Według danych KE, w Polsce wystąpiła jedna z największych obniżek, gdyż ceny samochodów w całej Unii Europejskiej praktycznie w ciągu tego roku się nie zmieniły.
W całej UE ceny samochodów w maju 2005 roku w porównaniu z majem 2004 roku wzrosły o 0,4 proc., zaś w strefie euro o 1,3 proc.
Ceny samochodów spadły - oprócz Polski - także w Wielkiej Brytanii (o 1,2 proc.) i w Czechach (o 6 proc.). Wzrosły w Niemczech (o 0,3 proc.), we Francji (0,9 proc.) i we Włoszech (2,6 proc.)
W strefie euro ceny samochodów są najniższe w Finlandii, zaś najwyższe w Niemczech. W całej UE najtańsze samochody są w Danii, a wśród nowych krajów członkowskich - w Estonii.
Od maja 2004 roku, kiedy przystąpiło do UE 10 nowych krajów, zmniejszyły się różnice w cenach samochodów między poszczególnymi państwami.
Średnia różnica między rynkami 25 krajów spadła z 6,9 proc. w maju 2004 roku do 6,4 proc. w listopadzie 2004 roku oraz do 6,3 proc. ostatnio.
Jednak w Unii istnieją jeszcze istotne różnice w cenach niektórych modeli samochodów. KE przedstawiła m.in. różnicę w cenie fiata punto w różnych krajach członkowskich.
"Wśród 10 samochodów najczęściej sprzedawanych w UE w 2004 roku największą różnicę w strefie euro widać w odniesieniu do fiata punto, który kosztuje o prawie 30 proc. więcej w Niemczech niż w Finlandii" - poinformowało biuro prasowe Komisji.
Niemcy pozostają najdroższym rynkiem w całej UE. W tym kraju 34 na 89 modeli jest sprzedawanym po cenach najwyższych w strefie euro, a 20 modeli jest o 20 proc. droższych niż na innych rynkach w strefie euro.