Przejęcie Polskiego Busa to dopiero początek ekspansji FlixBusa na polskim rynku. Niemiecki gigant w każdym kraju, w którym działa, dąży do zdominowania przewozów autokarowych. To oznacza, że prędzej czy później polskie firmy przewozowe zostaną albo wchłonięte przez FlixBusa, albo zostaną wyparte z rynku.
Jak pisze "Gazeta Wyborcza", FlixBus działa już w 26 krajach, w których w tym roku obsłuży 40 mln pasażerów. Firma notuje błyskawiczne tempo rozwoju - jeszcze w 2013 roku przewiozła 3,3 mln osób.
Tak szybka ekspansja jest możliwa dzięki bardzo agresywnemu modelowi działania firmy. W Niemczech nie posiada nawet ani jednego pojazdu, ale prowadzi sprzedaż biletów za pomocą własnej platformy sprzedażowej, oferując bilety taniej niż konkurenci.
Tradycyjni przewoźnicy zazwyczaj nie mają wyjścia i idą na współpracę z potentatem, przemalowując swoje autobusy na zielony kolor i umieszczając na nich logo FlixBusa.
Czy taki będzie los polskich przewoźników autokarowych? Wiele wskazuje na to, że FlixBus będzie prowadzić bardzo agresywną politykę cenową, dążąc do zdominowania polskiego rynku, ponieważ będzie mógł sobie pozwolić na ponoszenie strat przez dłuższy czas.
Polscy przewoźnicy, którzy nie zdecydowali się na zwarcie szyków w obliczu ekspansji Polskiego Busa kilka lat temu, co wielu z nich przypłaciło bankructwem, nadal nie są skłonni do zawarcia porozumienia i wspólnego stawienia czoła agresywnemu konkurentowi.
Jak jednak zaznacza gazeta, podbój polskiego rynku może okazać się dla FlixBusa trudniejszy, niż się może wydawać. Przewoźnik będzie musiał konkurować z coraz lepszymi połączeniami kolejowymi, a także sprawnie działającymi na krótkich trasach busiarzami.
Na razie FlixBus planuje rozbudowę floty Polskiego Busa ze 100 do 160 autokarów, a za kilka miesięcy planuje przemalować je na własne barwy. Firma jednocześnie prowadzi rozmowy z kilkoma innymi przewoźnikami.
W połowie stycznia platformy sprzedażowe Polskiego Busa i FlixBusa zostaną połączone, a wtedy można się spodziewać dużej akcji promocyjnej nowej marki na polskim rynku.