Brak powszechnej akceptacji społecznej dla gimnazjów - to jedna z rzeczy, które się nie udały gdy 12 lat temu wprowadzano reformę edukacji, uważa były minister edukacji, twórca reformy Mirosław Handke. Mówił o tym w niedzielę podczas I Kongresu Polskiej Edukacji.
Obecna szefowa resortu oświaty Katarzyna Hall, odpowiadała mu, że to się zaczęło zmieniać - gimnazja coraz bardziej zyskują pozytywną akceptację i ocenę.
- _ Nie udało się uzyskać powszechnej akceptacji dla gimnazjów. To jest ciągle żywy, emocjonalny problem. Jest bardzo dużo przeciwników tych szkół _ - mówił Handke, minister edukacji w rządzie Jerzego Buzka. Tymczasem, jak zaznaczył, są one konieczne _ jako rodzaj interface'u, specyficzny łącznik między szkołą podstawową a liceum _.
- _ We wszystkich systemach edukacji, nawet w Chinach, jest taki rodzaj szkoły. To miejsce gdzie dorastający młody człowiek podejmuje pierwsze decyzje na temat przyszłości, gdzie pójdzie dalej, to szkoła, która formuje na dalszą drogę _ - mówił były minister.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/233/t82153.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/przemoc;w;szkole;to;problem;9;proc;uczniow,13,0,837133.html) Przemoc w szkole to problem 9 proc. uczniów
Jego zdaniem, nie udało się też wprowadzić w gimnazjach na szeroką skalę szkolnych programów wychowawczych z prawdziwego zdarzenia.
Z kolei jak mówiła obecna minister edukacji Katarzyna Hall, powołując się na badania opinii publicznej, jeszcze kilka lat temu uczniowie nie odbierali gimnazjów jako szkół atrakcyjnych, a teraz to się zmienia. - _ Nauczyciele starają się wychodzić naprzeciw zainteresowaniom uczniów, pobudzać ich aktywność, rozwój. Nauczyliśmy się pracować w gimnazjach. To było bardzo trudne zadanie i wielkie wyzwanie _ - powiedziała Hall.
Jak mówiła, gimnazja to bardzo ważny etap, to tam uczniowie uczą się wybierać co interesuje ich bardziej, a co mniej, tam też uczą się pracy w grupie. - _ To okres gdy bardzo ważna jest akceptacja otoczenia, grupy _ - zaznaczyła Hall.
Biorący udział w debacie pierwszy minister edukacji po przełomie 1989 r. prof. Henryk Samsonowicz, zaznaczył, że chciałby aby w przyszłości gimnazja stały się szkołami, które nie tylko uczą odpowiadać na pytania, ale także uczą uczniów je stawiać.
Podczas kongresu omawiany jest m.in. przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych _ Raport o stanie edukacji. Społeczeństwo w drodze do wiedzy _.
Pozytywnie ocenia on wprowadzenie gimnazjów w polskim systemie edukacji. Dokument - powołując się na badania PISA - stwierdza m.in., że w ostatnich latach poprawiły się wyniki polskich uczniów w czytaniu, w matematyce i w naukach przyrodniczych. Problemem pozostaje jednak zróżnicowanie gimnazjów, szczególnie w dużych miastach, na lepsze i gorsze, co jest niezgodne z potrzebą wyrównywania szans na dobrą edukację.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/63/t138815.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/chca;wprowadzic;lekcje;prawa;do;szkol,202,0,826058.html) Chcą wprowadzić lekcje prawa do szkół
Byli ministrowie edukacji wraz z obecną szefową MEN podczas dyskusji na kongresie odnieśli się także do zewnętrznych egzaminów maturalnych. Handke zaproponował by w przyszłości znieść na egzaminie maturalnym próg, po przekroczeniu którego egzamin jest zdany.
Obecnie by uzyskać świadectwo dojrzałości maturzysta musi zdać trzy obowiązkowe egzaminy na poziomie podstawowym: z polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego, oraz dwa egzaminy ustne: z polskiego i języka obcego. Aby zdać egzamin abiturient musi uzyskać co najmniej 30 proc. punktów możliwych do uzyskania z danego egzaminu.
Według Handkego maturzysta powinien zdać egzamin niezależnie od tego czy uzyskał 20 czy 90 proc. punktów, a to uczelnie powinny decydować czy może on u nich studiować czy nie. Jak mówił, likwidacja progu wcale nie musi działać demotywująco.
Hall przypomniała, że do celów rekrutacyjnych do szkół ponadgimnazjalnych brane są m.in. wyniki z egzaminu gimnazjalnego, gdzie nie ma progu zdawalności. - _ Uczniowie wiedzą jak ważny jest wynik i uczą się intensywnie do niego _ - zaznaczyła.
I Kongres Polskiej Edukacji rozpoczął się w niedzielę po południu w Warszawie, potrwa dwa dni. Odbywa się w Centrum Expo. Bierze w nim udział około dwa tys. osób, w tym nauczyciele i dyrektorzy szkół, przedstawiciele uczelni wyższych i samorządowcy. Przedsięwzięcie ma służyć przygotowaniu strategii dla polskiego systemu edukacyjnego na najbliższe 20 lat.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/55/t104247.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/od;kolyski;do;magistra;dziecko;kosztuje;pol;miliona;zlotych,47,0,657711.html) | Od kołyski do magistra dziecko kosztuje pół miliona złotych Największy koszt to utrzymanie przyszłego magistra - 259 tys. zł. Blisko 100 tys. zł mniej kosztuje jego wykształcenie, a najmniej leczenie. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/233/t82153.jpg ) ] (http://www.money.pl/podatki/wiadomosci/artykul/obiad;bez;vat;fiskus;dla;nauczycieli,195,0,843971.html) | Obiad bez VAT. Fiskus dla nauczycieli Posiłki dla nauczycieli i pracowników wydawane przez szkoły nie będą obłożone VAT, podobnie jak ma to miejsce w przypadku posiłków dla dzieci. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/235/t134891.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/komorowski;przeciw;sio;znp;namawia,193,0,829121.html) | Komorowski przeciw SIO? ZNP namawia Ustawa o Systemie Informacji Oświatowej, zakładająca m.in. gromadzenie danych wrażliwych o uczniach, budzi coraz większe kontrowersje. |