Trzecia nitka ropociągu, biegnąca z Adamowa na granicy z Białorusią do Płocka, ma 250 km długości i budowana jest od 13 lat. Według zapowiedzi spółki zostanie ona oddana do użytku na przełomie września i października br.
Pytany o koszty przedsięwzięcia Wasilewski przyznał, że "inne koszty były brane pod uwagę na początku inwestycji, a inne są dzisiaj".
- Chcemy odzyskać koszty operacyjne. Na razie to majątek za kilkaset milionów złotych, włożony w ziemię i tam rdzewiejący. Trzeba więc to skończyć i zacząć na tym zarabiać - powiedział Wasilewski.
Prezes dodał, że dzięki uruchomieniu trzeciej nitki będzie można rozpocząć remont pierwszej nitki Przyjaźń, która - jak przypomniał - była budowana 50 lat temu.
- Kiedyś trzeba będzie ją wyremontować, a przecież nie możemy przerwać dostaw dla naszych klientów w Polsce, czyli do Orlenu i Lotosu oraz do klientów w Niemczech, nie mając alternatywy - powiedział.
Jak powiedział, spółka myśli o budowie dwóch nowych zbiorników ropy, każdy po 200 tys. m sześć. Co do kolejnych, PERN prowadzi rozmowy ze swymi klientami, Orlenem i Lotosem o tym, jakie pojemności są im jeszcze potrzebne. Wasilewski przypomniał, że PERN już ogłosił strategię, a Lotos i Orlen "są w trakcie". - To są nasi klienci, jeśli oni ogłoszą swoje strategie, to my się do tego dostosujemy - powiedział. - PERN to firma logistyczna, która działa na zlecenie swoich klientów - zaznaczył.
Jego zdaniem, jeśli wziąć pod uwagę cały łańcuch dostaw paliw i optymalizacje każdego jego elementu, większe pojemności magazynowe pozwolą naszym koncernom paliwowym na łatwiejsze zakupy ropy w różnych częściach świata w tzw. dołkach cenowych.
PERN opublikował nową strategię, która zakłada utrzymanie przesyłu ropy naftowej na poziomie 50 mln ton rocznie, wzrost pojemności magazynowych i zwiększenie tłoczeń paliw płynnych w latach 2016-2020. W tym czasie na inwestycje chce przeznaczyć 500 mln zł.
Celem zaktualizowanej strategii PERN jest podniesienie efektywności działania i realizacja projektów rozwojowych, a w efekcie zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Centrum Diagnostyki Rurociągów i Aparatury, czyli spółka zależna PERN, ma stać się laboratorium innowacyjności.
"Nowa strategia zmierza do przeobrażenia PERN w nowoczesną firmę usługową, która będzie mogła nie tylko odpowiedzieć na wyzwania XXI wieku, ale też spełniać wysokie standardy technologiczne, organizacyjne, informatyczne, a tym samym pewniej niż kiedykolwiek gwarantować bezpieczeństwo energetyczne kraju i zajmować ważne miejsce w rozwoju polskiej gospodarki" - poinformowała spółka.
Jak zapowiedział PERN, na przełomie września i października zostanie oddana do użytku tzw. III nitka Odcinka Wschodniego rurociągu naftowego Przyjaźń, biegnącego z Adamowa przy granicy z Białorusią do Płocka. "Oznacza to zwiększenie o ponad 20 proc. przepustowości na Odcinku Wschodnim" - zaznaczyła spółka.
PERN podał też, że wraz z nową magistralą gotowa będzie licząca ok. 160 km trasa nowoczesnej linii światłowodowej z Warszawy do Siemiatycz. Termin uruchomienia tego światłowodu planowany jest na 1 stycznia 2017 r.
Wśród planowanych inwestycji spółka wymieniła m.in. budowę na terenie swej bazy magazynowej w Gdańsku dwóch nowych zbiorników na ropę naftową - wcześniej informowano, że powstaną tam dwa zbiorniki na składowanie surowca o pojemności 100 tys. metrów sześc. każdy. Jak przyznał PERN, do końca tego roku mają zapaść tam decyzje dotyczące drugiego etapu budowy Terminala Naftowego w Gdańsku, z przeznaczeniem na przeładunek i składowanie produktów chemicznych lub ropy naftowej, na którą to usługę - jak zaznaczyła spółka - rośnie zapotrzebowanie. PERN podał też, iż dotychczasowe pojemności gdańskiego Terminala Naftowego w Gdańsku "są zarezerwowane na dwa lata do przodu".
PERN to państwowa, strategiczna spółka dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Tłoczy ropę naftową rurociągiem "Przyjaźń" z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także dwóch rafinerii w Niemczech: PCK Schwedt i Mider Spergau.
W Polsce spółka zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,5 mln metrów sześc. Z początkiem kwietnia PERN uruchomił strategiczny Terminal Naftowy w Gdańsku, działający jako hub morski, o łącznej pojemności magazynowej 375 tys. metrów sześc. przeznaczonych na różne gatunki ropy naftowej. Budowa obiektu rozpoczęła się w 2013 r. Inwestycja kosztowała 412 mln zł.
Do grupy kapitałowej PERN należy sześć podmiotów zależnych: Operator Logistyczny Paliw Płynnych, Międzynarodowe Przedsiębiorstwo Rurociągowe "Sarmatia" oraz Centrum Diagnostyki Rurociągów i Aparatury, a także Siarkopol, Petromor i Naftoport.(PAP)