Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Monika Rosmanowska
Monika Rosmanowska
|

Gigantyczne zmiany na rynku paliw. Co to oznacza dla klientów?

21
Podziel się:

Sektor paliwowy konsoliduje się. Za nami fuzja spółki PERN i Operatora Logistycznego Paliw Płynnych. Przed nami połączenie PKN Orlen z Grupą Lotos. Czy te zmiany zakończą się sukcesem zależy od wielu czynników, także politycznych.

Gigantyczne zmiany na rynku paliw. Co to oznacza dla klientów?

Połączenie PKN Orlen i gdańskiej Grupy Lotos budzi emocje. W pierwszym etapie konsolidacji Grupa Lotos stanie się spółką zależną PKN Orlen. Proces ten, nadzorowany także przez Komisję Europejską, może potrwać nawet kilkanaście miesięcy. Orlen zamierza odkupić od Skarbu Państwa 53 proc. akcji Lotosu. Ich przejęcie będzie największą transakcją konsolidacyjną PKN Orlen na krajowym rynku.

O problemie tym dyskutowali uczestnicy debaty ”Wzrost potencjału i poprawa pozycji rynkowej, czyli polskie firmy na ścieżce fuzji i przejęć”, organizowanej przez Centrum Idei Gospodarczo-Ekonomicznych.

Dlaczego to może być problem?

Każda fuzja niesie ze sobą ryzyko prawne, podatkowe, organizacyjne czy administracyjne.

– Podpisanie umów nie oznacza, że zrealizowano transakcję. To długi proces i na efekty trzeba czekać kilka lat. Najgorszy sposób konsolidacji to taki, gdy zwycięzca bierze wszystko i obsadza swoimi pracownikami stanowiska w przejmowanej firmie – zwraca uwagę Piotr Piela z EY.

Fuzje mają zwykle na celu osiągnięcie pozycji monopolisty, udaje się to jednak nielicznym.

– Zdarzały się spektakularne przejęcia w sektorze energetycznym zakończone klęską i bankructwem, jak choćby w przypadku amerykańskiego koncernu ENRON – przypomina Andrzej Sadowski z Centrum im. Adama Smitha.

– Wśród nieudanych fuzji tylko 30 proc. wynikało z wad samej transakcji, a aż 70 proc. z błędów realizacyjnych, głównie złego zarządzania integracją – broni idei Piotr Kearney, Dyrektor Wykonawczy ds. Strategii PKN Orlen.

Liczy się cel

Wpływ polityki na działania spółek z sektora bankowego czy energetycznego jest dziś bezsprzeczny. To rząd lub odpowiedni minister – na przykłada Minister Energetyki inicjują konsolidację. Eksperci zaczynają mówić wręcz o repolonizacji banków i energetyki. Obecnie przed dużymi zmianami stoi rynek paliwowy i spółki, które mają strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju.

Co zrobić, by były to zmiany udane? Podstawą każdej konsolidacji czy fuzji – zdaniem ekspertów – powinno być określenie jej celu.

– W naszym przypadku jest nim poprawa bezpieczeństwa energetycznego. Bierzemy pod uwagę także aspekt finansowy. Połączenie może się przełożyć na poprawę wyniku i zdobycie przewagi rynkowej – tłumaczy Igor Wasilewski, prezes PERN.

Po połączeniu firma zamierza zainwestować 2 mld zł, m.in. w nowe zbiorniki na paliwo, rurociąg Boronów-Trzebinia i drugą nitkę rurociągu z Gdańska do Płocka, co pozwoli w pełni wykorzystywać Naftoport i rozbudowę terminalu w Gdańsku.

Zdaniem Andrzej Sadowskiego błędem wielu firm jest skupianie się na stronie księgowej transakcji i nieanalizowanie tego, co firma chce osiągnąć. – Gdy nie ma synergii, nie ma wyników – ostrzega.

Przejęcie OLPP przez PERN udało się dopiero w trzecim podejściu. Jedną z kwestii spornych była różnica w poziomie wynagrodzeń. Ostatecznie w zawartym porozumieniu ustalono stopniowe (w ciągu 18 miesięcy) zrównanie płac.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(21)
WYRÓŻNIONE
Paczpan
7 lat temu
Przestańcie pisać głupoty że to wina USA spójrzcie co wyprawia "omajtek" i jego pisowscy kumple w Orlenie właśnie uwalili kontrakt wart kilka miliardów na modernizację rafinerii w Płocku, wywalili całą ekipę profesjonalistów pracujących przy tym kontrakcie już od kilku lat! , w to miejsce przyjęto "fachowców" pisowskich nie mających pojęcia o branży a nawet nie znających języka angielskiego!! kontrahenci wycofują się z rozmów - bo nie ma z kim rozmawiać! i przepadają wielomilionowe zaliczki na kontrakty tak to kumpel Morawieckiego niejaki "omajtek" rozwala Orlen ! i my już za to płacimy na stacjach paliw!. Może jakieś CBA się tym zainteresuje?
suweren
7 lat temu
kocham Pisowców benzynka po 7 zł , marzenia Tuska spełnione
A WYSTARCZY T...
7 lat temu
Czeka nas jeszcze większa drożyzna. Jeszcze więcej stanowisk do obsadzenia dla członków zwycięskiej partii , baz kwalifikacji ale z PLECAMI . Skąd my to znamy ????? Dzisiejsza polityka cenowa paliw płynnych ,ile ma wspólnego z cenami na rynkach światowych ?????? Niewiele !!!!!!!!! Cena baryłki ropy 05.05.2018 r. za oceanem 71,31 USD cena na naszych stacjach w kraju około 5,30zł. Cena baryłki ropy BRENT z czerwca 2008 roku powyżej 140 USD cena na stacjach wówczas około 6 zł Więc co ma wspólnego cena giełdowa paliw z tą którą oglądamy przy dystrybutorach??????????
NAJNOWSZE KOMENTARZE (21)
tra50
7 lat temu
Mały jopek pamięta gospodarkę z lat komuny i centralizuje wszystko co się da , pewnie sam będzie zarządzał sektorem paliwowym bo to geniusz i strategi wybitny zna się na wszystkim i doprowadzi ten naród ,który go popiera 40% do ceny benzyny 7zł i wzrost produktów i to będzie prezent na 100 -lecie odzyskania niepodległości na którą jak się patrzy to chyba nie zasługujemy.
Lukasz
7 lat temu
Bo na większe nie stać
Prezes Orloto...
7 lat temu
Hiuston mamy problem. Nie wiem czy przyznac se 5 czy 6mln odprawy?
POKEMON 13 ?...
7 lat temu
Powiedzcie mi jak firma jest państwowa czyli nasza to dlaczego nie dostaję co roku kasy z zysków tylko nieliczni zarabiają i jeszcze jedno jak państwowa to nie powinna trzymać takich cen bo chyba nie zależy im na gigantycznych zyskach wyprowadzanych za miedzę ????
Dik
7 lat temu
Panstwowe firmy sie laczo i dlatego bedzie wielkie zamieszanie jak wielkie odprawy sobie przyznać zeby nie bylo afery
...
Następna strona