Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
tłum. Robert Susło
|

Eurotunnel zacznie zarabiać?

0
Podziel się:

Tegoroczny wynik EBIDTA brytyjsko-francuskiego koncernu sięgnie 445 mln euro, a w przyszłym roku może on odnotować pierwsze zyski.

Eurotunnel zacznie zarabiać?
(EPA/PAP)

"W tym roku przewyższymy naszą dotychczasową prognozę wyników, która wynosi 370 milionów euro", powiedział Jacques Gounon, szef koncernu Eurotunnel.

Gounon stawia tym samym na sukces pociągu Eurostar, który połączy Paryż i Londyn. Od konsorcjum użytkującego trasę Eurotunnel otrzymuje opłaty za przejazd tunelem. Guonon chce w dalszej kolejności rozbudować przewozy towarowe. Nie chce jednak prognozować, kiedy Eurotunnel wykaże pierwsze zyski netto.

Optymistyczni są również analitycy: "Widoki na przyszłość koncernu Eurotunnel są bardzo dobre", mówi Ahmed Nabil, analityk Deutsche Bank. Nabil liczy na tegoroczny wynik Ebitda (zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów podatków i amortyzacji) wysokości 445 mln euro. Eurotunnel wykaże w tym roku jeszcze stratę, jednak w "2008 koncern może odnotować zysk", mówi analityk.

| 2007 przełomowym rokiem dla Eurotunnelu |
| --- |
| Eurotunnel powstał przed 20 laty jako spółka brytyjsko francuska, która miała użytkować tunel pod kanałem La Manche. Spółka przez wiele lat broniła się przed bankructwem. Podczas fazy projektowania tunelu przeceniono natężenie ruchu i niedoszacowano kosztów budowy. Pod presją rządu brytyjskiego tunel miał być finansowany całkowicie ze źródeł prywatnych. Następstwem tego były długi wysokości dziewięciu miliardów euro i groźba załamania pod ciężarem odsetek i obciążeń amortyzacyjnych. Przełom nastąpił dopiero w lecie 2007. Gounon, szef Eurotunnel doprowadził do umorzenia przez wierzycieli długu o 54 procent do 4,16 mld euro. Najbardziej ucierpiały na tym najmniej zabezpieczone tzw. transze junior zobowiązań; w formie wyrównania wierzycieli otrzymali obligacje konwersyjne, które mogą być spłacane w akcjach nowopowstałej spółki holdingowej Groupe Eurotunnel. Obciążenia finansowe spadają tym samym do znośnych rozmiarów. Interes ma się dobrze: wynik Eurotunnel w pierwszym półroczu (przed Ebitda) wzrósł o 15
procent do 208 mln euro, obrót wzrósł o siedem procent do 370 mln euro. |

Najważniejszym działaniem jest transport samochodów ciężarowych pociągami jeżdżącymi tunelem. Gounon wiąże również duże nadzieje z pociągiem Eurostar i skróconym do 2 godzin i 15 minut czasem podróży.

Eurotunnel liczy na milion podróżnych więcej. Największym zmartwieniem pozostaje jednak przewóz towarowy. W ciągu roku tunelem można przetransportować dziesięć milionów ton kontenerów, jednak możliwości te wykorzystywane są tylko w dziesięciu procentach.

ZOBACZ TAKŻE:

wiadomości
wiadmomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)