"Raport Mastercard potwierdza, że Polki są przedsiębiorcze. 29,6 proc. firm w kraju jest zarządzanych przez kobiety. To dobry wynik, który daje Polsce 11. pozycję na 54 przebadane kraje na całym świecie i 3. w Europie (po Rosji i Hiszpanii)" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Kraje z największym udziałem procentowym firm prowadzonych przez kobiety to Uganda (34,8 proc.), Botswana (34,6 proc.), Nowa Zelandia (33,3 proc.), Rosja (32,6 proc.) i Australia (32,4 proc.).
Z kolei wskaźnik Mastercard Index of Women Entrepreneurs, obejmujący różnorodne czynniki decydujące o możliwościach, jakie świat biznesu daje kobietom w poszczególnych krajach, pokazuje, które kraje oferują najlepsze warunki do prowadzenia własnej działalności przez kobiety. Najwyżej notowane kraje to Nowa Zelandia (74,4 pkt), Kanada (72,4 pkt), Stany Zjednoczone (69,9 pkt), Szwecja - 69,6 pkt i Singapur (69,5 pkt). Polska znalazła się na 24. miejscu z 64 pkt.
"W skład zestawienia Mastercard Index of Women Entrepreneurs wchodzą trzy wskaźniki częściowe. Pierwszy dotyczy poziomu równouprawnienia w biznesie i obejmuje takie kryteria, jak liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych, specjalistycznych i technicznych, a także udział kobiet w kierowaniu firmami i ich ogólna pozycja na rynku pracy. Pod tym względem Polska zajmuje 22. pozycję, czyli znajduje się w środku stawki (najlepiej wypadają Filipiny, Tajlandia i Botswana, czyli kraje rozwijające się)" - czytamy dalej.
Druga część składowa indeksu dotyczy dostępu kobiet do wiedzy i zasobów finansowych, co obejmuje m.in. dostęp do studiów, włączenie finansowe kobiet i ich udział w oszczędnościach i pożyczkach dla biznesu. W tej kwestii Polska zajmuje 36. miejsce.
Trzecią część indeksu stanowi wsparcie dla biznesu, co obejmuje m.in. łatwość prowadzenia firmy, kulturowe postrzeganie kobiet w roli przedsiębiorcy czy jakość zarządzania. W tym aspekcie Polska plasuje się na 18. pozycji.
"Według rankingu Mastercard, w krajach, w których występują sprzyjające warunki, zwiększa się liczba przedsiębiorców motywowanych przez możliwości biznesowe (dla których motorem do działania jest chęć rozwoju). Natomiast w krajach cechujących się mniej korzystnymi warunkami pojawiają się raczej przedsiębiorcy motywowani biedą (dla których motorem do działania jest konieczność przetrwania)" - napisano także w materiale.
Według raportu największymi przeszkodami w prowadzeniu przez kobiety działalności biznesowej są: brak środków finansowych/kapitału inwestycyjnego, ograniczenia prawne i nieudolność instytucji, brak wiary we własne możliwości i w predyspozycje do prowadzenia firmy, obawa przed porażką, uwarunkowania społeczno-kulturowe oraz brak wykształcenia i doświadczenia. W prawie wszystkich 54 badanych krajach rozwój kobiet-przedsiębiorców jest hamowany przez co najmniej jedno z tych ograniczeń.
W raporcie użyto 12 wskaźników głównych i 25 wskaźników szczegółowych do zbadania 54 gospodarek w regionie Dalekiego Wschodu, Bliskiego Wschodu i Afryki, Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej i Europy. W krajach tych mieszka 78,6 proc. kobiet aktywnych zawodowo na całym świecie.
Czytaj także: Najbardziej wpływowe kobiety 2016 r. Otoranking magazynu "Fortune"