Do terminala kontenerowego DCT w porcie w Gdańsku we wtorek wieczorem wpłynął statek "Hong Kong Express" o pojemności ponad 13 tys. TEU oceanicznego Aliansu G6. Jest to pierwsze zawinięcie w Gdańsku jednostki pływającej w dalekowschodnim serwisie.
Alians G6 tworzą: APL, Hyundai Merchant Marine (HMM), Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Hapag-Lloyd, Nippon Yusen Kaisha (NYK) oraz Orient Overseas Container Line (OOCL). Alians G6 przedłużył jeden ze swych serwisów - Loop 7 i włączył do niego port w Gdańsku. Mają go obsługiwać jednostki o pojemności ok. 13 tys. TEU (TEU - jednostka pojemności równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp). Kontenerowce maja wpływać do Gdańska co tydzień.
Loop 7 to dalekowschodni, cotygodniowy serwis Aliansu G6, który zawija do sześciu kolejnych portów europejskich: Rotterdamu, Hamburga, Gdańska, Goeteborga, Antwerpii oraz Southampton. Po przekroczeniu Oceanu Indyjskiego, serwis zatrzymuje się w Qingdao, Szanghaju, Hongkongu, Yantian oraz Singapurze.
Dyrektor DCT ds. handlowych, Dominik Landa powiedział, że obsługa nowej linii oznacza przede wszystkim wzrost przeładunków oraz poszerzenie grupy klientów terminala. - Wraz z decyzją Aliansu G6 mamy sześciu nowych klientów w DCT - dodał.
Przyznał, że na razie trudno jest oszacować wielkość wzrostu ładunków, jaki nastąpi dzięki nowemu serwisowi.
Przypomniał, że od początku partnerem strategicznym terminala był duński operator kontenerowy Maersk Line, który jako pierwszy uruchomił kilka lat temu bezpośrednie połączenie oceaniczne z Azją, czyli serwis AE10 Maersk Line. W ramach tego serwisu początkowo wpływały statki o pojemności ponad 15,5 tys. TEU, od sierpnia 2013 roku są to już jednostki o pojemności 18 tys. TEU.
Podał, że obecnie, poza operatorami w ramach Aliansu G6, klientami terminala są: Maersk Line i MSC (w ramach Aliansu 2M) oraz United Arab Shipping Company (UASC) i Hamburg Süd, z którymi DCT rozpoczął współpracę w poprzednim miesiącu.
Landa podał, że od stycznia do lipca br. w terminalu przeładowano 597 tys. 406 TEU, co w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego oznacza spadek przeładunków o 17 proc.- Kryzys w Rosji, szczególnie w pierwszym kwartale roku szczególnie nas dotknął, ale w ostatnich miesiącach sytuacja zaczęła się poprawiać i do końca roku powinniśmy osiągnąć poziom przeładunków porównywalny z ubiegłorocznym - tłumaczył. W 2014 r. terminal DCT przeładował 1 mln 188 tys. TEU.
DCT obecnie buduje drugi terminal przeładunkowy T2, dzięki któremu jego zdolność przeładunkowa do końca 2016 r. ma się podwoić, wzrosnąć z obecnych 1,5 mln do 3 mln TEU rocznie.
Dzięki m.in. dobremu dostępowi ze strony morza zapewnionemu przez kanał podejściowy o głębokości 17 m oraz do 16,5 m wzdłuż nabrzeża i braku zalodzenia, DCT Gdańsk jest naturalnym hubem dla obrotu ładunków kontenerowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk w czerwcu 2007 r. W 2013 r. w DCT po raz pierwszy przeładowano ponad 1 mln TEU, dzięki czemu Gdańsk znalazł się w setce największych terminali kontenerowych świata.
Właścicielem DCT jest spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.