, przede wszystkim z Niemiec i Słowacji. Szacuje się, że około 20 procent sprzedanych w Polsce samochodów stanowił reeksport.
- _ Jedną z przyczyn sytuacji na rynku pozostaje niezmiennie słaba kondycja finansowa wielu firm, zmuszająca do realizacji programów oszczędnościowych. Nie zostały wprowadzone żadne rządowe programy wspomagające rynek samochodowy, a zapowiedzi podwyższenia podatków wpływają na raczej ostrożne zachowanie klientów _ - zaznacza Wojciech Drzewiecki, szef Samar.
Druga połowa roku, w jego ocenie, przyniesie osłabienie zainteresowania klientów zagranicznych zakupami w Polsce. Przyczyn należy szukać w wyczerpywaniem się puli dopłat w Europie, umacniającą się złotówką oraz nowymi promocjami w salonach w Europie Zachodniej.
Zachodnie promocje raczej nie skuszą polskich klientów, którzy w ocenie Samaru będą głównie dbać o oszczędności. Za to możliwe zlikwidowanie odliczeń od aut _ z kratką może _spowodować, że duże firmy zdecydują się na większe zakupy flot pojazdów jeszcze do końca tego roku.
Najpopularniejsza czołówka
Najczęściej kupowaną marką w pierwszej połowie 2009 roku była w naszym regionie Skoda. Wyprzedziła Volkswagena i Forda. Jednakże niemal wszystkie marki z czołowej dziesiątki odnotowały istotne straty pod względem sprzedaży.
Szczególnie mocny spadek odczuł Opel. Marka pogrążonego w kłopotach General Motors zanotowała poziom jedynie 56 proc. ubiegłorocznej sprzedaży na rynkach regionu środkowowschodniej Europy.
| Sprzedaż nowych samochodów w Europie Środkowo-Wschodniej według marek |
| --- |
Marka | I półrocze 2009 | I półrocze 2008 |
---|---|---|
SKODA | 62,123 | 84,714 |
VOLKSWAGEN | 39,019 | 51,762 |
FORD | 38,768 | 49,837 |
RENAULT | 35,323 | 46,852 |
FIAT | 33,028 | 33,671 |
OPEL | 31,449 | 55,491 |
TOYOTA | 29,672 | 43,546 |
DACIA | 27,160 | 46,050 |
HYUNDAI | 23,815 | 24,319 |
KIA | 23,691 | 22,883 |
źródło: JATO Consult
Wyjątkiem za to była Kia. Koreańska marka jako jedyna wśród czołowych dziesięciu producentów samochodów może cieszyć się wynikiem dodatnim. Firma zanotowała wzrost sprzedaży o 3,5 proc. do 23,69 tys. sprzedanych pojazdów w badanym okresie.