Komunikator GG i związane z nim serwisy internetowe mają obecnie cztery-pięć razy mniej użytkowników niż jeszcze pięć lat temu - podają wirtualnemedia.pl. Ale cena 2,4 mln zł jaką wyda na ich kupno spółka Sare jest dobra. Eksperci uważają, że warto było tyle zapłacić choćby dla znaku „żółtego słoneczka” i potencjału rozwoju poczty elektronicznej.
Według danych Gemius/PBI, GG i związane z nim serwisy internetowe mają obecnie prawie pięć razy mniej użytkowników niż w 2012 roku. W maju br. z nie-mobilnej wersji komunikatora GG skorzystało 1,41 mln realnych użytkowników, czyli 5 proc. polskich internautów. Pięć lat temu było to 5,43 mln a zasięg wynosił prawie 28 proc.
20 dni temu pisaliśmy o planowanym przejęciu przez giełdową spółkę Sare aktywów Gadu Gadu. Serwis wirtualnemedia.pl przeanalizował obecną sytuację komunikatora i zapytał ekspertów o to, czy cena jest odpowiednia oraz jakie są możliwości rozwoju.
Dynamika ucieczki użytkowników jest dość wysoka. Rok temu użytkowników było o 504 tys. więcej. Zapewne dlatego cena, którą ma zapłacić Sare, czyli 2,4 mln zł, nie jest wygórowana. Sprzedającym jest fundusz Xevin Consulting, który kupił GG jesienią ub.r. od południowoafrykańskiego koncernu Naspers. Naspers w ubiegłym roku sprzedał też Allegro i Ceneo a obecnie rozwija w Polsce serwis z wideo na życzenie ShowMax.
- Mimo iż GG jako komunikator stracił na znaczeniu i według mnie powrót do czasów jego świetności nie jest możliwy, to uważam, że Sare kupiło tak naprawdę inne aktywa: infrastrukturę, technologię i przede wszystkim wizerunek - rozpoznawalne i bardzo dobrze kojarzone „żółte słoneczko” - ocenia cytowana przez wirtualnemedia.pl Marta Wiercińska, ekspert z firmy Gemius.
Inny pracownik Gemiusa - Krzysztof Zieliński - wskazuje, że wycena około 1 zł za użytkownika nie jest wygórowana.
- To cena zbliżona do zakupu bazy mailingowej lub "stargetowanego" kliku w modelu rozliczeń reklamy CPC, czyli cost per click - powiedział Zieliński.
Jak podaje serwis wirtualnemedia.pl duże spadki odwiedzin, podobnie jak komunikator GG zanotowały w ostatnich latach związane z nim serwisy GG.pl i Gadu-Gadu.pl. Pierwszy w maju 2012 roku miał 2,05 mln realnych użytkowników i 10,55 proc. zasięgu, a pięć lat później - 432,9 tys. użytkowników i 1,58 proc. zasięgu.
Przy czym liczba odsłon witryny zwiększyła się z 20-30 mln miesięcznie do 50-80 mln. Jest to związane z jej przeobrażeniem: na GG.pl od kilku lat można w przeglądarce korzystać z wszystkich funkcjonalność komunikatora GG.
Serwis Gadu-Gadu.pl, z którego można pobrać komunikator GG, w maju br. odwiedziło 121,8 tys. użytkowników (0,44 proc. wszystkich polskich internautów). Tymczasem w maju 2012 roku witryna miała 1,38 mln użytkowników i 7,11 proc. zasięgu.
Wiercińska widzi dobre perspektywy rozwoju przede wszystkim usług mailowych przez GG. - Myślę, że walka z Facebookiem na polu komunikatora nie ma sensu, ale tworzenie nowych usług dla biznesu wykorzystujących zarówno GG jak i dotychczasowe doświadczenie Sare w obszarach poczty elektronicznej, email i sms marketingu może okazać się strzałem w dziesiątkę - uważa cytowana przez wirtualnemedia.pl Wiercińska.
Sare przejmuje też Marketnews24
Gadu-Gadu to nie jest jedyna inwestycja Sare w aktywa internetowe. Niecały tydzień temu rada nadzorcza spółki wyraziła zgodę na przejęcie za 310 tys. zł ponad 83 proc. udziałów w spółce Marketnews24.pl, która produkuje darmowe treści wideo.
marketnews24.pl to serwis założony przez Rafała Mandesa, byłego pracownika Onetu i Wirtualnej Polski. Spółka produkuje treści redakcyjne i promocyjne w formie wideo, infografik i tekstów. Koncentruje się na treściach biznesowych, społecznych i gospodarczych.
Równie mocno co zarząd i eksperci nie są przekonani o słuszności inwestycji w sektor internetowy inwestorzy w Sare. Kurs akcji spółki od momentu informacji o kupnie aktywów Gadu Gadu spadł z poziomu 24,68 zł do 23 zł.