*Monachijski koncern Siemens jest bliski pozyskania prestiżowego zlecenia i przełamania dominacji francuskiego konkurenta Alstom. Spółka Eurostar jest bliska podjęcia decyzji, która może wywołać poważne zamieszanie w branży kolejowej. *
Firma poinformowała, że preferowanym dostawcą dziesięciu nowych składów pociągów jest Siemens. Według informacji z kręgów negocjacyjnych zlecenie będzie miało wartości ponad 600 mln euro.
Dotychczas wszystkie składy pociągów Eurostar pochodziły od francuskiego producenta Alstom. Jednak Eurostar, operator pociągów kursujących tunelem pod Kanałem La Manche, zamierza najwidoczniej wyciągnąć konsekwencje z serii awarii, jakie miały miejsce pod koniec ubiegłego roku. Z powodu oblodzenia i problemów z elektroniką pociągi Alstom utknęły w tunelu. W tym roku wystąpiły kolejne problemy techniczne, związane między innymi z brakiem zasilania.
Awarie te mogą pomóc Siemensowi w zdobyciu prestiżowego zlecenia. Zazwyczaj to właśnie preferowany oferent wygrywa przetarg. Według jednego z ekspertów branżowych decyzja jeszcze nie zapadła, jednak francuski rząd musiałby podjąć zmasowane działania, by zapobiec przyznaniu zlecenia niemieckiemu koncernowi.
Nie jest to jednak wykluczone. Większościowym udziałowcem Eurostar są francuskie koleje państwowe SNCF, a Alstom jest jednym z francuskich koncernów, które są szczególnie ważne prezydentowi Sarkozemu. W 2004 roku, jeszcze jako minister finansów, Sarkozy uratował koncern przed bankructwem dzięki pomocy rządowej.
W międzyczasie koncern Astom zaczął wprawdzie zarabiać, jednak nadal walczy z następstwami kryzysu gospodarczego. Niedawno SNCF zrezygnowały z zakupu 35 nowych składów szybkiej kolei. Przegrana w przetargu na dostawę pociągów dla Eurostar oznaczałaby dla koncernu poważną porażkę.
Oficjalnie żaden z zainteresowanych nie chciał wczoraj komentować sytuacji. Rzecznik Alstom powiedziała jedynie, że _ warunki dotyczące bezpieczeństwa Eurotunelu spełniają obecnie tylko pociągi Alstom. _ Chodzi o to, że pociągi kursujące tunelem muszą mieć długość co najmniej 400 metrów, tak by w razie ewakuacji pasażerowie mogli szybko dostać się do jednego z wyjść ewakuacyjnych w tunelu.
Czytaj w Money.pl src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1323073800&de=1323097440&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=S%26P&s%5B1%5D=DJI&s%5B2%5D=Nasdaq&w=600&h=300&cm=1&lp=1&rl=1"/>Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej