Polskie LNG - spółka odpowiedzialna za budowę i uruchomienie terminalu w Świnoujściu - zamówiła gaz w ilości 200 tysięcy metrów sześciennych. Gaz przypłynie do Świnoujścia w IV kwartale 2015 r. - poinformował we wtorek w Białymstoku minister skarbu Andrzej Czerwiński.
[Aktualizacja 14:11]
Mówiąc o podpisanym w zeszłym tygodniu aneksie w sprawie zakończenia budowy gazoportu w Świnoujściu, zaznaczył, że w myśl tego dokumentu, odpowiedzialność za terminowe wykonanie i wszystkie zobowiązania finansowe, które wynikałyby z przeciągania budowy leżą po stronie wykonawcy - konsorcjum z włoską spółką Saipem na czele. - Wypracowanie zapisów, które podpisano w zeszłym tygodniu gwarantuje, czy bardzo uprawdopodabnia oddanie inwestycji we wrześniu tego roku - ocenił Czerwiński.
- Zamówiony gaz potrzebny jest do rozruchu inwestycji. Ten potrwa do drugiego kwartału przyszłego roku. Żeby zakończyć proces, trzeba będzie sprowadzić kolejne 200 tysięcy metrów sześciennych gazu. Odpowiedzialność za terminowe wykonanie i ewentualna odpowiedzialność finansowa spoczywa na włoskim wykonawcy gazoportu.
- Jesteśmy prawie w 90 proc. uniezależnieni od dostaw gazu rosyjskiego, oddanie tej inwestycji uczyni nas w pełni niezależnym od dostaw surowca ze Wschodu - podkreślił Czerwiński.
Spółka Polskie LNG poinformowała w komunikacie, że umowa dotyczy zakupu skroplonego gazu ziemnego na schłodzenie i rozruch terminalu LNG w Świnoujściu. Dostarczy go największy producent LNG na świecie oraz operator największej floty metanowców - firma Qatargas. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, które pośredniczy w dostawach do terminalu w ramach umowy z Polskim LNG, porozumiało się w tym zakresie z katarską spółką.
"W ramach umowy z wykonawcą terminalu LNG w Świnoujściu, Polskie LNG ma zapewnić surowiec na cele technologiczne realizowanej inwestycji. Konsorcjum, zgodnie z warunkami kontraktowymi, odpowiedzialne jest natomiast za wykonanie rozruchu technologicznego, w skład którego wchodzą m.in. takie czynności, jak schłodzenie, stabilizacja pracy instalacji oraz przeprowadzenie ruchu próbnego i prób eksploatacyjnych całego terminalu. Dodatkowo wykonawca, na mocy podpisanego 9 września br. aneksu do umowy, ponosi odpowiedzialność finansową za proces odbioru dostawy LNG przeznaczonej do uruchomienia terminalu" - poinformowało Polskie LNG.
Według spółki ponieważ zdecydowana część LNG zakupionego na potrzeby rozruchu zostanie w ramach tego procesu zregazyfikowana i wprowadzona do sieci przesyłowej, wymaga to również od PGNiG znaczącej elastyczności przy odbiorze tego gazu oraz posiadania dużych możliwości ulokowania tego gazu na rynku.
- Zdecydowano się na wybór spółki PGNIG, która w pełni profesjonalny sposób zapewni zarówno dostawę surowca przeznaczonego do przeprowadzenia schłodzenia i rozruchu terminalu, jak i odbiór dużych ilości paliwa gazowego powstałego w trakcie uruchomienia instalacji - powiedział Jan Chadam, prezes Polskiego LNG.
- PGNiG dla dostaw LNG uwzględni uwarunkowania projektu budowy terminalu oraz zapewni odbiór paliwa gazowego powstałego w wyniku realizowanego rozruchu instalacji. Udział w transakcji Qatargas, uznanego na całym świecie dostawcy LNG, zapewni niezbędną jakość w realizacji tego typu dostaw. To kolejny przykład dobrej współpracy pomiędzy PGNiG a Qatargas - powiedział prezes PGNIG Mariusz Zawisza.
Qatargas jest największym producentem LNG na świecie oraz podmiotem czarterującym największą flotę zbiornikowców LNG. Dostawy na potrzeby schłodzenia i rozruchu terminalu będą realizowane metanowcami typu Q-Flex, a więc takimi samymi jak te, które będą realizować dostawy dla PGNiG w ramach umowy długoterminowej. Qatargas posiada bardzo bogate doświadczenie w realizacji dostaw rozruchowych dla wielu terminali LNG na świecie.
Realizacja pierwszej dostawy zostanie poprzedzona przeprowadzeniem audytu technologicznego, który jest uznaną na świecie metodą weryfikacji gotowości terminalu do bezpiecznego przyjęcia zbiornikowca LNG, jego rozładunku oraz zmagazynowania LNG w zbiornikach lądowych. Zaangażowanie spółki Qatargas minimalizuje również ryzyka związane z późniejszą koordynacją i współpracą w zakresie dostaw komercyjnych, realizowanych na podstawie umowy długoterminowej z PGNiG.
Terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat, uznana przez rząd polski za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m sześć. i odpowiadać będzie ok. jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny.
Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo - Wschodniej i jedną z największych na całym kontynencie. W Europie działa 22 terminali LNG.