Ministerstwo Finansów zamierza znieść ograniczenie wwozu do Polski przez przewoźników maksymalnie 200 litrów paliwa kupionego poza Unią Europejską.
Już wcześniej domagali się tego polscy przewoźnicy - czytamy w _ Gazecie Wyborczej _. Jacek Kapica, wiceminister finansów mówi gazecie, że decyzja o zdjęciu tego ograniczenia zapadła dwa miesiące temu, po spotkaniu z przewoźnikami w sejmowej komisji infrastruktury. Wiceminister dodał, że przepis został uznany za nieskuteczny. Według wiceministra, budżet kraju zarabia na ograniczeniu zaledwie dwa miliony złotych rocznie.
Ograniczenie wprowadzono w 2000 roku, na wniosek NIK, który alarmował, że zdarzają się przewoźnicy, którzy wwożą w zbiornikach nawet 4 tysiące litrów paliwa. Jest ono następnie- nielegalnie- sprzedawane na terenie kraju.
Tusk przeciwko zmniejszeniu akcyzy na paliwa
Z kolei Donald Tusk skrytykował manipulowanie VAT-em i akcyzą. Po zakończeniu szczytu w Brukseli stwierdził, że zgłaszane m.in. przez Francję propozycje interwencji podatkowych w reakcji na wysokie ceny paliw na świecie nic zyskują jego poparcia.
Tusk skrytykował _ próby efektownych, krótkoterminowych zagrań politycznych, z których nic wcale nie musi wyniknąć _.
Zdaniem Tuska _ nie ma prostych decyzji politycznych: dziś przez mikrofon ogłoszę, że nie ma VAT-u, jutro, że nie ma akcyzy... Bo to nie jest prawda _. _ Takie manipulowanie VAT-em czy akcyzą nic nie da - argumentował. - Musimy w sposób odpowiedzialny szukać sposobów na rzeczywiste uniezależnienie się od drożejącej ropy _.
Dyskusję o wysokich cenach surowców energetycznych premier wykorzystał do promocji węgla jako _ realnej alternatywy dla ropy _. Tak jak chciała Polska, we wnioskach końcowych ze szczytu znalazł się zapis o ułatwieniu inwestycji nie tylko w promowane dotąd odnawialne źródła energii oraz energooszczędne technologie, ale także - _ przyjazne dla środowiska wykorzystanie paliw kopalnych _.
Polska uważa, że otwiera to drogę do finansowania ze środków UE czystych technologii węglowych, takich jak wychwytywanie i podziemne magazynowanie dwutlenku węgla pochodzącego ze spalania węglu i gazu.